Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad går att så nu?  (läst 7280 gånger)

Vurre

SV: Vad går att så nu?
« Svar #20 skrivet: 11 feb-12 kl 14:40 »
Lite tidigt kanske...

Jag försådde Tomater, scuasch, paprika, sockerärtor, spritärtor, gurka (friland) fast jag ska ha dem i växthuset sen och basilika. Har även tänkt förså kronärtskockor m.m
Hoppas att min otålighet inte äventyrat skörden  ::)

Har du tillräckligt med bra ljus funkar det att så tomat och paprika såhär års. Gurkan kommer du nog att få så om, om du vill ha bra plantor, lämplig tid är ca 3 v innan utplantering. Squashen kommer också att förväxa sig. Även ärter är snabba och det finns ingen större anledning att joxa med att dra upp plantor, om man inte är ute efter ärtskott förstås. Ärter så du på friland i april.

Jag tycker att det är bättre att vänta med tomater till mitten av maj, om man inte har ett uppvärmt växthus. Du kan inte plantera dem förrän jordtemperaturen närmar sig 20 grader och nattempen håller sig över tio . Vid för tidig sådd riskerar du att plantorna förväxer sig. Dessutom är det svårt att hålla dem i god tillväxt under hela våren, så plantorna kommer av sig. Bättre då att vänta en månad till, hur mycket det än kliar i en att få sätta igång.

Varför ska du ha frilandsgurkan i växthuset?
snus? vad är priset på en pris?

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #21 skrivet: 11 feb-12 kl 16:44 »
Har du tillräckligt med bra ljus funkar det att så tomat och paprika såhär års. Gurkan kommer du nog att få så om, om du vill ha bra plantor, lämplig tid är ca 3 v innan utplantering. Squashen kommer också att förväxa sig. Även ärter är snabba och det finns ingen större anledning att joxa med att dra upp plantor, om man inte är ute efter ärtskott förstås. Ärter så du på friland i april.

Jag tycker att det är bättre att vänta med tomater till mitten av maj, om man inte har ett uppvärmt växthus. Du kan inte plantera dem förrän jordtemperaturen närmar sig 20 grader och nattempen håller sig över tio . Vid för tidig sådd riskerar du att plantorna förväxer sig. Dessutom är det svårt att hålla dem i god tillväxt under hela våren, så plantorna kommer av sig. Bättre då att vänta en månad till, hur mycket det än kliar i en att få sätta igång.

Varför ska du ha frilandsgurkan i växthuset?

Tack för tips och info.

Jag har extra lyse senare när det behövs. Sen brukar jag praktisera bära in och ut med mina plantor/ej direkt sol men lite dagsljus och värme tills det är dags för dem att bo ute året om. Ett himla konkande men men... Gurka har jag sått på friland någongång, det gillade hundarna. De äter gurka tyvärr. Lyckades sätta i sig i princip alla  :( Därför petar jag in dem i växthuset. Att det blev frilandsgurka denna gång var för att det var den endå gurksort som fanns just när jag handlade.

Säkert så blir det inte mat av allt det jag sått, iaf inte till oss människor. I så fall får jag sätta nya frön.

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

vittra

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 14 feb-12 kl 08:00 »
Vad kan gå snett om man förodlar inomhus för tidigt?

Kan plantorna bli svaga till utplanteringen senare?

Neiklot

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 14 feb-12 kl 08:10 »

Kliar det i fingrarna, Vittra?

;)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #24 skrivet: 14 feb-12 kl 13:50 »
ja jäklar, 100% grobarhet på mina tomatfrön inköpta på NETTO av alla ställen. ;D vadå klia i fringrarna  o:) men står det på påsen att de går att förodla from februari, så gör jag ju det  ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #25 skrivet: 15 feb-12 kl 00:29 »
Var hittade du champinjonlådan någonstans?

Kliar i fingrarna på mej med att få pyssla med lite växter, jag fuska och åkte och köpte en champinjonlåda. Ikväll ska jag börja groda mungböner.   Våren närmar sig.  :)
Självhushåll till nytta och nöje

MittUtopia

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 15 feb-12 kl 01:10 »
Jag ar förkultiverat en av mina säkert 7-8 sorter av tomater och så har jag försått kapkrusbär (physalis). Ska ta tag i chili, paprika och purjolök också... (kliar i fingrarna)
I november (sent) satte jag två långa rader vitlök (ute) och de han perfekt komma upp lite innan snön så jag hoppas på stora lökar vid skörd! :)

Nu vill jag ha vår!!!
-Ditt liv är summan av alla dina val-

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #27 skrivet: 15 feb-12 kl 01:54 »
Nu vill jag ha vår!!!

tack, ja tack. :D jag hade inte möjlighet att sätta vitlök i höstas, går det att göra nu till våren också, eller måste jag vänta till hösten?

vi hade stark snöfall nu de senaste två dagarna :( , men vi hoppas att det här är sista rycket för vintern.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

SamWI

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 16 feb-12 kl 10:53 »
Var hittade du champinjonlådan någonstans?
[/quote

Blomsterlandet i Borås, kostade 99 kronor.

Lycka till
Längtar ut till landet

Uppfinnaren

• Småland
« Svar #29 skrivet: 21 feb-12 kl 15:13 »
Här har vi också börjat med lite förkultivering. Chili, Paprika och Purjolök :-) Det är så härligt att stoppa ner fröer i jord ... svårt att vänta med resten av grönsakerna  ;D
Make the world your priority, live your life ecologically

Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser