Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färska men RUTTNA ägg!?!  (läst 7757 gånger)

shelale

• Västergötland
Färska men RUTTNA ägg!?!
« skrivet: 20 jan-12 kl 17:11 »
Vi har ett problem! Våra höns har lagt ägg den senaste månaden som är ruttna! Hur kan det bli så? Vi plockar upp äggen i princip så fort de har lagt dem så man tycker inte att det ska vara nåt problem? Kan det vara någon sjukdom? Nån annan som har haft problem med liknande?

shelale

• Västergötland
SV: Färska men RUTTNA ägg!?!
« Svar #1 skrivet: 20 jan-12 kl 17:19 »
Glömde säga att det är matägg, inga ruvägg så det är det som är så konstigt att de skulle bli dåliga på bara någon dag? (inte så fräscht att kläcka halvruttna ägg i stekpanna)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 20 jan-12 kl 17:24 »
Du knäcker såklart ALDRIG ägg i en stekpanna eller för den delen i en skål med andra ingredienser. Första lektionen i hemkunskap, knäck alltid ägg i ett glas och kolla att de är fräscha innan du låter dem förstöra något annat.

Kan det vara så att någon av hönorna har äggledarinflammation och att det är därför äggen blir dåliga snabbt? Är äggen rena? För om de är smutsiga kan bakterier ha kommit in i ägget som gör det dåligt snabbt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

shelale

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 jan-12 kl 17:42 »
Oj  :-[  hemkunskap... tja den klassen missade jag nog =P.  Men redena är iallafall rena o fina. Och att nästan alla ägg har blivit dåliga? vi har nu 7 höns som lägger ägg per dag. Nu får de bara vara inomhus eftersom vi har haft en mycket hungrig hök utanför. kan det vara därför? det är ungefär sedan dess (vi låst in dem) som äggen har blitt dåliga.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #4 skrivet: 20 jan-12 kl 18:03 »
Jag knäcker och äter "smutsiga" ägg utan att de är ruttna. mitt bokmärke  :)
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
Hela ägg som stinker!!
« Svar #5 skrivet: 13 mar-12 kl 12:32 »
Okej....en konstig fråga nu. Hoppas ngn varit med om ngt liknande så jag kan få ett svar på denna konstiga händelse. I förrigår hann jag bara plocka en halv dags "skörd" av ägg och plockade resterande med gårdagens. Plockade alla i en korg och tog in dem. När jag la en och en i "inomhus-korgen" så stank det prutt om äggen. Tänkte att det måste var från 2-3st som hade massa bajs på sig så jag lämnade dem utomhus och ska tvätta dem och koka till hunden men idag när jag nyss skulle lägga dem i kylen, (har dem alltid ett dygn i rumstemp först) så tycker jag dom fortfarande stinker!!! Vad ska jag göra??? Och varför sker detta???? Kan inte förstå om det e alla 25 eller bara ngn av dem, e täppt i näsan just nu. Vi säljer ägg och nu e jag skiträdd att ngt ägg kanske e dåligt. Nån som kan tipsa om vad som skett??
Jag har ca 40 individer och i lördags fick de massa rester från en granne som jag ej hade full kontroll på vad som fanns i. Inge kött eller så men det fanns ngn kaka och gamla jordgubbar och sånt.

Flying Goose

• Västmanland
SV: Hela ägg som stinker!!
« Svar #6 skrivet: 14 mar-12 kl 07:31 »
Är du säker på att alla ägg är färska? tänkte om du råkat plockat nåt som legat å blivit gammalt nånstans..? lättaste är ju att lysa dom så ser du ju om dom ser ok ut inuti!:)
Flying Goose

burhönan

« Svar #7 skrivet: 14 mar-12 kl 19:30 »
du kan oxå kolla ålder med vattenprovet.....flytande ägg är kassa men sjunkande är ok

shelale

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 14 mar-12 kl 20:14 »
Vi hade ägg som ruttnade efter bara nån dag förut! Vet inte vad det berodde på men de luktade, smakade illa och hade en grönaktig konsistens i sig. (Alldeles nyplockade kunde vara så)

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 14 mar-12 kl 21:10 »
Men skit vad konstigt. Får vara extra noga med dessa. Jobbigt. Sen dess har det varit normalt i alla fall......

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 15 mar-12 kl 08:25 »
Vi hade ägg som ruttnade efter bara nån dag förut! Vet inte vad det berodde på men de luktade, smakade illa och hade en grönaktig konsistens i sig. (Alldeles nyplockade kunde vara så)
Ägg som ruttnar fort kan komma från en höna med en lindrig äggledarinflammation. Hönan är inte så sjuk att hon slutat värpa men det blir bakterier i ägget som snabbt tillväxer ock gör ägget dåligt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

shelale

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 15 mar-12 kl 08:53 »
ja, vad det än va så är det borta. ingen höna som blivit allvarligt sjuk iallafall. sån tur är.

Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser