Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fukt i ventilationen  (läst 1934 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
fukt i ventilationen
« skrivet: 01 jan-12 kl 15:21 »
Jag hade ca 2dl vatten på golvet under en ventil som suger luft till värmepumpen, ifrån värmepumpen går ett rör med 2ventiler placerade i tak i kök o badrum, röret är isolerat och ligger i en kall skrubb,röret ligger plant och sluttar endast ner där ventilerna och pump är,köket är längst bort ifrån pumpen. röret är torrt inuti, kan det bli så mycket kondens? Jag hittade lite vatten vid röränden inne i skrubben när jag lyfte på isoleringen,inget mögel och inget mörkprickigt/missfärgat heller. Jag har aldrig sett fukt såhär förut,huset är byggt 2004,i år har jag knappt eldat,det kan ju ha vart såhär förut men torkat fort? Visste att pumpjäveln skulle föra med sig problem,man var tvingad att ha en vid nybyggnation.
Fjäderfän och kaniner

torbjorn

• Medelpad
SV: fukt i ventilationen
« Svar #1 skrivet: 02 jan-12 kl 01:14 »
Vad är det för slags värmepump? Jord/bergvärme? Luft/luft? Luft/vatten? Frånluft? Låt oss gissa att det är en frånluftvärmepump.

Det är fullt normalt att det kondenserar en del vatten vid värmepumpens förångare, vid de tillfällen då dess temperatur är lägre än frånluftens daggpunkt. Jag vet inte hur man brukar lösa det problemet i frånluftvärmepumpar, men tänkbara lösningar är antingen att luftkanalen från förångare till utblåset monteras med fall så att vattnet rinner ut samma väg som frånluften, eller att någon form av kondenstråg med avloppsledning är monterat under förångaren. I så fall skulle det kunna bli översvämning om det är stopp i avloppsledningen pga smuts eller is.
Läs på i monteringsanvisning/manual för värmepumpen och se om det står något om avlopp/dränering eller om luftkanaler måste monteras med fall åt ett visst håll.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 02 jan-12 kl 06:07 »
En nibe fighter (till o frånluft heter den nog?) ordna fall på röret tro?hela röret ligger inomhus så fukten hamnar inne hur jag än gör,lustig konstruktion,så ska det väl inte vara men det måste ju vara likadant hos alla andra? Idag är det snustorrt,hastigt väderomslag som gjort så?det var minus ute och blev plusgrader
Fjäderfän och kaniner

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 02 jan-12 kl 09:36 »
Det är vanligt att det kan bli blött på oväntade ställen vid snabba väderomslag då t ex rimfrost smälter eller fuktig luft kondenserar mot kalla ytor.
Men, som sagt, lusläs alla manualer och installationsanvisningar för värmepumpen och se om det står något om saken där. Du kan också kolla om det finns några erfarenheter på värmepumpsforumet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser