Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk kyckling???  (läst 5860 gånger)

hönsmamman Jill

• Västerbotten
    • www.foxhunters-kennel.se
Sjuk kyckling???
« skrivet: 03 jan-12 kl 10:37 »
Hej alla

Igår fick jag ta bort en av mina fina tuppkycklingar  :'( , han har varit så konstig i ett par dagar.
Det var nog i lördags som jag började att se att han betede sig underligt. Han hade nerböjt huvud och det var som om han kraffsade med näbben under bröstet. Balansen blev också si och så. Jag såg vid ett antal tillfällen att han ramlade på rygg, men hade inga svårigheter att ta sig upp. Men han är nu borta pga att jag såg pappa tupp var på honom så jag fick gå imellan.
Men idag så såg jag att en hönkyckling började bete sig lika dant...  :(
Vad kan det vara för fel??
Mina höns får nytt vatten varje dag. Dom äter allfoder och någon sorts grönsak, ibland så blir det en massa olika saker, typ makaroner, ris eller andra matrester.

Hoppas att ni har svar till mej, jag är så orolig...

Hönsmamman Jill
Har ett glatt gäng Hedemorahöns, 6st tackor och Bäärtil Bagge. 4 st Jack Russell Terrier, 1 st Hamiltonstövare och sist men absolut inte minst 1 st American Foxhound.
Bor på landet i Västerbotten och storm trivs med livet och djuren.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Sjuk kyckling???
« Svar #1 skrivet: 03 jan-12 kl 12:02 »
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

David97

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 jan-12 kl 13:25 »
Marek är ofta bland kycklingar.. Men dom blir väl förlamade och ligger på golvet orörliga??

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 03 jan-12 kl 15:52 »
Marek är ofta bland kycklingar.. Men dom blir väl förlamade och ligger på golvet orörliga??
nja, det brukar sluta så ja.
Men innan det så långt går de runt och vinglar/vrider huvudet i konstiga vinklar etc.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Emy90

• Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 03 jan-12 kl 15:58 »
Marek kan yttra sig på flera olika sätt vad jag har förstått. Om det är den sjukdommen ska du ta bort den sjuka så fort du ser symptom eftersom de smittar som värst i insjuknandet (Läste det på SVAs hemsida). Bara de djur med sämst motståndskraft kommer insjukna så jag tror inte du behöver vara orolig för att alla dina höns ska dö en efter en.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 03 jan-12 kl 16:49 »
Jag såg vid ett antal tillfällen att han ramlade på rygg, men hade inga svårigheter att ta sig upp.
Men idag så såg jag att en hönkyckling började bete sig lika dant...  :(
Vad kan det vara för fel??

Jag skulle tro att det är E-vitaminbrist/Selenbrist dina kycklingar har.

Köp en förpackning flytande "E-vit+Selen" på Granngården och ge i dricksvattnet, så blir dom bra om det inte gått för långt så dom hunnit bli för dåliga.
« Senast ändrad: 01 mar-12 kl 09:16 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

lena70

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 jan-12 kl 15:46 »
Håller med Grimla..Vi ger alla våra djur, förbyggande mineralet selen , både höns, kor och får. Brist påverkar musklerna, och vid allvarlig brist, dör (oftast)djuret.
När bristen gått förlångt, behöver oftast djuret en sk chockdos, för att komma på fötter igen..
Fått råd av kackel, att vid allvarlig brist på höns, ge Tocosel, selen i pulverform. Tror det var ca en halv tesked pulver, direkt i näbben, 1 gång dagligen i  3 dygn i streck. Sedan inget alls i 6 dygn, sedan en sista kur. Sedan ska hönan/ tuppen vara bra igen. Efter det, ge regelbundet i fodret eller som Grimla skrev flytande i vattnet.
Lycka till!!

hönsmamman Jill

• Västerbotten
    • www.foxhunters-kennel.se
« Svar #7 skrivet: 08 jan-12 kl 18:11 »
Hej

Nu ska ni få höra... Undrens tid är inte förbi...  :D
Jag har torkat brännässlor i sommras och jag gav hönsen en knippe dagen efter att jag läst vad Grimla skrivit och vet ni... DAGEN EFTER DET SÅ MÅDDE HÖNAN MYCKET BÄTTRE... Sen har dom fått en bukett av mej varje dag och inga fler konstiga tendenser...

Ett stort TACK till Grimla vill jag ge och till alla ni andra oxå förståss ni är guld värda...

Kvack kvack
Har ett glatt gäng Hedemorahöns, 6st tackor och Bäärtil Bagge. 4 st Jack Russell Terrier, 1 st Hamiltonstövare och sist men absolut inte minst 1 st American Foxhound.
Bor på landet i Västerbotten och storm trivs med livet och djuren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser