Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingbur  (läst 2371 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
Kycklingbur
« skrivet: 24 jan-12 kl 10:32 »
Är i full gång att planera vårens bygge i hönshuset. Har nu en avd på ca 12kvm och ska bygga två till på ca 3,6kvm. För att verkligen kunna utnyttja allt utrymme tänkte jag bygga burar att sätta på väggen att ha till höna med kycklingar och som sjukbur alt vaktelbur.
Under burarna kommer jag att ha fodret i ikealådor.

Hur stora ska burarna minst vara för höna med kycklingar?

Ni som har gjort ritningar på datorn, vilket program använder ni?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

RonjaRövardotter

• Jämtland
SV: Kycklingbur
« Svar #1 skrivet: 25 jan-12 kl 07:25 »
Ingen som har några svar?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 25 jan-12 kl 07:58 »
Jag har en par  80X80 burar som jag har till dvärghöns (Chabo, Dv Silke, Ko Shamo) med kycklingar de första veckorna. Dom funkar inte till en Stor Kochin och känns nog i minsta laget för en medelstor höna som en Isbar eller Araucana. Jag har någon bur som är 80X120 också och den funkar i början till  medelstora höns skulle jag tro. (Vet ej säkert då jag inte har några sådan som jag låter runva  ;) )
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 25 jan-12 kl 11:22 »
Jemen då lär det räcka med min tilltänkta yta. Då blir det 4 st med ytan ca70-80cm x 140cm,  kanske 80-100cm höga. Tack för svar!

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 26 jan-12 kl 10:23 »
Sånt där kompostnät i fyra delar tänker jag använda i år och så sätta en kant med kycklingnät nertill så småttingarna håller sig på rätt sida.

Jag hade förra säsongen en uppånervänd trådkorg (till frysen) som mat plats för kycklingarna. Det fungerade jättebra för att hålla hönorna borta från kycklingmaten. Superbra tips jag fick härifrån  ;D
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser