Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  syns det på avkomman om raserna kopparmaran och engelsk araucana korsar sig?  (läst 6789 gånger)

jerker_s

• Södermanland
Kanske ändå blir så att jag sattsar på Maranerna då jag främst är ute efter bra äggfärg. Blågröna ägg är ganska enkla att få tag på den dag jag behöver nya hönor, däremot är det svårt att få tag på fina mörka Maranägg. Jag har nu höns från 3 olika håll, en svensk linje och två olika som importerat från olika länder i europa.. Tänker avla vidare på dessa först och främst..:)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Om både svart färg, hätta, ärtkam och fjädrar på benen är dominant

Hätta är inte ett fullständigt dominant anlag! viktigt att komma ihåg.
I en ras där ALLA djur har hätta är anlaget dominant dvs. (två anlag för hätta) .

Men om ett sånt djur med "dominant" anlag paras med ett djur utan anlag för hätta, kommer: avkommorna att kunna bli två olika varianter:  1 . hättade (ett anlag för hätta+ett anlag utan hätta) 2. hättade (två anlag för hätta) båda dom kategorierna har en hätta på huvet.
Dom med bara ett anlag för hätta1. kommer i sin tur  att kunna lämna kycklingar utan hätta.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

jerker_s

• Södermanland
Det låter som om att det inte rekomenderas att kläcka ägg om de gått blandade, trots många tecken på om de skulle vara korsningar. Om jag inte kläcker åt mig själv då, men då ser jag ju på äggfärgen om det skulle vara en korsning...

Misomba

• Skåne
Kanske ändå blir så att jag sattsar på Maranerna då jag främst är ute efter bra äggfärg. Blågröna ägg är ganska enkla att få tag på den dag jag behöver nya hönor, däremot är det svårt att få tag på fina mörka Maranägg. Jag har nu höns från 3 olika håll, en svensk linje och två olika som importerat från olika länder i europa.. Tänker avla vidare på dessa först och främst..:)

tänkte att det kanske inte är lika lätt att hitta engelska araucanor.....skulle hemsk gärna vilja ha sådana längre fram.....

jerker_s

• Södermanland
tänkte att det kanske inte är lika lätt att hitta engelska araucanor.....skulle hemsk gärna vilja ha sådana längre fram.....

Mmm jag velar fram och tillbaks, trevliga raser båda två.. Kanske blir så att jag bygger en enklare avelsbur..

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser