Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  magra lamm  (läst 3590 gånger)

saraberg

• Skåne
magra lamm
« skrivet: 08 jan-12 kl 17:21 »
Hej!
Tre av lammen som föddes här i våras är väldigt små och magra.( Det är gestrikefår) alla de övriga ser ut att vara vid gott hull. Ingen har lös mage, och verkar inte må dåligt för övrigt. Jag tror inte att de lider av någon parasit, då vi har stort betesområde och ej haft problem med sådant på flera år.
 Vad tycker ni man ska göra, ska man ändå göra träckprov?, eller räcker det att fodra dem extra och med vad så i fall. Dessa tre små är baggar, brukar försöka undvika ge dem kraftfoder. Ska vi prova att ge dem havre, eller finns någon annan bra ide på vad man kan ge magra får. De får fri tillgång på hösilage .

...Såå tacksam för någon annans goda ideer...

Mvh Sara Berg i Galenby skåne

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: magra lamm
« Svar #1 skrivet: 08 jan-12 kl 17:40 »
Hur är näringsvärdet på hösilaget? Mycket av det grovfoder som skördades i år har dåliga värden. Och då kan man behöva komplettera med kraftfoder. Havre är en form av kraftfoder.

Har de tillgång till salt och mineraler?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

saraberg

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 jan-12 kl 18:09 »
Ja de har salt och mineraler. Jag funderade på havre som ett alternativ till kraftfoder, det måste väl vara någon skillnad på det och vanligt kraftfoder-pellets?.  Jag har fått för mig att baggarna blir väldigt "baggiga" av kraftfoder, men det kanske inte stämmer.. (har haft problem med stångiga baggar tidigare)
Vi har ej kollat näringsvärdet på hösilaget, men de andra 23 damerna är ej för små.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 08 jan-12 kl 18:15 »
Det finns några olika fodergrupper till får. Grovfoder, det är hö, ensilage osv. Kraftfoder, det är energirikt foder som man kan ge som komplement till grovfodret, det är pellets, spannmål, betfor, knäckebröd osv. Mineralfoder och salt kompletterar.

Du kan såklart välja vilket kraftfoder du vill, som du tycker fungerar till dina djur. De flesta pellets innehåller i huvudsak spannmål, kompletterat med t ex betfor och något proteinrikt, t ex lusern eller soja.

När man inte vet vad grovfodret innehåller, så får man chansa och se vad resultatet blir.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 08 jan-12 kl 18:25 »
Havre innehåller väldigt mycket energi. Jag tror att om du är orolig för stångiga baggar, så ska du inte ge dom havre ;D Om man vill att djur ska växa, så är det protein de behöver. Kanske att du kan ge dom en blandning av korn och ärtor?! Det vore nog bättre än havre...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

« Svar #5 skrivet: 08 jan-12 kl 21:00 »
Det beror nog på vad du skall ha dem till,slakt i vår,spara tills i höst,etc. Speciellt baggar tycker jag växer dåligt på vintern,mörker och kanske annat att tänka på  ::) Om de har lång tid på sig så skulle jag inte oroa mig utan låta dem kommaigång med tillväxten fram på vårkanten-sommaren. Tror inte de svälter ihjäl nu när de har fri tillgång på mat. Vi brukade ofta spara ett eller två "skruttlamm" som fick gå tillsammans med baggen på vintern. De hade gott om hösilage men var magra som skrik tills ljuset och betet komigång,då blev det fart.

saraberg

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 09 jan-12 kl 16:17 »
Tack för era svar så långt!
Jag har lite att fundera på, jag tänker också att bara de inte är sjuka så hoppas jag de bättrar på sig efter hand.. Ingen av er verkar tycka att man behöver göra omgående träckprov i alla fall, jag tycker det är svårt att avgöra ibland. Funderar på att ge dem lite av någon form av kraftfoder. Det var intressant att höra det där om energin i havre.
tack så länge
Sara

lena70

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 jan-12 kl 17:16 »
Hej!
Jag tycker att du ska kolla så de inte har mask..Tänk på att all form av mask dör inte av valbasen, ibland behövs ochså Ivomec..Får kan ha mask, utan att se sjuka ut, ett symtom kan vara att de växer och går upp i vikt dårligt!. Annars håller jag med övriga, om nått form av kraftfoder!. Lycka till!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 09 jan-12 kl 17:34 »
Problemet med att ta träckprov så här års, är att masken inte avlossar tillräckligt med ägg, för att ge ett rättvist resultat. Det är först i början/mitten på april som man bäst kan se hur det står till via träckprov. En bra grundregel är att avmaska lammen innan/i samband med att man tar in dom på stall på hösten. Då får man avmaska utifrån de träckprovsreultat man fått tidigare (de sorters mask som man har fått i tidigare träckprov.) och välja preparat utifrån det.

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Fårtokig

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 09 jan-12 kl 17:44 »
Hej! Jag hade inte heller avmaskat nu. Fel årstid. Risken är att det inte gör någon nytta nu ändå. Ett tips är att klippa dem om de inte redan är klippta. Vinterlammsproducenter klipper ju alltid djuren för att få igång dom o börja växa.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 09 jan-12 kl 17:48 »
Gotlandslamm brukar börja växa i slutet av januari, då ljuset återkommer. Jag tror också att en klippning kan göra susen - bara du kan erbjuda dom en varm ströbädd och gott om halm efteråt!

lena70

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 jan-12 kl 20:54 »
En bra grundregel är att avmaska lammen innan/i samband med att man tar in dom på stall på hösten.

Håller med, vi kollar dom ochså innan betesutsläppet på våren, vi har våra får ute , året runt, men alla har möjlighet att gå in i fårhuset. Lurigt det där med mask, och det kan ställa till mycket elände..Håller med, om att årstiden är fel att avmaska djur på, min tanke var väl mer, om de magra lammen INTE  hade blivit avmmaskade, i och med betessesongen för detta år, tagit slut.. så kan det ju vara anledningen kanske till att de inte ökar i vikt som de ska..Det kan ju vara en massa orsaker till att djur inte ökar i vikt som de ska egentligen..Som varken har att göra med mask eller annat foder...Men någonstanns, måste man börja..

saraberg

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 12 jan-12 kl 19:50 »
Tack allihop!
Lärt mig en del nytt!
Jag tror jag börjar med att klippa dem , ser vad som händer och kör avmaskning framåt våren , ni menar väl att det blir säkrare svar då...
Mången hälsning Sara

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #13 skrivet: 12 jan-12 kl 19:57 »
En fundering jag har är om de har tillgång till fodret i samma utsträckning som de andra djuren. Eftersom de andra verkar friska och i gott hull kan det vara så att dessa tre lamm inte får tillräcklig ättid dvs att de andra helt enkelt knuffar bort dem. Då hjälper inte fri tillgång. Håll lite extra koll hur det ligger till och får de inte tillgång till fodret som de andra bör du antingen separera dem eller ha fler utfodringsplatser. En tanke bara och inte helt ovanligt om man har många djur  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser