Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honung som ett alternativ till antibiotika  (läst 3187 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
Honung som ett alternativ till antibiotika
« skrivet: 19 jan-12 kl 21:42 »
Honung som ett alternativ till antibiotika. Ja att honung kan ha en hälsosam effekt har varit känt i tusentals år. Och under onsdagen presenterade två lundaforskare produkter som tar tillvara honungens positiva egenskaper - hemligheten är en unik upptäckt av nyttiga mjölksyrebakterier.

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_malmo?title=honung_-_ett_alternativ_till_antibiotika_visar_forskning_fran_lund&videoid=2140637

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Beisla

• Västergötland
SV: Honung som ett alternativ till antibiotika
« Svar #1 skrivet: 25 jan-12 kl 17:11 »
Vad bra att det forskas på de gamla huskurerna, så man får reda på varför de funkar.

Jag har sett nåt djurprogram från Amerika där veterinärerna kletade honung på stora bandage som de sedan lade på stora sår på hundar och katter. De hade det som rutin på typ skrap-och brännsår för det läkte snabbare och bättre då. Så de kanske ligger lite före med den forskningen där.
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 25 jan-12 kl 17:28 »
Honung på brännsår funkar på männschor också.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 25 jan-12 kl 18:42 »
Så de kanske ligger lite före med den forskningen där.

Njaa det är gammalt husmors kur , har för mig att de höll på med det innan pyramiderna byggdes , fast det är altid kul när naturmedicin spöar nya medicin bolag  ;D

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

wizardeye

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 jan-12 kl 10:50 »
När jag såg tråden kände jag att jag måste dela mig av följande länk, ytterligare ett sätt att använda honung inom medicinen.

http://www.tosama.si/en/dokumenti/novice/tosama_flyer-A4.pdf

kurt

« Svar #5 skrivet: 10 maj-14 kl 04:28 »
Men detta är steril honung . Tar man "vanlig" honung, så innehåller den bakterier och bakteriesporer. Använder man det på sår så löper man risk att få sårbotulism, något som främst sprutnarkomaner annars drabbas av

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 maj-14 kl 08:42 »
Skilj på olika penicillin och antibiotika. Den som hävdar att honung är typ "antibiotika" bör läsa på en gång till. Bivax är bättre bot mot mindre åkommor än honung.

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 10 maj-14 kl 09:43 »
Skilj på olika penicillin och antibiotika. Den som hävdar att honung är typ "antibiotika" bör läsa på en gång till.
Det är väl ingen större skillnad på pc och antibiotika.
Honungen innehåller så mycket socker att det är svårt, för att inte säga omöjligt, för mikrober att föröka sig, dock får vattenhalten inte vara för hög för då fungerar den inte optimalt. Det är inte smart att byta ut antibiotika mot honung om man har en behandlingskrävande infektion, typ sepsis eller pneumoni etc
Använd honung som probiotika istället.

Bivax är bättre bot mot mindre åkommor än honung.

Har du nån länk eller hänvisning till detta?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser