Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka delar sparar ni vid slakt?  (läst 5186 gånger)

Stockros

SV: Vilka delar sparar ni vid slakt?
« Svar #20 skrivet: 21 jan-12 kl 12:21 »
Vi läste i en italiensk kokbok att i en riktig italiensk köttfärssås som man låter koka i flera timmar (köttfärs, selleri, lök, kryddor, tomat, vin etc) så ska det också vara med en liten bit finhackad lever. Vi har provat, det blev extra mustigt. Kan vara ett bra sätt för er som har lite svårt för att bara få lever på tallriken.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #21 skrivet: 22 jan-12 kl 13:54 »
Gör oftast kaninen hel, så man får loss allt kött. Vad man vill ha i vattnet beror ju helt på vilken sorts rätt man ska tillaga. Skrovet kokar jag buljong på (med klassiska buljongtingredienserna).

Lever, hjärta, njure, lunga i gräddstuvning.

Blod tilll blodrätter.
//Lina

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #22 skrivet: 22 jan-12 kl 14:27 »
Förutom allt muskelkött som går i frysen till mig själv tar jag vara på lever, hjärta, lungor och njurar och eventuellt extra fett till hundarna (jag äter inte inälvsmat själv). Även magsäcken med innehåll sparas i frysen till hundarna. Det luktar fy pyton, men är bäste medicinen om någon hund får magsjuka!

Skinnen sparar jag och fettgarvar.

Tassar och svansar åker också in i frysen för att användas vid hundträning.

Kvar är huvudet, tarmarna och lite annat, men det blir inte mycket över!

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Gösta

« Svar #23 skrivet: 31 jan-12 kl 17:15 »
Läst inläggen med intresse. Saknar dock två saker: LERGRYTAN! Det mest fantastiska köksredskap som finns. Stekpåse fungerar också riktigt bra. Köttet blir otroligt saftigt och mört!
Gösta

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #24 skrivet: 31 jan-12 kl 17:27 »
Läst inläggen med intresse. Saknar dock två saker: LERGRYTAN! Det mest fantastiska köksredskap som finns. Stekpåse fungerar också riktigt bra. Köttet blir otroligt saftigt och mört!
Gösta
Givetvis lagar man med fördel kaningryta, eller alla annan gryta också såklart, i en romersk lergryta. Det gör jag ofta. Och har man inte en sådan så funkar en gjutjärnsgryta med lock också bra. Det blir inte samma sak, men det blir gott.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser