Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver tips ang banklån  (läst 22146 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Behöver tips ang banklån
« Svar #40 skrivet: 27 jan-12 kl 21:53 »
Men nu fattar jag inte riktigt..vill du köpa huset för att bo där eller för att ha som ett hotell?

Båd delar..är det så himla kul?

ja, iofs..Fawlty Towers... :-)

SoloQwist

• -
« Svar #41 skrivet: 27 jan-12 kl 21:53 »
Sen får vi 150-170 tusen förr eller senare när min pappa säljer huset jag skulle få ärva.

Det är alltid vanskligt att sälja skinnet innan björnen ens är skjuten...
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #42 skrivet: 27 jan-12 kl 21:59 »
Du skriver på flera ställen "säljer vi huset" och i tidigare inlägg berättar du att nuvarande ägare köpte för 1,4 miljoner och nu bara några år senare, efter stora investeringar, bjuder ut för knappt 1,6 miljoner. Det är ju risken när man panikhandlar för att man ser något man "vill äga". Sedan betalar man av på livstid och kan inte göra någon vettig affär fortsättningsvis på grund av kreditbegränsningar efter havererad fastighetsaffär. Och för att inte tala om det skulle bli en separation. Det kan bli väldans kostsamt...  ::)

Men om vi köper det för 1,6 borde vi inte göra en jätteförlust som värst om vi inte investerat mycket i det. Det är klart, möbler och annat måste införskaffas men det är väl risken vi tar. Vi skulle inte investera i huset förrän vi har råd att göra det och då vill vi redan ha testat verksamheten lite. Det skulle vara möblerna vi förlorar pengar på om vi inte hittar nån användning för dom i framtiden. Ett bostadsköp kan över huvud taget vara en osäker affär, flera saker kan inträffa: separation, arbetslöshet, långtidssjukskrivning, bostadspriserna kan sjunka kraftigt, räntan kan öka. Men det är alltid risken man tar när man köper hus. Det är väl inte många procent av befolkningen som har massa pengar på banken som kan täcka upp för alla eventuella förändringar i livet som påverkar ekonomin. Köper vi det för 1,6 mille och säljer för 1,5 är det inte en total katastrof, det finns som sagt farligare investeringar.
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

pyromanen

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 27 jan-12 kl 22:03 »
Att låna hela köpesumman måste inte nödvändigtvis vara tokigt (även om jag själv inte vill ha lån alls  :)) . Det som avgör om det blir för tight är ju ändå förhållandet mellan inkomster och utgifter. Tjänar man riktigt mycket så är räntor och amortering på 1,7 mille inte nödvändigtvis något problem.

Det som ändå får mig att skriva är dendär förälskelsen i huset som det är så tydligt att du/i är drabbade av. En sådan husförälskelse gör att man är beredd att "betala nästan vad som helst". När man är förälskad så tänker man inte helt klart, man är inte riktigt helt nykter. Det är i såna lägen man kanske ignorerar varningssignaler om det ena eller andra, sunt förnuft,  och irriterad slår undan goda råd som "avundsjuka glädjedödare" och kanske sätter sig i en ekonomisk situation som kommer innebära att man måste jobba mycket i många år både på peng-jobbet och med huset och drömmen och har väldigt lite pengar varje månad i sitt fina slott och ingen tid att njuta för att man jämnt måste jobba. Bränner ut sig och frestar på sina relationer.
Förslag: fråga ett par olika ekonomiska rådgivare och lyssna på vad dom säger.  Och titta realistiskt på hur en vanlig månad om 1,5 år ser ut för er ekonomisk.

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #44 skrivet: 27 jan-12 kl 22:10 »
Varför ska man ens sätta sig i bilen för att åka till jobbet, det finns ju en risk att skada sig riktigt illa eller värre. Som jag ser det finns det potential för att förverkliga en dröm samtidigt som det är risk att förlora ett par hundra tusen. Ett par hundra tusen är inte kul att förlora men det är ingen katastrof. Drömmar är värda mycket mer. Jag känner att jag måste göra nåt annat än att jobba heltid inom vården eftersom jag inte mår bra av det och jag tar gärna chansen om den kommer. Att jobba som jag gör funkar ett tag men jag har sen jag varit liten drömt om att vara "min egen". Sen jobbar jag gärna extra inom vården för jag älskar det jag gör (så länge jag inte gör det så ofta att jag blir helt utmattad).

Snälla det finns folk som har tusen gånger värre problem än att satsa allt på en dröm och förlora lite pengar om det inte går vägen.

Existens?: Det har jag väl aldrig skrivit? Jag har skrivit att vi i värsta fall kanske får bo i ett stort fint hus nära havet och naturen inte allt för långt från våra nära och kära, så hemskt kan det inte va :)
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

Existens?

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 27 jan-12 kl 22:14 »
du pratade om att hyra ut 8 rum....

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #46 skrivet: 27 jan-12 kl 22:26 »
Att låna hela köpesumman måste inte nödvändigtvis vara tokigt (även om jag själv inte vill ha lån alls  :)) . Det som avgör om det blir för tight är ju ändå förhållandet mellan inkomster och utgifter. Tjänar man riktigt mycket så är räntor och amortering på 1,7 mille inte nödvändigtvis något problem.

Det som ändå får mig att skriva är dendär förälskelsen i huset som det är så tydligt att du/i är drabbade av. En sådan husförälskelse gör att man är beredd att "betala nästan vad som helst". När man är förälskad så tänker man inte helt klart, man är inte riktigt helt nykter. Det är i såna lägen man kanske ignorerar varningssignaler om det ena eller andra, sunt förnuft,  och irriterad slår undan goda råd som "avundsjuka glädjedödare" och kanske sätter sig i en ekonomisk situation som kommer innebära att man måste jobba mycket i många år både på peng-jobbet och med huset och drömmen och har väldigt lite pengar varje månad i sitt fina slott och ingen tid att njuta för att man jämnt måste jobba. Bränner ut sig och frestar på sina relationer.
Förslag: fråga ett par olika ekonomiska rådgivare och lyssna på vad dom säger.  Och titta realistiskt på hur en vanlig månad om 1,5 år ser ut för er ekonomisk.

Du har helt klart en poäng. Men vi anser oss ha råd att i värsta fall själva äga och bo i huset. Eller så hyr vi ut det, eller så säljer vi det. Jag är förälskad i huset men försöker att vara nykter och smart i mitt sätt att resonera med mig själv. Jag har också gjort en del misstag så jag vet att det gäller att vara försiktig. Därför har jag t.ex. aldrig köpt nåt på kredit och jag ser i det här fallet till att ha en backup plan b&b verksamheten skiter sig. Jag tror absolut inte att det är en självklarhet att kunna leva på att driva den sortens verksamhet där. Därför skulle jag inte investera allt för mycket i huset innan jag testat verksamheten med dom rum som finns ett tag. Jag skulle förstås också betala för en besiktning av huset innan ett köp. Tyvärr tror jag att det är kört med tanke på att nån vill buda över utgångspriset och både säljaren och budgivaren verkar vilja göra en snabb affär.

Att jag kallar några för domedagsprofeter och pratar om jantelagen är ingen försvarsmekanism, jag försöker inte blunda för någon sanning. Men att på alternativ skriva inlägg med tonen "det där kommer aldrig funka" när man berättar om sina drömmar utan att komma med något konstruktivt är bara onödigt i min bok.

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #47 skrivet: 27 jan-12 kl 22:29 »
du pratade om att hyra ut 8 rum....
Ja? Det skulle nog kunna gå att få till 8 rum att hyra ut om man inreder vinden, det var bara det jag menade.

Nu måste jag gå och lägga mig för imorgon ska jag upp och springa i ekorrhjulet :) Tack för all feedback!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #48 skrivet: 27 jan-12 kl 22:52 »
...Som jag ser det finns det potential för att förverkliga en dröm samtidigt som det är risk att förlora ett par hundra tusen. Ett par hundra tusen är inte kul att förlora men det är ingen katastrof...
Det har du i och för sig rätt i, tänk bara på att det är en avsevärd skillnad att förlora ett par hundratusen som man redan har mot att förlora ett par hundratusen som man inte har. I det första fallet är det bara surt, i det andra fallet krävs det en del skicklighet för att inte få problem med KFM. Säljer man en fastighet för under lånet så måste banken ge sitt godkännande (brukar de i och för sig göra), men man måste sköta sin ekonomi och aldrig strula med räntorna. Det går oftast inte att hyra någon ny bostad till vettig hyra om man väl hamnat under noll-strecket i tillgångar.

pyromanen

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 28 jan-12 kl 10:31 »
Som jag ser det finns det potential för att förverkliga en dröm samtidigt som det är risk att förlora ett par hundra tusen. Ett par hundra tusen är inte kul att förlora men det är ingen katastrof. Drömmar är värda mycket mer.

Håller helt med dig om det med att förverkliga drömmar, man lever bara én gång och då ska man såklart försöka göra det man vill göra!
Håller också med om att det med att förlora ett par hundra tusen inte måste vara katastrof. 

Det jag (när jag tittar på mina egna drömförverkliganden och är efterklok gällande mig själv) skulle vara mer orolig för än pengar är "liv o hälsa".   Att ha en ganska liten ekonomisk marginal många år framöver och också ha drömmar om eget företag innebär många år med väldigt mycket arbete och liten frihet.  När jag var 30 hade jag ännu inte på allvar upptäckt att min ork har en gräns... när något var kul så orkade jag stort sett hur mycket som helst.  3 småbarn, många års heltidsjobb, lite självförsörjning och 2 husrenoveringar senare så var det inte längre så, orken tog slut i sådan grad att jag höll på att bli sjuk.  och då var det sjujäkla bra att det fanns ekonomisk möjlighet att gå ner till halvtid på jobbet!  Att ha marginal är att ha frihet.  Friheten kan användas till mycket olika, t.ex. vara hemma med sina barn lite mer än man kan på heltid, att starta företag utan att gå med vinst från dag 1, att resa, att renovera hus, odla och ha djur eller allt annat som nu är viktigt för ens livskvalité...

Rosten

• Närke
« Svar #50 skrivet: 28 jan-12 kl 11:38 »
Jag skriver inte för att låta som en surnärking utan försöker bara förklara hur vi har upplevt vår verksamhet.

Vi har en gård på landet med diverse olika djur. Så vår tanke var att det givetvis skulle gå att hyra ut ett rum i en flygelbyggnad på sommaren till barnfamiljer.
Så att barnen fick bo på en liten lantgård med får, grisar, kaniner, höns och katter.
Barnen kunde plocka sina egna frukostägg på morgonen, mata djur mm.
Skulle inte det fungera så tänkte vi att man ju alltid hyra ut den till någon alternativare då jordkällare, del av stort växthus och eget trädgårdsland i valfri storlek ingick.
Även egna höns skulle gå att få ha.
Så vi gjorde lillstugeprojektet.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=34673.0

Film
2011-08-07 027.avi

När vi var klara så annonserade vi ut det som en perfekt sommarlägenhet med massor för små barn att göra här på gården.
Egen stor uteplats och gott om utrymme att leka på.
Knappt ett enda svar dök upp! Vi vart lite chockade då vi trodde att livet på landet för 1500:-/ veckan i en helt nyrenoverad stuga med alla bekvämligheter inklusive tvättstuga och bastu skulle vara högintressant.

Så vi annonserade ut den för 2500:- i månaden här på Alternativ. Då ingick el, värme, soptömning, bredband, tv, fullt möblerad för 4 personer,belyst parkering, del i växthus, del i jordkällare, eget valfritt stort trädgårdsland mm. Vi fick massor av svar. Samtliga skrev att dom tyckte att det var jättebilligt och att stugan var jättefin men att lägenheten låg på fel ort för dom. Annars så skulle dom ha hyrt direkt. Lägenheten ligger ca 2 mil från Örebro. (Örebro kommun är sveriges sjunde största kommun) Så även här vart vi lika chockade.

Så vi stod helt plötsligt med en lägenhet som inte gick att hyra ut!  :'(
Och en massa pengar investerade.
Så vi tröttnade och stugan stod outhyrd något år. Men sedan så tog vi tag i problemet.

Så vi satte ut en annons på Blocket och vart totalt nerringda av två olik typer av folk.
1. Dom som skulle studera i Örebro och behövde en lägenhet snabbt.
2. Karlar som sov på kompisens soffa pga att dom blivit utslängda.

Så helt plötsligt hittade vi "våran" målgrupp. Två helt olika målgrupper som vi inte ens i vår vildaste fantasi kommit på.
Även om vinsterna är betydligt lägre än vad vi räknat med från början så tickar pengarna på
Vi tar idag 2800:- möblerat inklusive allt.
Vi försökte i sommras att hyra ut lägenheten för 1600:-/veckan men vi fick den bara uthyrd 11 dagar på hela sommaren. (2200:- totalt)
« Senast ändrad: 28 jan-12 kl 12:08 av Rosten »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #51 skrivet: 28 jan-12 kl 12:08 »
Citera
Som jag ser det finns det potential för att förverkliga en dröm samtidigt som det är risk att förlora ett par hundra tusen. Ett par hundra tusen är inte kul att förlora men det är ingen katastrof. Drömmar är värda mycket mer.

Inget fel i drömmar, dem måste man ha! Det är när verkligheten tränger sig på det blir knöligt. Vissa drömmar mår bäst i att förbli drömmar, men inte alla.

Saker som kittlar mig är:
Varför kostar inte detta herresäte mer än 1,6 mille? Varför är det inte redan sålt om det är så prisvärt OCH driftskostnadena rimliga?
Hur mycket tid har ni att lägga på renoveringar, sängbäddningar, frukostserveringar, marknadsföring, städning, möte med brandchef och miljö o. hälsa, vara tillgängliga för gäster............., utan att gå ner i arbetstid?
Hur gamla är ni? När når ni "toppen" av er kapacitet?
Så tycker jag du har rätt många "kansken", "i värsta fall" och andra äventyrliga faktorer.
Du frågar på forumet, får rätt många varningsklockor tillbaka, och blir irriterad. Varför?

Jag har inte sett fastigheten, vet inte var den ligger och kan inte yttra mig om förutsättningarna......egentligen, och det gör jag inte anspråk på heller.
Det är inte heller fastigheten eller läget eller investerat kapital som gör om ni lyckas, det är bara ni själva.

Jo, jag börjar bli en gammal man, fyller 60 om ett halvår, har haft vandrarhem och serverat hyttsill, knackat dörr med allt möjligt, home partys, Mekat med mycket och sålt det mesta. Men har aldrig varit bagare. Och inte sotare.
Det fanns också en tid när jag gick till banken med mina drömmar.

Men det har alltid hängt på mig själv och vad jag lyckats göra med förutsättningarna. Sällan blev det som jag tänkte men dess emellan blev det bra i alla fall.

« Senast ändrad: 28 jan-12 kl 12:14 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

hajens

• Skåne
« Svar #52 skrivet: 28 jan-12 kl 16:42 »
till att börja med, andra talar ofta av egen erfarenhet, det fråntar inte dig rätten att du även skaffar dig erfarenhet genom att prova på olika saker du brinner för. Att självklart lyckas är inte kanske det nödvändigaste. Låt inte andras erfarenheter stå i vägen för dina drömmar.

Med det sagt tycker jag absolut att du skall göra det du drömmer om, visst det kanske inte blir som du tänkt, men det blir aldrig nånting, man kan bara förbereda sig mer eller mindre. Du vekar har en hyffsad förutsättning trotts allt, både ekonomiskt. (pengar kommer dessutom alltid nya)

Om tio är spelar det ingen roll att ni fick kämpa röven av er de första åren om du väl lyckas med din dröm. Gör du inte det, skitsamma, då har du testas och kan förmodligen sälja av med i bästa fall bara liten förlust. Men en oerhörd mycket rikare på erfarenhet.

Sen när det gäller affärsidé så är det nog viktigt att den utvecklas efterhand, och kanske revideras med tiden.
Att bara organisera ett boende tror jag är relativt döfött för att vara krass. För att erbjuda boende måste det finnas anlednign till övernattning. erbjuder inte området kvalititiva upplvelser som lockar till besök så kanske du även får tänka i banor att skapa denna typ av upplevelser eller erbjudande. Annars får du en passiv verksamhet som måste förlita sig på att annan verksamhet är tillräckligt lockande för att folk skall komma och vilja bo hos dig i samma veva. DET är inte en bra förutsättning.

Skapa paket, arrangera nån typ av kulturverksamhet som kan locka till besök. Där tror jag du har din chans, för bara boende för boendet skull, nja, det är nog rätt tufft.

Lycka till och kör hårt, och låt inte pengar styra vad du skall ha för visioner i livet.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

mig

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 28 jan-12 kl 17:20 »
Det har du i och för sig rätt i, tänk bara på att det är en avsevärd skillnad att förlora ett par hundratusen som man redan har mot att förlora ett par hundratusen som man inte har. I det första fallet är det bara surt, i det andra fallet krävs det en del skicklighet för att inte få problem med KFM. Säljer man en fastighet för under lånet så måste banken ge sitt godkännande (brukar de i och för sig göra), men man måste sköta sin ekonomi och aldrig strula med räntorna. Det går oftast inte att hyra någon ny bostad till vettig hyra om man väl hamnat under noll-strecket i tillgångar.

Det är mycket sant!!! Tänk att vara TVUNGEN att bo kvar fast man inte vill bara för att ingen vill köpa. Så är ofta läget här där jag bor... Därför är det bra att ha åtminstone 15% kontant. Så man har möjlighet att förlora ett par hundratusen... 300kvm hus kräver trots allt sitt i underhåll å skötsel... Värmde familjen som bodde där upp hela huset? Hur varmt?? Uppvärminngen av vårt lilla (ca 100kvm) välisolerade hus går på ca 12000:-/år med pellets. Då är det tilläggsisolerat och har treglasfönster...

28000:-/år i driftskostnad tycker jag verkar väldigt lite för ett så stort hus... Vårt ligger på över 30 000....

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #54 skrivet: 28 jan-12 kl 17:33 »
Jag har inte sett fastigheten, vet inte var den ligger och kan inte yttra mig om förutsättningarna......egentligen, och det gör jag inte anspråk på heller.

Jag tror att det skulle kunna vara det här huset: http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-gardskar-alvkarleby-kommun-slattervagen-8-3256555

(Man är ju lite nyfiken  :-[)
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

hajens

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 28 jan-12 kl 17:55 »
är det huset som storlyckans anna nosat fram så kan jag förstå ditt intresse. Åtminstone till exteriören sett. Den som renoverat det invändigt däremot borde åka på ett kok stryk, för det är horribelt. Men det är såklart min högst personliga åsikt. En gammal fin gård som de satt in låtsasfönster i och fjantgolv och en helt hysterisk bardisk. Nån har uppenbarligen gjort våld på ett fint gammalt hus.

Vad gäller priset är banklånets storlek totalt skitsamma anser jag, det är så mycket pengar det handlar om ändå så det är snudd på låtsat bara. Vad som spelar roll är egentligen bara hur mycket som skall ut i månaden. Och man får ju verkligen hoppas att ambitionen hos två vuxna människor ligger att tillsammans kunna pynta uppåt 10 k tillsammans per månad.

Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #56 skrivet: 28 jan-12 kl 18:16 »
är det huset som storlyckans anna nosat fram så kan jag förstå ditt intresse. Åtminstone till exteriören sett. Den som renoverat det invändigt däremot borde åka på ett kok stryk, för det är horribelt. Men det är såklart min högst personliga åsikt. En gammal fin gård som de satt in låtsasfönster i och fjantgolv och en helt hysterisk bardisk. Nån har uppenbarligen gjort våld på ett fint gammalt hus.

Nej, myskänslan är noll.
Svårt att veta hur det såg ut innan när det varit en skola, kanske hade originalinredningen rykt innan senaste "renoveringen".
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #57 skrivet: 28 jan-12 kl 18:26 »
Rosten: Jag la ut en fejk annons en dag på blocket med bilder på huset och ville ha 9500. Jag fick 6 svar på en dag från personer som verkade seriösa, några barnfamiljer bl.a. Några pratade om att dom ville skriva kontrakt på allt från 1 år till 3 år. Det är såklart bara en uppfattning jag fått men jag tror att man säkert skulle kunna hitta nån vettig person att hyra ut till, alla kan inte vara skojare. Huset är som sagt väldigt unikt så det har attraktionskraft.

Storlyckans Anna har rätt, här är länken: http://www2.skandiamaklarna.se/beskrivning.aspx?guid=408RLDEG405GL2RI&typ=CMVilla

hajens: Tack för visdomsorden! Jag tänker i dom banorna som du beskriver men jag hoppas att jag inte bara följer mitt hjärta utan hjärnan också, men med mycket som är riktigt gott här i livet måste man också chansa och våga hoppa. Vi kan ju lika gärna köpa ett hus att bo i och göra en förlust, sån är verkligheten och vad som helst kan hända på vägen.

Jag skulle tänkt som dig för ett par år sen när jag läste massa böcker om byggnadsvård, då tyckte jag att ett hus skulle se ut som det hade gjort förr. Men nu ser jag bortom det och uppskattar mer moderna lösningar, jag har förändrats på den punkten. Huset har ju inte mycket karaktär kvar från förr invändigt men ägarna har skapat nåt nytt som är väldigt vackert och harmoniskt i mitt tycke iaf. Och jag tror att dom flesta hade valt detta hus framför samma hus med en mer traditionell renovering ärligt talat. Det är en liten klick som vill bevara det gamla, dom flesta andra renoverar efter smak och tycke och efter rådande trender, det gjorde man ju även på 1800-talet, på gott och ont. Iofs kunde det gärna ha fått vara trägolv i alla rum men för att vara plastmatta så är golvet väldigt fint.

mig: Mäklaren hävdar att uppvärmningskostnaden faktiskt är så låg. Jag kan inte mycket om uppvärmning. Han pratade om att huset var välisolerat och att ägarna hade investerat 300 000 i bergvärmesystemet med två hål 150 meter ner i marken vad jag förstått. Vad jag vet har dom bott där och på fotografier och inredning såg det ut att ha varit en barnfamilj så dom har nog inte snålat med varmvatten osv. Jag antar att dom värmt upp hela huset med tanke på att det är så få rum, annars hade dom fått skita i att ha vardagsrum, sorvrum eller kök verkar det som. Det värkar ju kört för våran del men jag hoppas att den som köper huset är lika kär i det som jag och att dom helst startar ett b&b så att jag kan komma dit och njuta av det ibland :)

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #58 skrivet: 28 jan-12 kl 18:32 »
Nej, myskänslan är noll.
Svårt att veta hur det såg ut innan när det varit en skola, kanske hade originalinredningen rykt innan senaste "renoveringen".

Jooo, det är ju hög mysfaktor! :) Jag skulle iaf försöka få igång öppna spisen i matsalen. Haha jag trodde att det var en riktig öppen spis på håll och frågade mäklaren, men det var en tv som var inbyggd. Det var kanske lite för mycket "fejk" även för mig, det hade funkat inne i stan men ute på landet? Det finns inget mysigare än eld.

SoloQwist

• -
« Svar #59 skrivet: 28 jan-12 kl 18:40 »
Jooo, det är ju hög mysfaktor! :) Jag skulle iaf försöka få igång öppna spisen i matsalen. Haha jag trodde att det var en riktig öppen spis på håll och frågade mäklaren, men det var en tv som var inbyggd. Det var kanske lite för mycket "fejk" även för mig, det hade funkat inne i stan men ute på landet? Det finns inget mysigare än eld.

Finns det någon murstock då? Eller blir det till att montera ett rökrör?
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Dela detta:

* Inloggade just nu

137 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser