Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En dum fråga - moms  (läst 11623 gånger)

bärplockerskan

• Uppland
En dum fråga - moms
« skrivet: 23 jan-12 kl 09:48 »
Jag har en mindre jordbruksfastighet men har inga inkomster därifrån. Passiv näringsverksamhet.

Om jag nu köper en motorsåg mm. utrustning, kan jag då få tillbaka momsen nästa år fast jag inte fått in någon moms ?
För förra året gäller samma fråga för motorsågskursen, kan jag få tillbaka den momsen eller ska jag skriva alltihop som kostnad och få mer underskott i resultatet i deklarationen?

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: En dum fråga - moms
« Svar #1 skrivet: 23 jan-12 kl 10:33 »
du får göra avdrag på tex sådana saker saker som du använder till skog eller lantbruk om du har djur men inye momsen (såvidare du skriver in det under hobbyverksamhet) men om du anmäler om moms (kostar inget) så får du göra avdrag =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 jan-12 kl 10:38 »
Tänk bara på att nån gång vill gärna skatteverket se att det säljs nånting från din verksamhet också, så du får in moms det hållet.
Det är trots allt det man säljer som ligger till grund för rätt att få tillbaks moms på det man köper. Man kan inte i all evighet bara kräva moms tillbaks.
Några år brukar gå bra, men nån gång vill dom se att du har en verksamhet som drar in nåt, förlust får det dock  gå med.

bärplockerskan

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 23 jan-12 kl 12:52 »
Tack för svar!

hayproducer

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 23 jan-12 kl 21:06 »
Har du en Jordbruksfastighet med lite skog så får du givetvis dra av momsen.

Har du ingen inkomst från jordbruksfastigheten, men du har inkomst från A inkomst, då har du automatiskt ett skattekonto.

Om tex din deklaration visar att du ska betala till baka 2000kr i skatt till staten, om du då har köpt skogsutrustning av mindre värde ( 20,000)kr så får du dra av momskostnaden mot skattekontot.

Om din deklaration visar att du får tillbaka 3000kr i skatt, och du dessutom har köpt skogsutrustning som du betalat 3000kr i moms för så får du lägga det på skatten, dvs du får tillbaka 6000kr i skatt det året.

skogsutrustningen får du även göra avdrag för, ( direktavdrag för inventarier under 20,000kr)

Har du ägt rörelsen mindre än 5 år så motsvarar avdraget 30% mot din A inkomst.

Du kan även välja att inte dra av ( göra avskrivning) mot A- inkomst, det blir då ett underskott som du kan rulla framåt i flera år för att sedan kvittas mot framtida inkomster i rörelsen.

Köper du en traktor för 40,000kr + 10,000kr moms= 50,000kr, du kan då teoretiskt skriva av 40,000kr * 30% = 12,000kr i din rörelse om du ägt den mindre än 5 år, har du ägt den mer än 5 år så får du vänta tills du har inkomster från jordbruket innan du har rätt att göra avskrivningen.

Avskrivningen kan du göra även om du inte kan utnyttja avdraget under året, du kan då rulla underskottet framåt i tiden.

Har du på detta sätt skrivit av hela traktorn, då får du betala skatt på traktorn den dag du säljer den, obs, har du köpt en ny traktor kan du utnyttja avskrivningen på den, och på så sätt minska skatten på din sålda traktor.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 23 jan-12 kl 21:27 »
Glöm dock ej att registrera dig för F-skatt och moms. Annars blir det inga avdrag.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 28 jan-12 kl 13:41 »
Momsregistrering ja, men F-skatt har väl inte med detta att göra? F-skatt behöver man bara om man säljer tjänster?

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 jan-12 kl 14:41 »
Momsregistrering ja, men F-skatt har väl inte med detta att göra? F-skatt behöver man bara om man säljer tjänster?

Stämmer bra. F-skatt är inte på nåt vis nödvändigt för att driva företag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

226 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser