Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla oljehärdad board/masonit?  (läst 25636 gånger)

Miamiamia

• Uppland
Måla oljehärdad board/masonit?
« skrivet: 20 jan-12 kl 10:16 »
Vad ska jag använda för slags färg för att måla oljehärdad hård board/oljehärdad masonit? Vad kommer fästa?

Broberg

• Gäst
SV: Måla oljehärdad board/masonit?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-12 kl 11:25 »
Linoljefärg.

malarmaster

• Småland
« Svar #2 skrivet: 20 jan-12 kl 20:27 »
Vad ska jag använda för slags färg för att måla oljehärdad hård board/oljehärdad masonit? Vad kommer fästa?
inne eller ute? förtunnad linoljefärg går i vilket fall, annars inne en oljebaserad häftgrund först sedan valfritt,ute en oljebaserad utegrund sedan alkydoljefärg alt linoljefärg. går du till färgaffär föreslår de säkert något vattenbaserat men undvik det,de visar bara sin inkompetens.det finns riktiga färger att välja. Ulf

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 20 jan-12 kl 20:32 »
Den mönstrade sidan går att måla med vanlig rödfärg. Har sett det på många hus. Fast jag är egentligen täcklasyr-fantast.  o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 20 jan-12 kl 20:32 »
Den mönstrade sidan går att måla med vanlig rödfärg. Har sett det på många hus. Fast jag är egentligen täcklasyr-fantast.  o:)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 20 jan-12 kl 20:33 »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 20 jan-12 kl 20:33 »

Eleganten

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 20 jan-12 kl 20:41 »

Jag tror vi har förstått... ;)
Estetiken framför allt

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #8 skrivet: 20 jan-12 kl 20:45 »

*ASG*  ;D ;D ;D
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 jan-12 kl 21:01 »
inne eller ute? förtunnad linoljefärg går i vilket fall, annars inne en oljebaserad häftgrund först sedan valfritt,ute en oljebaserad utegrund sedan alkydoljefärg alt linoljefärg. går du till färgaffär föreslår de säkert något vattenbaserat men undvik det,de visar bara sin inkompetens.det finns riktiga färger att välja. Ulf

Har läst på så kallade "vattenbaserade oljefärger" att de är "förstärkta" med akryl/akrylat...

malarmaster

• Småland
« Svar #10 skrivet: 20 jan-12 kl 21:24 »
Har läst på så kallade "vattenbaserade oljefärger" att de är "förstärkta" med akryl/akrylat...
det är riktigt så du får med alla nackdelar med plastfärger,drar in fukt,möglar samt ger upphov till röta.
sedan hjälper det inte att de lovar 15 år mellan målningarna,håller brädan så länge?  det säger de inget om. Ulf

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #11 skrivet: 21 jan-12 kl 00:29 »

Var? Var? För när jag ska köpa färg finns bara vattenlöslig skit som torkar jättejättefort! Hatart!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 21 jan-12 kl 08:06 »
Butiker för byggnadsvård, diverse mindre färgfirmor som blandar själva. De stora färgfirmorna har sällan sådan färg.

Det finns firmor där man kan beställa över nätet, om man har långt till en butik.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

malarmaster

• Småland
« Svar #13 skrivet: 21 jan-12 kl 10:02 »
byggnadsvårdsbutikerna har linoljefärg samt en välsorterad färgbutik.färgbutiken kan i de flesta fall ta hem från någon leverantör,det finns fortfarande många tillverkare av linoljefärg.
Vill man ha tag på alkydoljebaserade färger finns det också,då de är på väg tillbaks. min favorit är det norska fabrikatet Gjöco som har ett mycket bra sortiment med lackfärger o grundfärger,de har också en toppenfärg för utebruk på fasader o fönster,Exclusive som är en gammal färgtyp,silikonoljealkyd som ger en otrolig fin yta. dock är linolja ute att rekommendera till ett gammalt hus i förstahand.de stora fabrikaten,Alcro,Nordsjö,Jotun har däremot inte mycket att erbjuda.
vet inte hur många butiker som säljer Gjöco då de flesta butiker idag är uppknutna till ett fabrikat o inte tar in andra som komplement.ulf

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #14 skrivet: 21 jan-12 kl 10:38 »

;D ;D ;D Säkert? Verkligen riktigt förstått?

Citera
vet inte hur många butiker som säljer Gjöco då de flesta butiker idag är uppknutna till ett fabrikat o inte tar in andra som komplement.ulf

Lasses färg i Ryd har allt! Bl. a. Gjöco.

malarmaster

• Småland
« Svar #15 skrivet: 21 jan-12 kl 13:11 »
såg inte att du var bosatt i småland,då är det inga problem med gjöco då flera affären har den,förutom i ryd finns den i älmhult och det billigaste alternativet i växjö,priser 30-40 % billigare än andra färgaffärer.vill inte göra reklam i tråden men vill någon ha adressen går det bra att mejla. Ulf

Dela detta:

* Inloggade just nu

255 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser