Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska jag bjuda på?????  (läst 7439 gånger)

LimJans

• Dalarna
SV: Vad ska jag bjuda på?????
« Svar #20 skrivet: 12 jan-12 kl 17:39 »
Tofuglass eller laktosfri vaniljsås.
Hur mycket laktos en laktosintolerant klarar är otroligt individuellt, så det bästa är alltid att fråga. :)

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #21 skrivet: 12 jan-12 kl 17:40 »
Åh, äter vegetarianen fisk så blir det ju andra förutsättningar!

Gravad lax till förrätt ihop med någon sallad och hovmästarsås är ju smaskens! (går det med ägg i såsen?)

Grönkålssoppa med ägghalvor lät smaskens till förrätt!

Annars stekt lax med kokt potatis och grönkålssås?

tinna.m

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 12 jan-12 kl 17:41 »
Nu börjar jag kunna tänka igen. grimbart är nog inne på något som jag kan göra, jag har mycket grönkål kvar i landet-grönkålssoppa?
Du kan ha kokta ägghalvor till, servera bredvid.
Och fruktsallad till efterätt? men vad ska jag ha till det? Glass, grädde och vaniljsås går inte.
Hallonsås (har du bär i frysen?) eller sås på annan frukt med lite honung i är gott till fruktsalladen.
Det finns hopp ;D
Kladdkaka går fint att göra med kakaopulver, honung och ägg. Mjölfritt. Annars funkar det med potatismjöl och choklad.
Blir nog trevligt!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #23 skrivet: 12 jan-12 kl 17:42 »
Det finns ju åtminstone en del låglaktosprodukter och jag tror att det finns laktosfria (men är inte helt säker på utbudet). Värt att kolla upp i alla fall, kan ju vara skönt att kunna ersätta t.ex. vanlig grädde med laktosfri dito. Men kolla med allergikern vad hon tål, det är nog enklast.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #24 skrivet: 12 jan-12 kl 17:46 »
Finns laktosfri glass, vaniljsås på laktosfri mjölk?
låglactosprodukter finns det gott om,soyamjölk,havremjölk cocosmjölk mm sorbet innehåller väl ingen mjölk?
Fjäderfän och kaniner

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #25 skrivet: 12 jan-12 kl 17:47 »
Majsmjöl är glutenfritt,
Fjäderfän och kaniner

rangs

• -
« Svar #26 skrivet: 12 jan-12 kl 17:55 »
är oxå laktosintollerant men kan äta mjölk produkter i små mängder utan att jag blir lidande ! men allt är ju väldigt inviduellt. Din gäst kanske inte ens tål små mängder.  varför inte fråga ? och även hon som bara äter veggie ! fråga vad hon inte äter och vad hon äter så är du säker !
Kärlek och krig är detsamma, och krigslister och taktik är tillåtna i båda

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #27 skrivet: 12 jan-12 kl 18:00 »
Jag ska höra lite närmre med hur mycket hon tål. Nu har jag fått jättebra tips. Tack så mycket.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

hustigern

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 12 jan-12 kl 20:42 »
Till fruktsallad går det ju väl visst att servera glass, det går ju att ta med ett par olika sorter. TofuLine har jättegod vaniljglass som hos oss brukar vara den som tar slut först för att den är så god trots att det bara är en sällskapet som "behöver" den.
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #29 skrivet: 19 jan-12 kl 21:47 »
Jag läste nyss om en god efterrätt till en laktosintolerant

Karamelliserad citrussallad. Lite pyssligt att göra, men väldigt gott, särskilt nu när det är säsong för citrusfrukter.

Räkna 2-3 frukter per person, typ hälften apelsiner, annars t ex sweetie, pomelo, blodgrapefrukt - gärna lite olika färger, det blir vackrare då.

1. Tvätta 2 apelsiner noggrannt, skala tunt (utan att få med det vita) med ciseleringsjärn eller potatisskalare. Strimla skalen.
2. Skär bort skalet på all frukt, och skär ut hinnfria klyftor, som du skär i bitar, lägg bitarna åt sidan.
3. Koka skalen i lite vatten i 6-7 minuter, häll bort vattnet.
4. Koka ihop en sockerlag på 3 dl vatten och 2,5 dl socker, lägg i skalen och koka lugnt i tio minuter.
5. Ta upp skalen och lägg åt sidan, koka sockerlagen i 20-25 minuter tills den får en gyllene ton och en lätt karamellsmak. Passa så att den inte blir bränd!
6. Blanda i lite pressad citron och en msk grand marnier
7. Häll lagen över frukten och låt stå några timmar, gärna till nästa dag.
8. Servera frukten i sin lag, med de kanderade skalen som dekoration.

Det blir fantastiskt gott!

Kanske värt att prova?

Jag vet inte hur mkt ost en laktosintolerant fixar? Om den fixar ost skulle jag köra på västerbottensostlax (en slags laxgratäng) med pressad potatis. Kanske en liten grönkålssoppa till förrätt?

LimJans

• Dalarna
« Svar #30 skrivet: 19 jan-12 kl 22:45 »

Karamelliserad citrussallad. Lite pyssligt att göra, men väldigt gott, särskilt nu när det är säsong för citrusfrukter.

Räkna 2-3 frukter per person, typ hälften apelsiner, annars t ex sweetie, pomelo, blodgrapefrukt - gärna lite olika färger, det blir vackrare då.

1. Tvätta 2 apelsiner noggrannt, skala tunt (utan att få med det vita) med ciseleringsjärn eller potatisskalare. Strimla skalen.
2. Skär bort skalet på all frukt, och skär ut hinnfria klyftor, som du skär i bitar, lägg bitarna åt sidan.
4. Koka ihop en sockerlag på 3 dl vatten och 2,5 dl socker, lägg i skalen och koka lugnt i tio minuter.
5. Ta upp skalen och lägg åt sidan, koka sockerlagen i 20-25 minuter tills den får en gyllene ton och en lätt karamellsmak. Passa så att den inte blir bränd!

Kanske värt att prova?

Jag vet inte hur mkt ost en laktosintolerant fixar? Om den fixar ost skulle jag köra på västerbottensostlax (en slags laxgratäng) med pressad potatis. Kanske en liten grönkålssoppa till förrätt?

Lagrad hårdost (minst 3 mån) är i princip helt laktosfri

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #31 skrivet: 20 jan-12 kl 01:26 »

Kanske värt att prova?

låter supergott, får jag också komma? ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Dela detta:

* Inloggade just nu

166 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser