Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad vets om lärkträd?  (läst 5441 gånger)

skaparlycka

• Gäst
vad vets om lärkträd?
« skrivet: 25 jan-12 kl 16:21 »
har hört att det är ett bra träd att göra trädäck utav, är det sant?

kbh

• Gäst
SV: vad vets om lärkträd?
« Svar #1 skrivet: 25 jan-12 kl 17:02 »
har hört att det är ett bra träd att göra trädäck utav, är det sant?
Borde ju funka för lärk är ju röt beständigt det användes ju i djur stallar förr .

granis

« Svar #2 skrivet: 26 jan-12 kl 12:37 »
Visst går det bra att göra trädäck av lärk. Det är dock en myt att det skulle vara bättre än tex kärnfura. Lärkkärnan och furukärna har samma beständighet mot röta etc, men lärken har normalt sett större andel kärna. Detta innebär att det rent praktiskt är lättare att få fram (grovt) kärnvirke ur lärk. (Splintveden ska du akta dig för så långt det är möjligt,  både vad gäller lärk och furu)

parpen

• Halland
« Svar #3 skrivet: 31 jan-12 kl 08:45 »
Hej!

Instämmer med Granis i  ovanstående. Jag har fjällpanel av lärk på min carport och kommer snart att sätta det på mitt hus också. Järnvitriolat p.g.a. priset (kostade ca 70 kr. för carporten), enkelheten (doppade bara panelen i ett tråg med järnvitriolblandning) och utseendet (mörknar så småningom till nästan svart). Vad gäller trädäck kanske inte järnvitriol är det bästa dock. Det färgar av sig på allt annat när salterna sprids med regnvattnet. Man skall dock vara medveten om att järnvitriolen inte tillför mycket för träts hållbarhet. Det lär vara i princip försumbart. Hållbarheten kommer av den höga andelen kärnträ som Granis skrev.

En sak som är lite klurigt med lärk är att det slår sig lätt när det torkar. Jag gjorde så att när allt var klart för att skruva upp panelen så beställde jag nysågad och nyhyvlad panel från sågverket, hämtade så fort det var klart, doppade i järnvitriolen, lavade upp allt på en traktorkärra och slog en presenning om. Sedan skruvade vi upp det dagen efter. Alltså så snabbt som möjligt från sågat till på plats på vägg eller altan. Risken är att om du lavar upp virket och låter det ligga några veckor i sommarvärmen så har du en lava vrånga och krumma plankor.

Sedan är mitt tips att kolla med små sågverk om de kan såga det du vill ha. Jag kollade priset på kedjor typ Beijers och liknande och tänkte att det har jag inte råd med. Sedan fick jag tag i ett sågverk nere i Osby som kunde leverera till typ halva priset. Dessutom färskt och i fin kvalitet. Det var försumbart med  strimmor av splintved i hela lasset.

Lycka till!

Pär

Körven

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 31 jan-12 kl 10:31 »
Det fungerar utmärkt till båtdäck,har en bekant som har en 8m segelbåt i lärkträ.Lärkträ är ju mycket vackert träslag,hyvlat o putsat och linoljat mycket vackert.En bekant blev mycket förvånad när vi besökte en trävaruhandel.Han tyckte det var mycket märkligt att det bara fanns gran o tall virke,Sverige som har så mycket skog så finns det inte varken Björk eller Asp.Han kom från Karelen och där andvände dom mycket Asp i snickerier sa han.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser