Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rödbetor  (läst 4037 gånger)

Österforsloppan

• Idé spruta
    • Dalarna
Rödbetor
« skrivet: 02 jan-12 kl 20:11 »
Jag skulle verkligen behöva lite tips på hur jag ska göra med mina rödbetor  ;D Jag har nog aldrig ätit rödbetor på annat sätt än till pytt i panna, från burk alltså. Men idag så köpte ja en påse med rödbetor men vet inte riktigt vad eller hur jag ska laga dem hahah :)
Längtar, planerar och drömmer <3

tinna.m

• Skåne
SV: Rödbetor
« Svar #1 skrivet: 02 jan-12 kl 20:17 »
Koka med skal på, färdiga när de är mjuka rätt igenom, ät med smör & salt.
Tunna klyftor utan skal i ugnen.
Soppa med andra rot & grönisar. Servera med rysk yoghurt/cr fr.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

kackelmann

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 jan-12 kl 20:25 »
Tycker de passar bra att äta som de är, har bara ätit köpebetor men skär i mindre bitar eller riv, tycker det är jättegott helt rått.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Linamarie

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 jan-12 kl 20:29 »
Min absoluta favorit: Skala, skär i bitar. Ugnsbaka och smula på fetaost när det är en stund kvar.

Österforsloppan

• Idé spruta
    • Dalarna
« Svar #4 skrivet: 02 jan-12 kl 20:45 »
Tack, de var alltså inte krångligare än så :) borde man inte kunna göra någon sorts vegobiffar av dem också, om man river och blandar ihop dem med något mer och ägg? :)
Längtar, planerar och drömmer <3

Kabo

« Svar #5 skrivet: 03 jan-12 kl 21:13 »
Jag kör rödbetor och lök i matberedare. Tillsätter salt, peppar och ägg och steker. Äts vegetariskt med svampsås och potatis eller som rårakor med fläsk. Mumsigt.
Lika delar rivna rödbetor, morötter, rotselleri och lök "istället för" köttfärs i pastasås smakar också bra. Om man är köttätare kan man ta både köttfärs och rotröra för att göra såsen saftigare och billigare.

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 03 jan-12 kl 21:28 »
Rårivne m lite valnötsolja, flingsalt och ev sesamfrö
Gött  :)
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

fishfinder

• Please don´t feed your fears
    • Småland
    • www.sjoviksfriskvard.se
« Svar #7 skrivet: 14 jan-12 kl 07:22 »
Hello
Prova att riva rödbetor och morötter grovt, ner i stekpannan med bara lite örtsalt på.
Kanongott alternativ till potatis eller ris.
// mange
Vad du gör, gör fullt och helt. Icke styckevis och delt!

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 14 jan-12 kl 08:11 »
Koka dem med skalet tills man lätt kan sätta en kniv i dem. Som potatis. Skala dem dem sen urenkelt under en tunn stråle kallt vatten. Salt, olivolja o vinäger på så har du en urgod sallad. Finns bladen kvar på betorna så koka dem med!! (separat) Smakar urgott i denna sallad!!
Men fin favvo e ändå rysk rödbetsoppa!!! Stavas typ Borschk eller nått!

LimJans

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 14 jan-12 kl 10:58 »
Koka potatismos eller använd överblivet. Skala och koka rödbetorna och riv dem sedan på rivjärnets grova sida. Blanda ihop detta, knäck i ett ägg och kanske lite vetemjöl eller annat som binder (jag använder mannagryn). Krydda med örtsalt, vitlökspulver och peppar. Stek biffar och ät med creme fraiche.

Eller ha ris, fetaost och kokt broccoli till.

Eller ha tärningar av fetaost i biffsmeten.

Skrutt

• ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
« Svar #10 skrivet: 17 jan-12 kl 09:57 »
koka,klyfta, ringla över honung, en skvätt vinäger,rosmarin o flingsalt. Extra lyx med lite getost smulad över:)

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #11 skrivet: 17 jan-12 kl 11:33 »
Jag steker rödbetsbiffar, riv betorna, blanda med ägg och kryddor. Ibland fyller jag ut med vad som finns i jordkällaren. Potatis, morot eller purjo
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #12 skrivet: 19 jan-12 kl 21:53 »
Jag åt Borstj för första gången alldeles nyss (rysk rödbetssoppa). Den var väldigt lyckad!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 19 jan-12 kl 22:00 »
Om du har en juicecentrifug så är det väldigt gott att ta hälften äpple och hälften rödbeta... om man gillar sting kan man ha i lite ingefära :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

225 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser