Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårnybörjare, hjälp!  (läst 3180 gånger)

ASKAPLASKA

• Gäst
Fårnybörjare, hjälp!
« skrivet: 12 okt-06 kl 10:43 »
Har precis räddat 5 tackor från nödslakt pga att ägaren ledsnade! De har hittills gått på bete med endast minealer och saltsten. Det finns delar med högre gräs kvar i hagen men de går ändå och betar där det är som mest nerbetat. Jag vet inte hur jag ska se om de är magra och jag vet inte om och i såfall hur mkt hö jag ska ge? La ut en bal i går och den var nästan helt slut på morgonen. Kan man lägga ut en sån där stor ensilageboll eller blir den gammal och farlig att äta? Ska fåren avmaskas och med vad? HJÄLP!

leifhh

• Gäst
Re:Fårnybörjare, hjälp!
« Svar #1 skrivet: 12 okt-06 kl 11:05 »
Nu vet jag inte var i landet du bor, men jag skulle nog ha gett tackorna lite kraftfoder (havre) men väntat med hö och/eller ensilage. Man kan köra ett tag till på betet även om närings och energi-innehållet börjat minska (ang ideer kring längre betesgång se t.ex. http://www-mat21.slu.se/publikation/pdf/Bete_rapport2002.pdf  )

Sedan skulle jag omedelbart gå till närmaste bibliotek och låna Erik Sjödins oumbärliga bok Får. Med den klarar man de flesta situationer som uppstår när man har får....

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 12 okt-06 kl 11:36 »
Har precis räddat 5 tackor från nödslakt pga att ägaren ledsnade!

Nödslakt innebär akut och brådskande avlivning av djur som skadats eller insjuknat. Sker ofta på skadeplats eller där djuret är uppstallat. Köttet ska destrueras och får inte användas till konsumtion.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mosesmia

• Lappland
« Svar #3 skrivet: 12 okt-06 kl 11:43 »
Om ni ska ge foder så tänk bara på att absolut inte ge för mycket foder på engång om de inte är van vid det. Man måste smyga in det. Lite i taget. /Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #4 skrivet: 12 okt-06 kl 11:46 »
En hel ensilageboll hinner börja mögla innan fåren ätit upp den så det är ingen bra ide´.
 Alla får verkar inte gilla ensilage heller, jag har testat på mina och de ville inte ha.
Bättre med hö, men som leifhh skrev : vänta ett tag med det.
Mina får har fri tillgång på hö under vintern.

Jag har börjat ge mina lite kraftfoder nu i oktober, inte mer än högst 1 dl var. Jag ger en blandning av hel havre, korn och vete.
Under den kallaste vintern får de 3 dl var, men de går utomhus ända till feb-mars.
Därefter, då det börjar bli slaskigt och blött och kallt ute, tar jag in dem för klippning.
Ska du ha dina får inne eller ute i vinter ?

Någonstans har jag läst att det är bättre att ge hel säd än att ge krossad, minns inte varför.  
Det finns mycket information om får på internet, här är en sida för nybörjare : http://www.go.to/faragare.com

Lycka till !

Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

ASKAPLASKA

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 okt-06 kl 12:21 »
Tack för att ni tar er tid att svara! Tur att jag fick tips om denna sida!
Jag tänkte att fåren skulle gå ute i vinter så vi har byggt ett superstabilt och mysigt bo åt dem. De gillar det verkligen! Har gett havre mest för att få kontakt med dem. Ca 1 dl var. Jag väntar lite med höet då, men finns det några rekommendationer om ungefär hur mkt hö ett får behöver per dag? (ska kolla länk och lästipsen från er också!)

Lena A

« Svar #6 skrivet: 12 okt-06 kl 12:29 »
Jag tror Erik Sjödin nämner 1,5 kg per får och dag.  Kolla denna siffra, om jag har fel. Är de inte hungriga utan betet räcker, äter de inte av höet, så du märker när det är dags att ge dem hö. Som någon tidigare sade, var försiktig när du byter foder överhuvudtaget (från gräs till hö, och från hö till gräs).

Lycka till! Berätta hur det går. :)
« Senast ändrad: 12 okt-06 kl 12:29 av Lena A »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 12 okt-06 kl 13:14 »
Nu är det kanske svårt att känna när man inte har något att jämföra med ännu. Men om man känner från ryggraden och ner mot sidorna med händerna så får man en idé om hur fåren är i hullet. Är det vasst och insjunket vid ryggraden så behöver dom mer. Är det slätt så är dom lagom och bullar det ut så är dom kanske lite feta. Passa också på och titta t.ex. vid svansroten/korsryggen efter ohyra genom att bena upp ullen med handen och titta i "hårbotten".

Får kan verkligen beta rent i en hage. Så är det gräs kvar så har det nog inte gått någon nöd på dom. Smyg upp ändringar fodermängd lite i taget så ni inte får några våmstörningar.

Jag väger ingenting, utan går efter hur dom ser ut. Jag vet vad en skopa väger och vet på ett ungefär vad som gått åt under månaden och rättar inköpen efter det. Hö't fyller jag på så att det aldrig tar slut när betet är slut och kraftfodret delas upp i två delar, morgon och kväll. Kross håller inte lika länge som helt. Men om man har tillgång till det så att man slipper lagra så går det bra. Men, då ska det verkligen vara kross och inget malet. Mjöligt foder blir degigt i våmen.

En foderstat i en bok kan ge en en idé om behoven i början vid inköp. Men ger man t.ex. ett litet effektivt almogefår givan för en stor köttras så kan man få problem. Var uppmärksam på just era individer, hur dom svarar på fodret.

Med tiden så får ni en känsla för dom. Man klämmer och känner på dom och kliar lite bakom örat när man umgås och upptäcker saker när det uppstår. Håller man fåren tama så underlättar man en hel del för sig själv.

Sjödins bok är läsvärd.

leifhh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 okt-06 kl 13:24 »
Jag brukar se till att mina får även har fri tillgång till färskt gran- och tallris vintertid. Bra vitamintillskott och suverän terapi/sysselsättning för fåren att gnaga barr och bark.
Att jag samtidigt successivt gör mig av med alla fula och oönskade barrträd på min fastighet gör inte saken sämre  ;)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 20 okt-06 kl 22:01 »
Hej!

Jag har inga svar, men istället en fråga.. :)

Flera har skrivit att ni väntar med höet och iställer ger kraftfoder när betet börjar ta slut, varför gör ni det?

Jag är också rätt ny med får, hittills har vi bara gett kraftfoder (havre eller korn) vid flushning, högdräktighet & i början av digivningen.

/Nyfiken mille
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 20 okt-06 kl 22:16 »
Dom kanske har lite hö eller tycker att hö är dyrt att köpa  ;)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

leifhh

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 okt-06 kl 19:32 »
Flera har skrivit att ni väntar med höet och iställer ger kraftfoder när betet börjar ta slut, varför gör ni det?

Effektivitet: det spar tid, arbetsinsats & pengar.
Kolla länken jag lade in i mitt första inlägg, den rapporten har jag inspirerats av i min djurhållning..... För min del börjar inte gräser i hagarna ta slut, det är väl snarare näringsinnehållet som går ner nu på hösten, vilket kan vägas upp med kraftfoder.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #12 skrivet: 21 okt-06 kl 22:54 »
efter som du la ut hö och nästan allt var uppätet så betyder det att de behöver hö... om inte annat för sina magar..  för att våmmen skall fungera behöver idisslare grovfoder av bra kvalitet...

det gamla gräset som är kvar i hegen är ju förvuxet och det gillar inte fåren...

så ge den lite hö och bara lite kraftfoder...

Har du inget att ge dem i så ge dem inte mer än det äter upp på en dag...
får bör ha ca 1-1,5 kg hö om dagen i var... under vinter säsongen..

Hö är bättre än ensliage då ensilaget lätt värmer sig och blir dåligt.. de kan även innehålla listeria och då kan fåren dö..
men visst kan man ge ensilage - men då gärna hösilage - torrare enlilage är mer som lite fuktigt hö...

man brukar räkna med att en bal bör ätas upp inoom 1-2 dygn... men det beror mycket på vädret... är det varmt ute blir den dålig fortare än om det är 10 grader kallt...

men du har ju bara 5 tackor och även om de skulle äta 2-3 kg i var om dan så vid fri tillgång så blir det ju bara 15 kg om dan de äter och en enilage bal om det är stora balar väger ju över 500kg.....

så rundbals hö vore ju bättre... i så fall... tänk på att används någon typ av foder häck... man kan bygga en egen, eller sätta grinda runt balen ....
eller köpa "ved burar"
annars kliver de upp på balen och pinkar och bajsar... och det blir mycket spill...

Vet ej vart i landet du bor....

Men jag skulle stöd utfodra med hö... sedan beroende på hullet så får de lite kraftfoder...

Hullet känner du dem över länder - bakre delen av ryggen... tryck genom ullen och om du känner ryggraden sticka upp och du tom känner bäckenet och det inte verkar vara nått "kött " på benen så är de magra...
finns väldigt bra teckningar på detta i får boken... av Erik Sjödin...

För feta får är inte heller bra...

är de magra , kolla hur de ser ut i baken... är de mycket skitiga i ullen ... då kanske de har diarre så behöver de antagligen avmaskas.

Mina får får hö nu och endast lite kraftfoder... men vi bor i hälsingland...

hö är ju billigare än kraftfoder...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

167 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser