Dagen började med att jag skulle åka och handla ost och bröd från ett lokalt ställe som säljer diverse hantverk godis och annat lokal producerat.
Jag tog för givet att jag skulle finna honung där i hyllorna men där hade jag fel.... ingen honung !
Färden fortsatte till banken och sen till den månatliga inhandlingen av diverse saker som jag inte producerar själv till mej själv.
Så kom vi till honungen och där fanns en massa olika sorter ica honung och ekologisk honung och natur honung mm.
Endel honung ljus tjock och annan mörkare och tunnare.
Lite tankar från affären..
Ekologisk honung

är inte all honung ekologisk och om den inte är ekologisk vad har hänt med den då ?
Ica honung var kommer den ifrån ?
Natur honung ja låter ju bra !
En rastlös partner trampar runt och tycker jag ska ta nån burk nån gång så jag tar en burk som har blågul etikett ( svensk) och det står SVEA NORDIC med gul text på blå botten !
Natur honung kallar dom det !
När jag kommer hem och packar upp varorna så lyser texten som är uppe på locket IMPORT !
Nu med lampa och förstoringsglas så kan jag läsa den lilla texten det står :
Import från länder i och utanför EU

Läro pengar ja ... jag köper ingen honung förrän jag hittar en odlare... undertiden får jag äta denna produkt som representerar sådant jag faktiskt inte vill stödja

skäms !
Så vad är det för skillnad på honung ?
Vet att mina Amerikanska vänner var mycket upprörda för en tid sen när det såldes importerad honung som per deffenition inte var honung då det inte förekom pollen i den samt att det fanns andra ämnen som kanske inte var så nyttiga.
Förekommer sådant i Sverige ?
Jag måste säja att jag känner mej lurad av etiketten att tro att det var en svensk honung... men så klart slarvigt av mej att inte läsa bättre.