Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värper gulor?  (läst 1680 gånger)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Värper gulor?
« skrivet: 02 jan-12 kl 18:15 »
Kan höns värpa bara gulor?
I fem dagar i rad har det legat ett stort fint ägg i det ena redet och en gula (bara gulan) i det andra redet. Kan det vara så? Eller är det någon som äter skal utan att ta sönder gulan? Känner till att de kan värpa ägg utan skal med med en hinna runt i stället.  De äter ett komplett värpfoder så fodermässigt borde det inte saknas något.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

FM

• Skåne
SV: Värper gulor?
« Svar #1 skrivet: 03 jan-12 kl 01:00 »
Det borde vell va möjligt? Såg någon slaktvideo här på alternativ, där personen polckade ut 3 gulor ur hönan, gulorna har oxå en hinna runt sig. Så då borde vell det gå att bara en gula ploppar ut  :-\
Någon annan vet säker bättre :)

MvH
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 03 jan-12 kl 07:46 »
Naturligtvis kan det hända.

Har du någon unghöna som kan vara precis i värpklar ålder och inte riktigt fått ordning på äggfabriken ännu??

Annars bör du nog kolla kloaken på dina hönor om det är någon som har illaluktande flytningar eller andra tecken på infektion. Äggledarinflammation ger ofta störningar i äggproduktionen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #3 skrivet: 03 jan-12 kl 15:50 »
Jovisst har jag unga höns som jag tycker borde ha börjat värpa. Kanske är någon av dom. Den ena av mina Maraner har fått röd fin kam, så kanske är det hon som är på gång.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser