Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med kök -planlösning  (läst 14507 gånger)

Intricate

Hjälp med kök -planlösning
« skrivet: 02 jan-12 kl 13:39 »
Hej,

någon som är bra på köksplanering? Huset är från 1800 någon gång och ett gammeldags kök ska in. Vet bara inte hur jag ska få till planlösningen på ett bra sätt. Det som ska få plats är, förutom förvaring, en ho, en kombinerad kyl/frys, en diskmaskin och en inbyggnadsugn och häll samt fläkt. Har några egna förslag som jag kan visa senare. Vill inte påverka er först.

4-ever

• Skåne
SV: Hjälp med kök -planlösning
« Svar #1 skrivet: 02 jan-12 kl 13:43 »
De gånger jag har planerat kök har jag använt mig av Ikeas köksplanering. Då kan man se hur det blir även i 3-d  ;)
Skulle behöva veta om det är några fönster att ta hänsyn till och isåfall vilken höjd de sitter på?
Ska alla dörrar vara kvar eller det går att ta bort  någon dörr? Vad är det för vedspis och hur mycket ska den användas?
Köksplanering är så himla kul  :D Vad har ni tänkt er för inredning? Eller det är inte klart ännu?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Intricate

« Svar #2 skrivet: 02 jan-12 kl 14:35 »
De gånger jag har planerat kök har jag använt mig av Ikeas köksplanering. Då kan man se hur det blir även i 3-d  ;)
Skulle behöva veta om det är några fönster att ta hänsyn till och isåfall vilken höjd de sitter på?
Ska alla dörrar vara kvar eller det går att ta bort  någon dörr? Vad är det för vedspis och hur mycket ska den användas?
Köksplanering är så himla kul  :D Vad har ni tänkt er för inredning? Eller det är inte klart ännu?

Visst är det kul. Men önskar man hade mer tid att arbeta med det och mer tid innan inflytt.
Har använt ikeas verktyg men det är lite för omständligt att spåna med tycker jag. Då skissar jag hellre.
Fönstret är markerat med blått i ritningen. Sitter ca 10 cm ovanför bänkskivan (om den är ca 90 cm hög)
Vill gärna behålla alla dörrar eftersom det är ett gammalt hus. Vill egentligen inte riva något alls utan hellre bygga på.
Vedspisen är en dubbel vedspis Gävle-någonting heter den. Kommer användas under kalla årstiden dvs mycket.
Inredningen är tänkt att bli spontade luckor i matt färg som är gulbeigegråbrunrosa =) och väggarna är tänkta att bli olivgröna. Typ.

4-ever

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 02 jan-12 kl 14:57 »
Nu vet jag inte hur mycket förvaring ni behöver.
Men jag hade börjat med att sätta hoen under fönstret och diskmaskinen till höger eller vänster bredvid.
Spis med häll och fläkt hade jag placerat på sned i hörnet intill vedspisen.
Mellan hall och tvättrum hade jag satt under och överskåp med vitrin uppe för att få lite mer förvaring.
kyl/ frys i kanten intill tvättrummet. och sedan fyllt upp med underskåp under. Blandat med vitrin och öppna hyllor till övanskåp
Ska bli intressant att se din egen skiss  ;D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Intricate

« Svar #4 skrivet: 02 jan-12 kl 15:15 »
Nu vet jag inte hur mycket förvaring ni behöver.
Men jag hade börjat med att sätta hoen under fönstret och diskmaskinen till höger eller vänster bredvid.
Spis med häll och fläkt hade jag placerat på sned i hörnet intill vedspisen.
Mellan hall och tvättrum hade jag satt under och överskåp med vitrin uppe för att få lite mer förvaring.
kyl/ frys i kanten intill tvättrummet. och sedan fyllt upp med underskåp under. Blandat med vitrin och öppna hyllor till övanskåp
Ska bli intressant att se din egen skiss  ;D

Det är väl det enda jag är säker på, att jag vill ha hon under fönstret =)

Diskmaskinen till höger går nog inte för det blir lite jobbigt med vedspisen när man öppnar luckan och ska tömma maskinen.
Hur tänker du med häll o fläkt i hörnet vid vedspisen? får inte ihop det riktigt.
Vitrinskåp  o hyllor blandat låter fränt...ska kolla det.
Kylen o frysen sätter jag också gärna intill tvättrummet i hörnan. Problemet är bara att det ska in en spis någonstans också =)

Intricate

« Svar #5 skrivet: 02 jan-12 kl 15:19 »
Denna gillar jag men vet inte om det skulle funka i verkligheten =)

Där är kylen o frysen inbyggd i en hörna mellan ingången från hallen och tvättrummet. Allt blir nära i det alternativet. Och man får en liten bakbänk vid kylen. Nackdelen är väl att när man kommer från hallen så blir det ju en bit vägg ändå upp i tak. Blir lite korridorskänsla.

kackelmann

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 02 jan-12 kl 15:28 »
Ska du ha ett gammaldags kök till utseende så är det svårt att trolla bort kyl och frys. Ett tips är då att utnyttja skafferiet om det får plats där. Jag har kyl/frys i skafferiet och är verkligen nöjd med att slippa både se och höra eländet i köket. Det är förståss lite bökigare med en extra dörr och det är möjligt att det blir för långt mellan skafferiet och matberedningen i ditt fall. Men fundera på det, jag tycker det är absolut värt och vill aldrig mer se kylskåpet i köket igen efter att ha provat  ;) :-*
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

4-ever

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 02 jan-12 kl 16:41 »
Jag tänkte att spisen skulle stå i hörnan på sneden så att säga.
Visst är det "slöseri" med att ta ett helt hörn, men jag tycker det är rätt trevligt att slippa stå med ryggen mot hela familjen när man lagar mat.
På 4 meter får du ju in en hel del skåp ändå

Intricate

« Svar #8 skrivet: 02 jan-12 kl 16:48 »
Jag kallar den hörnan för grottan. Den delen av köket vill jag helst bara glömma bort =)
Så njae ingen spis där. Men den tanken var ändå bra för den har jag inte tänkt.

Kylen i skafferiet vore ju bra för den är både ful och låter men skafferiet ligger lite för långt bort.

Intricate

« Svar #9 skrivet: 02 jan-12 kl 17:01 »
Har gjort en ny ritning nu =)

Synpunkter på detta?

4-ever

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 02 jan-12 kl 17:02 »
Funderade på det här med vedspisen. Är markeringen där spisen verkligen är eller har du ett utrymme som "tillräknat" för att ha plats runt vedspisen?
För det blir ju lite trångt att ha skåp hela vägen in till väggen och försöka hitta saker i skåpet om du har en varm vedspis i rumpan (blir ju 60 cm över från skåp till vedspis bara)

4-ever

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 02 jan-12 kl 17:03 »
Ska fundera på detta medans jag själv utnyttjar mitt eget kök  ;)

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #12 skrivet: 02 jan-12 kl 17:44 »

det blåa mellan dörrarna; kyl&frys, det blåa under fönstret; diskho, det röda; plats för spis/ugn och fläkt. det gråa nere i vänstra hörnet; ev. förvaring, det gråa på sidorna om fönstret; förvaring med överskåp.

den här idén lämnar ingen plats åt vedspisen, såvida man inte kan byta ut den ni har nu till en mindre och ställa den intill ugnen/spisen.

4-ever

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 02 jan-12 kl 17:46 »
Som du själv sa innan så blir det ju lite korridorkänsla om du sätter skåp och kyl där.
Men har du ett stort riktigt skafferi (avundsjuk) så behövs ju inte så mycket mer förvaring.
Hur var det med vedspisen? Bränner du rumpan då eller?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #14 skrivet: 02 jan-12 kl 17:48 »
Tänk på att det ska gå utan alltför mycket besvär att få fram vatten och avlopp till diskbänk och diskmaskin. Finns det några svårflyttade vattenburna värmeelement? Någon befintlig imkanal i skorstenen som det är bra att koppla in köksfläkten till?

Diskmaskinen bör man inte placera så att folk kan snubbla på luckan när den står öppen, inte heller så att den öppnade luckan blockerar något köksskåp, dörröppning eller så.

Joah

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 02 jan-12 kl 19:46 »
Ett gott råd som jag fick när jag skissade köksplaneringar var att inte placera diskmaskinen mellan två viktiga stationer i köket. Till exempel mellan diskhon och spisen. Det är fasligt lätt hänt att diskmaskinen står öppen och det är lika lätt hänt att man glömmer bort det när man håller i en varm gryta eller dylikt. Det kan kosta många diskmaskiners liv, om inte annat ditt eget. Det är aldrig speciellt roligt att bli spetsad utav ett trettiotal smutsiga bestick~
Så mycket homogen arbetsyta som möjligt är också något att sträva efter.

Neiklot

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 02 jan-12 kl 19:53 »
Mitt tips blir: Sug på karamellen länge och väl!
Fundera fundera och fundera.

Bolla allting i huvet flera gånger om och "känn in" hur det funkar och försök även se andra lösningar och fundera på detta.

Så jädra trist när man satt in allting och inser att ngt är helt malplacerat, eller att ngt är onödigt och att man skulle haft något annat istället.

Så sätt igång och sug!
:)

/Neiklot

Jennyt

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 02 jan-12 kl 20:18 »
Ett par frågor: Är Vedspisen såpass stor som du ritat in på bilden? och åt vilket håll är vedspisens lucka?

En klassiker: Sätt spis, vatten och kyl i en triangel i köket. Då blir det skönt att jobba ;) När du har överskåp. Ha extrahöga, som är byggda ända upp till tak. Då får du mer skåputrymme och behöver aldrig städa ovanpå dammiga överskåp :-X

Jag är inte så bra på att rita, men tror jag har ett bra förslag på G.... men jag behöver ha koll på Vedspisen först ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #18 skrivet: 02 jan-12 kl 21:56 »

1  Kylskåp/kylfrys
2-3  Bänkskåp med lådor, överskåp över 2.
4  smal  diskmaskin
5-6 Högskåp där hyllplanen dras ut med luckan  pga det smala utrymmet mot vedspisen.
7  Köksö med spis och två 60 djupa skåp och tre 37  djupa.

Tips! Köp inte vanliga underskåp, köp djupa lådor istället.

Intricate

« Svar #19 skrivet: 03 jan-12 kl 08:21 »

det blåa mellan dörrarna; kyl&frys, det blåa under fönstret; diskho, det röda; plats för spis/ugn och fläkt. det gråa nere i vänstra hörnet; ev. förvaring, det gråa på sidorna om fönstret; förvaring med överskåp.

den här idén lämnar ingen plats åt vedspisen, såvida man inte kan byta ut den ni har nu till en mindre och ställa den intill ugnen/spisen.

Oj vad fint! Det enda jag blir osäker på är om man sätter spisen till vänster om vedspisen, mot fönstret, så blir det lite trångt i luften uppåt eftersom det är en stoor kåpa över vedspisen. Man står lite inklämd. Men man kanske kan byta vedpisen mot en enkel och då funkar det ju.

Dela detta:

* Inloggade just nu

227 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser