Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När börjar tuppkycklingar av olika raser att gala?  (läst 2195 gånger)

malinsandberg

• Skåne
När börjar tuppkycklingar av olika raser att gala?
« skrivet: 06 jan-12 kl 21:58 »
Jag har förstått att tuppkycklingar kan börja gala vid väldigt olika ålder, har läst om allt från 5 veckor till närmare ett år. Jag undrar om det beror på vilken ras det är eller om det bara är så att olika individer börjar olika tidigt.
Anledningen till att jag undrar är att jag inte får ha tupp där jag bor, men gärna vill ha kycklingar, så jag tänkte köpa befruktade ägg till mina hönor när någon börjar ruva. Om det sedan blir några kycklingar måste jag nacka tupparna när de börjar gala, och då är det ju bra om de har blivit någorlunda stora så att det finns lite mat på dem.
malinsandberg

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: När börjar tuppkycklingar av olika raser att gala?
« Svar #1 skrivet: 07 jan-12 kl 11:13 »
När tuppar börjar gala beror på:
-Individen
-Konkurrens från andra tuppar (äldre tupp eller bröder)
-Ras. Raser som blir könsmogna tidigare gal som regel tidigare.
-Ras igen ;) Aktivitetsnivå på rasen. Lugnare raser låter som regel mindre än aktivare raser.

Med det sagt så är det bara tumregler. Jag har haft lätta aktiva raser med i princip tysta tuppar och den gapigaste tuppjävel  jag någonsin haft var av en normalt sett lugn och relativt tyst ras...

Om du är på talbar fot med dina grannar så säg till dom att du helst inte vill slakta tuppkycklngarna förrän det är lite mat på dem men att du naturligtvis gör det tidigare om dom stör. Grannarna kan ju faktiskt säga till om dom stör sig av ljudet.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

303 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser