Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa gäss. Vad tänka på?  (läst 18414 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #20 skrivet: 08 jan-13 kl 21:14 »
Jag planerar att skaffa en liten gåsaflock som primärt kommer att få gå i en inhägnad dunge där det finns gott om körvel, är detta något som gäss brukar gilla? är inte intresserad av att dom ska få smak av lakrits men körveln vill jag gärna hålla kort.
gässen betar det mesta gröna,körvel har jag inte här men jag gissar att det slinker ner om de är hungriga,.
Fjäderfän och kaniner

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 03 feb-13 kl 18:14 »
Går gäss in på natten som höns? Läste att dina gör det, Travelerhorses, men gör "alla" det?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

tinaw

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 03 feb-13 kl 18:15 »
(Jag läste rubriken fel: "Skaffa gäss. Vad tänkte jag på?"  :-[  ;D )

MagnusL

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 03 feb-13 kl 19:24 »
En sak att tänka på är att inte ha vattenautomater för höns (dom som ser ut som en uppochnervänd hink) då gässlingarna lätt får ögoninfektioner då som kan vara riktigt svårbehandlade :(
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #24 skrivet: 06 jul-13 kl 12:49 »
När man plötsligt ser att det kryper små insekter (löss,loppor) på väggarna i gässens stallbås, vad gör man då?
Det är aldrig för sent att ge upp.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #25 skrivet: 06 jul-13 kl 13:34 »
Städar ur, skurar väggar och golv eller tvättar med högtryckstvätt. Låt torka. Kalka gärna väggarna och strö lite kalk i bottnen innan du lägger på ny strö.

Troligen är det kryp som framförallt lever av skiten i den fuktiga strön. Men lika bra att ta en storstädning.

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
« Svar #26 skrivet: 28 jul-13 kl 07:59 »
hej skulle vilja hitta någon i min ärhet som jag kan köpa ölandsässlingar och skånegässlingar av, kan det vara dumt att örja med 2 gåsraser då jag är nybörjare på gås? Med vänlig hälsning, Carina Liljeborg 0480-55124
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

Mallan

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 23 dec-13 kl 16:41 »
Hur skyddar ni era gäss från att komma i kontakt med vilda gäss? Har man områden inhägnat med vatten kommer det kanske oönskat besök ibland som kan sprida smitta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

255 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser