Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite mer tjat...  (läst 1350 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
Lite mer tjat...
« skrivet: 13 jan-12 kl 19:23 »
Nu har jag samlat ihop en lista på vilka raser jag ska komplettera flocken med. Mitt första val är Orpington som i mitt tycke ser så härligt fluffiga ut, lugna och ruvvilliga + att man får hyfsat med ägg och bra köttras (överskottstuppar). Ett annat val är Wyandotte som verkar ganska likvärdiga fast med fler härliga färger men med kanske lite sämre befruktning. Vilken är no 1 för er av dessa raser? Annat förslag på liknade ras?

Sen har jag snöat in på dvärgkochin samt mille fleur, vad tycker ni om dessa?

Jag har ju en stor avdelning i hönshuset där jag kan ha ca 20-25 höns och där kommer orpington och ev wyandotte bo med hedemoror, faveroller och lite annat. Ska bygga två avd till varav en blir till överskottstuppar och den som blir över kanske jag kan ha till dvärgkochin samt mille fleur? Jag kommer inte att kunna ha hönsgård till den avdelningen men kanske jag kan bygga ett sommarhus med rastgård?

Dessa avdelningar skiljs ju åt med ett nät så de olika grupperna kommer att se varandra. Tror ni jag kan ha dem lösa ihop till sommaren eller kommer tupparna att slåss?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Lite mer tjat...
« Svar #1 skrivet: 13 jan-12 kl 19:28 »
Wyandotter är mycket effektivare foderomvandlare än orpington, dvs växer mer på samma foder. Jag har wyandotter, och det är 100% befruktning på äggen jag knäckt hittills. Tyvärr går de inte i rasrena grupper ännu, annars kommer jag att sälja avelsägg.

Mina wyandotter är duktiga på att leta egen mat och överskottstuppar är ganska tidigt färdiga att slaktas.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

pytte

• -
« Svar #2 skrivet: 13 jan-12 kl 20:42 »
Kan bara svara hur jag upplever mina dvärgkochin.
Underbara, lugna men mina är helt ruvgalna!
På både gott och ont ;D Jag älskar dom, jätteduktiga ruvare och kycklingmammor.
Mina lägger inte jättemycket ägg, men kompenserar mig genom att ruva fram andra raser åt mig.
Kort sagt trevliga.
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

hönstokan

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 14 jan-12 kl 15:02 »
sommartid är alla mina ute samtidigt, dv kochin, mille fleur samt stora. nu är dom avstängda, mille fleur för sej, wyandotte för sej osv bara för jag samlar ägg, annars är alla tillsammans

Dela detta:

* Inloggade just nu

258 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser