Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förminska bilder m.m  (läst 8269 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Förminska bilder m.m
« skrivet: 31 dec-11 kl 04:19 »
Jag har märkt att många varken vet hur man förmindskar bilder, eller hur man laddar upp de här.
Därför sätter jag ihop dessa guider.

Förminska bild 1 (Paint)
Förminska bild 2 (Tinypic)
Ladda upp bild på Alternativ 1 (Alternativ)
Ladda upp bild på Alternativ 2 (Tinypic)
Ladda upp bild på Alternativ 3 (Media)
« Senast ändrad: 14 feb-12 kl 12:50 av Prydfjærfe »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Förminska bilder m.m
« Svar #1 skrivet: 31 dec-11 kl 04:26 »
Först öppnar du bilden du vill förminska i programmet "Paint".

Sen trycker du på knappen "Ändra storlek"

Då kommer det upp en ruta.
På "Vågrätt" och "Lodrätt" ska du fylla i ett nummer mellan 1-100 (Samma nummer i båda fälten)
Ju lägre nummer du tar, ju mindre blir bilden.
Sen trycker du på OK.

Då har bilden blivit förminskad, nu är det bara att spara bilden på datorn och ladda upp den på alternativ!

TIPS: Spara bilderna i JPEG, då tar de inte upp lika stor plats på hårddisken.
« Senast ändrad: 31 dec-11 kl 04:29 av Prydfjærfe »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 31 dec-11 kl 04:47 »
Först går du in där du skriver ett inlägg.
Under rutan ser du texten "Fler alternativ...". Tryck där.

Då kommer det fram flera alternativ, tryck på "Välj fil" och bläddra sedan fram bilden du vill ladda upp.

När du gjort det så måste du skriva in en bildtext, sedan är det bara att klicka på "posta".

Sådär! Nu är bilden uppladdad!

Kommer denna rutan fram så får du förmindska bilden.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 31 dec-11 kl 05:10 »
Först så går du in på www.tinypic.com.
När du är inne på den sidan så trycker du på "Välj fil" och bläddrar fram den bilden du vill ladda upp.

När du har valt bild så trycker du sedan på "UPLOAD NOW!"

När du har gjort det så kommer det upp en ruta.
I rutan så står det en slumpvald mening, du ska fylla in exakt den meningen i fältet "Your Answer".
Tryck sedan på "UPLOAD NOW!"

När du gjort det kommer du fram till en sida med olika fält med texter i.
Du ska kopiera hela texten i fältet "IMG Code for Forums & Message Boards".
Sedan går du in på Alternativ.nu

När du är inne på alternativ så går du till tråden där du vill ladda upp bilden.
Sedan klistrar du in det du kopierade i "textrutan", sen trycker du på "posta"

Då är bilden uppladdad!

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 31 dec-11 kl 05:33 »
Först så går du in på www.tinypic.com.
När du är inne på den sidan så trycker du på "Välj fil" och bläddrar fram den bilden du vill förminska.

När du valt vilken bild du vill ha så trycker du på "rullgardinen" "Defalut" och väljer "Message board (640x480)". Sen trycker du på "UPLOAD NOW!"

När du har gjort det så kommer det upp en ruta.
I rutan så står det en slumpvald mening, du ska fylla in exakt den meningen i fältet "Your Answer".
Tryck sedan på "UPLOAD NOW!"

När du gjort det kommer du fram till en sida med olika fält med texter i.
Du ska trycka på "View Full Size Image" till höger under bilden.

Då kommer du till bilden och ser att den är mindre, nu kan du lägga upp bilden på alternativ, spara den på datorn eller liknande.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 14 feb-12 kl 12:47 »
Först så klicka du på "Media" här på alternativ.

Sen väljer du en kategori där din bild passar in bäst, eftersom jag laddar upp fågelbild valde jag just det.

När du valt en passande kategori och album så ska du klicka på "Ladda upp ett föremål till detta album"

Då kommer du komma till uppladdningssidan, du ser flera textfällt, fyll i all nödvändig info och tryck "Bläddra" för att leta fram din bild.
När du gjort allt klickar du på "Skicka"

Då ligger bilden uppe på alternativ, nästa steg är att få in den i någon tråd också.

Rullar du ner på bildsidan så kommer du se som det ser ut på denna bilden. Du ska kopiera "BBC embed code".

Sen klistrar du in koden i textrutan i vald tråd, sen klickar du på posta.

Då kommer bilden hamna i tråden som en miniatyrbild, men om du klickar på den så blir den större.
« Senast ändrad: 14 feb-12 kl 12:53 av Prydfjærfe »

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #6 skrivet: 16 jun-12 kl 11:15 »
Nu har jag bara skummat svaren här men herregud, verkar ju hur krångligt som helst att ladda upp "större" bilder här på alternativ  :(

Kan man inte helt enkelt bara tillåta något större bilder. Eller ställa in så att min bild blir större när man klickar på den "per automatik". Alltså göra så att funktionen redan finns här på alternativsidan och alltid tillämpas?

De pyttebilder som oftast visas i inlägg om nu folk inte orkat (jag är en av dem) köra hela denna process gör inte föremålen rättvisa och det är svårt att se både färg, fom och detaljer i bilderna många gånger  :-\

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Haglund

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 15 okt-12 kl 13:45 »
... eller så laddar man bara ner Image Reziser, installerar och högerklickar sedan på bilden man vill förminska och väljer "Rezise Pictures" superenkeltt, laddas ner här helt gratis http://imageresizer.codeplex.com/

Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

vindensbonig

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 okt-12 kl 13:54 »
Det kan tyvärr inte jag säga här eftersom jag inte vet hur stor din utsprungsbild är. I vilket format har du sparat bilden? Spara bilden i JPG, det tar mindre plats. Och prova att lägga upp bilden i "media" (titta uppe i menyn här på alternativ så står det media där) istället för i funktionen under inlägget, något större bilder får plats i media. Sen tar du bilden därifrån och lägger in i en tråd.
Beskrivning hur du gör i media för att ladda upp och lägga in en bild i en tråd:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=124835.msg1181422#msg1181422

Hoppas du förstår annars kan vi fortsätta med beskrivning i PM :)
Var för privat?   Då kommer det ju inte alla till del  som behöver det är ju där för tråden skapades .

Existens!

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 okt-12 kl 14:06 »
Tycker man börjar få kläm på hur mycket man ska ta efter typ 4 bilder.. ;)

Gullregn

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 okt-12 kl 14:09 »
Tycker man börjar få kläm på hur mycket man ska ta efter typ 4 bilder.. ;)

Då är det typ flera faktorer som spelar in :)

1. vad var det för kvalitet iställt på den kamera man tog bilden med?
2. hur mycket minskade jag ned sist? 1500 x 1.500 till 390 x 390 och den går inte in i allafall,,
3. det e inte så ofta man postar bilder :)

ja,jag e tjatig :)
och erkänner at jag är oteknisk på såahäringa saker,,och ganska mentalt trött efter min långa resa som inte är slut ännu,,

Gullregn

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 okt-12 kl 14:23 »
Följ instruktionerna till Tinypic.com, det är väldigt enkelt :)
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=124835.msg1151295#msg1151295

Jag har ju gjort det!
Förlåt men ibland så,,,,

Det är ju så att det på dessa websajter inte finns något alternativ om hur att göra för at man ska få viss storlek på bilden,,man kan välja att den ska vara typ 300 x 300 eller 500 x 500,,men vad är det måttet om man ska få in bilden på det mått som anges i alternativ som storlek?

som att jämföra cm med kilo i min värld.
betala med 3 päron men jag har bara äpplen.
ge mej 4 meter bacon,javisst men jag har bara 50 gram acon.

förstår du vad jag menar,,krummis förstod :)

Gullregn

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 okt-12 kl 14:30 »
Det står ju att du ska välja "Message board (640x480)" inne på Tinypic. Har du gjort exakt det och isåfall är bilden fortfarande för stor då???  :)

Den bild jag skalat ner frå 1500 x 1500 på splashup till at bli först 800 x 800,,till at bli 400 x 400,,
den gick inte in på nått av försöken.
de var sen nersparad til 400 x 400 och då la jag den på tinypic och valde message board och det gick at få in!
men hur kan en bild som är gjord til 400 x 400 inte gå at få in?
och när jag gör det en gång til till at bli 640 x 480 då går det!
det måttet är ju mera än 400 x 400!

förstå mina frågetecken :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

245 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser