Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver tips ang banklån  (läst 22151 gånger)

Bodhgaya

• Uppland
SV: Behöver tips ang banklån
« Svar #60 skrivet: 28 jan-12 kl 18:42 »
Murstock finns men den är igenmurad, men det borde ju gå att få liv i den om man är lite envis?
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

kackelmann

• Skåne
« Svar #61 skrivet: 28 jan-12 kl 18:48 »
Ser på planlösningen/bilderna ut som att där är en mur mellan sovrummen och en i vardagsrummet..
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #62 skrivet: 28 jan-12 kl 18:49 »
Jag har inte varit i Älvkarleby förut.. jag har inte bott i Uppland så länge.. Men jag har gjort lite research och det känns som en bra ort för ett b&b av den här kalibern, huset kan lätt konkurrera med övriga övernattningsmöjligheter i området och tydligen har man en hel del turister där under högsässongen. Det ligger ju nära rullsand som ska va populärt bland barnfamiljer och det finns bra fiske och massa annat man kan göra.

Finns det andra bra orter runt om i Uppland där det kan vara värt att starta ett b&b? Jag är inte så berest här.
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

hajens

• Skåne
« Svar #63 skrivet: 28 jan-12 kl 19:21 »
nja, nu anser jag inte man slaviskt skall gå efter gamla byggtekniker på gamla hus, det gör inte jag heller på min 1800-talsgård. Men viss kvalitetskänsla och estetik kan man ändå kräva vid antagande av ett sådant objekt. (nu riktar sig min kritik mot de som renoverat huset, inte dig)

Att då sätta in underhållsfria fönster (= fönster som inte går att underhålla) med fuskspröjs och renovera det som ett smaklöst plastbygge á la 80-tals radhus är verkligen att göra våld. Varför köpa en sådan gård om man ändå vill bo i en snabbmats Ikea lägenhet/modulhus, som anstränger sig för att se exklusiv ut, men i den ambitionen istället blir smaklöst.

Hård, jag vet, men sorry, de där bilderna kändes väldigt smaklösa och lågkvalitativt, men det går att fixa såklart.
Jag förstår att de som bodde där flyttar, få det är uppenbart att de inte var deras grej att bo i ett gammalt hus på landet, det avslöjar deras renovering rätt tydligt.

Jag förstår ditt intresse för huset, för det kan bli kanon med inte alltför stora ingrepp, men den plastiga insidan rimmar illa med den fina byggnaden. Vill man bo i lantlig miljö väljer man nog INTE att övernatta i ditt hus e jag rädd.

Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

hajens

• Skåne
« Svar #64 skrivet: 28 jan-12 kl 19:24 »
här har du en del av utbudet för turister i G-land
http://enjoysweden.se/region/gastrikland/

E du listig teamar du upp med någon upplevelse och skapar ett paket där du ingår som boende.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #65 skrivet: 28 jan-12 kl 19:55 »
Av byggnadsstilen att döma så ser det inte ut att va byggt 1817, här byggdes husen i plank runt förra sekelskiftet. Det kan va skillnad mellan Älvkarleby och Ljusaste Småland eller är det mesta tillbyggt 80 år senare? Plankhus måste tätas ordentligt för att man ska kunna mysa i lä.

Det ser ut att finnas 3 skorstenar, de är inte inritade på skissen men jag tror inte de hänger i takstolarna. Det borde gå att få in mer än en rejäl spis där utan för mycke envishet.
Och det kan behövas för 2x150M borrhål låter inte så mycke till det huset. Men jag kan ju ha fel. Tror ni ska klämma dem hårt på den lagstadgade energideklarationen. Kanske anlita någon själv också.
Beskrivningen verkar väl påfläskad om man tittar på bilderna, vetephaen om jag skulle våga köpa en begagnad Fiat av den mäklaren.
Dessa stora rum och avsaknad av mindre sovrum.......och så dessa långa avstånd att traska vart man ska. Kanske mysigt i fantasin men himla opraktiskt i verkliga verkligheten.
Med den planlösningen kan man inte ha tänkt sig barn i huset.
4 meter takhöjd......var då? Men det ska ni bara va glada för, all värmen samlas där uppe.

Dock kan jag hålla med dig om att jag skulle föredra en modern inredning som nu, i stället för det gamla. T. ex. ett djefla jobb att städa nästan 300 kvadrat med omoderna golv! Knäskura med rotborste & såpa......... :o
Å så skulle jag väl inte fundera på ett pris innan jag varit och besiktigat. Men det är ju jag det.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Borka

• Uppland
« Svar #66 skrivet: 28 jan-12 kl 20:04 »
Du efterfrågar konkreta råd så här kommer ett som slog mig när jag satt i bilen idag!

Det kan alltid vara bra att testa sin ide på någon som gjort samma sak, och som kan ge tips och råd och tala om vilka fallgropar man själv inte ska gå i. Hjulet behöver ju inte uppfinnas två gånget så att säga. Då kan man oxå bolla ekonomiskt upplägg, vad som är realistiska kostnader osv.

Inte lång från där jag förstår att du bor ligger Pensionat Närheten. Tror de startade sin verksamhet 2011. Googla så får du upp deras hemsida och kontaktuppgifter. Ingen aning om vilka som driver det, men kanske värt att slå en signal och bjuda ägaren på en långlunch och bolla lite tankar...?
Vill bo där jag kan gå ut barfota och utan att låsa ytterdörren.

Micki o Molly

• -
« Svar #67 skrivet: 28 jan-12 kl 20:15 »

Denna byggnad ligger ett par mil neråt utefter samma kust, har för mig att jag såg prislappen då de såldes i höstas,
 under 500 hundra tusen. 

http://arbetarbladet.se/nyheter/tierp/1.2260943-militarbaracker-blir-vandrarhem

Inte va jag vet va jag vill säga  ::)  Kanske att det finns billigare alternativ,,,,,
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #68 skrivet: 28 jan-12 kl 22:06 »
nja, nu anser jag inte man slaviskt skall gå efter gamla byggtekniker på gamla hus, det gör inte jag heller på min 1800-talsgård. Men viss kvalitetskänsla och estetik kan man ändå kräva vid antagande av ett sådant objekt. (nu riktar sig min kritik mot de som renoverat huset, inte dig)

Att då sätta in underhållsfria fönster (= fönster som inte går att underhålla) med fuskspröjs och renovera det som ett smaklöst plastbygge á la 80-tals radhus är verkligen att göra våld. Varför köpa en sådan gård om man ändå vill bo i en snabbmats Ikea lägenhet/modulhus, som anstränger sig för att se exklusiv ut, men i den ambitionen istället blir smaklöst.

Hård, jag vet, men sorry, de där bilderna kändes väldigt smaklösa och lågkvalitativt, men det går att fixa såklart.
Jag förstår att de som bodde där flyttar, få det är uppenbart att de inte var deras grej att bo i ett gammalt hus på landet, det avslöjar deras renovering rätt tydligt.

Jag förstår ditt intresse för huset, för det kan bli kanon med inte alltför stora ingrepp, men den plastiga insidan rimmar illa med den fina byggnaden. Vill man bo i lantlig miljö väljer man nog INTE att övernatta i ditt hus e jag rädd.

"Plastbygge" eller inte, "så här" renoverar man nuförtiden. Det ser absolut ut mer som en modern lägenhet mer än ett 1800-tals hus, ingen tvekan. Och det finns dom som tycker om att bo i ett genuint 1800-tals hus, och dom som föredrar att bo ett modernare hus. Jag tror ändå att dom flesta skulle välja det senare som b&b alternativ utan att har gjort någon vetenskaplig undersökning. Det är vad jag tror. Och för att vara en modern renovering föll det mig i smaken. Självklart kommer ingen byggnadsvårdare vilja bo där och en del skulle säkert svära lite över renoveringen men andra skulle säkert trivas där. Det är stort, ljust och fräscht.

Jag är inte så säker på att dom flesta som vill övernatta på landet vill bo i ett genuint 1800-tals hus. Titta på alla som flyttar ut på landet och renoverar bort allt som påminner om äldre dar.

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #69 skrivet: 28 jan-12 kl 22:16 »
Denna byggnad ligger ett par mil neråt utefter samma kust, har för mig att jag såg prislappen då de såldes i höstas,
 under 500 hundra tusen. 

http://arbetarbladet.se/nyheter/tierp/1.2260943-militarbaracker-blir-vandrarhem

Inte va jag vet va jag vill säga  ::)  Kanske att det finns billigare alternativ,,,,,

Sen ska dom borra brunn, dra el, säkert totalrenovera allt och då är det inte så billigt längre. Om man inte gör det själv (vilket inte nödvändigtvis innebär att man sparar mycket pengar) hamnar nog prislappen på vad nåt liknande hus hade kostat som var nyrenoverat, som huset jag tittade på tex. Jag har funderat på b&b förut men då var jag inne på att bygga olika skogshyddor men jag släppte idén. Jag har inte sett många hus jag skulle kunna tänka mig att starta ett b&b i men det som tilltalade mig här var ytorna och takhöjden, sen så klart hur dom renoverat och att det fanns två toaletter mm. Och priset är rätt så lågt för det man får, samma hus hade säkert kostat 5000000 eller mer om det hade legat närmare Uppsala, då blir det svårt att få det lönsamt. Men tack för tipset! Jag kikar runt på booli varje dag :)

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #70 skrivet: 28 jan-12 kl 22:26 »
här har du en del av utbudet för turister i G-land
http://enjoysweden.se/region/gastrikland/

E du listig teamar du upp med någon upplevelse och skapar ett paket där du ingår som boende.

Tack!

Jag har funderat på det. Jag tror inte att vi kommer att köpa huset tyvärr men om vi gör det kommer hjärnorna gå på högvarv för att göra allt så bra som möjligt. Jag funderar lite på service att erbjuda och tänker lite i banor som hälsa/spa upplevelser, elcyklar, surfplattor att hyra billigt.. Jag tänkte också att det kanske skulle funka att ha helgfrukostar för allmänheten när det är högsässong, självklart ekologiskt och så mycket närproducerat som möjligt. Det skulle också vara bra reklam för att locka till sig återkommande turister i området. Det kanske skulle gå att locka till sig fiskarna som kommer dit på nåt sätt?

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #71 skrivet: 28 jan-12 kl 22:35 »
Du efterfrågar konkreta råd så här kommer ett som slog mig när jag satt i bilen idag!

Det kan alltid vara bra att testa sin ide på någon som gjort samma sak, och som kan ge tips och råd och tala om vilka fallgropar man själv inte ska gå i. Hjulet behöver ju inte uppfinnas två gånget så att säga. Då kan man oxå bolla ekonomiskt upplägg, vad som är realistiska kostnader osv.

Inte lång från där jag förstår att du bor ligger Pensionat Närheten. Tror de startade sin verksamhet 2011. Googla så får du upp deras hemsida och kontaktuppgifter. Ingen aning om vilka som driver det, men kanske värt att slå en signal och bjuda ägaren på en långlunch och bolla lite tankar...?

Tack! Det är absolut en bra idé. Pensionatet ser riktigt fint ut på bilderna. Dom har sex rum och jag är nyfiken på hur det går för dom. Jag kanske kontaktar dom hur det än går med budandet. Att jag inte tänkt på att hyra ut för konferenser.. vardagsrummet är ju väldigt rymligt! Huset har det där "konferens"-ljuset och rymligheten som är perfekt! :)

SoloQwist

• -
« Svar #72 skrivet: 28 jan-12 kl 22:36 »
Tack!

Jag har funderat på det. Jag tror inte att vi kommer att köpa huset tyvärr men om vi gör det kommer hjärnorna gå på högvarv för att göra allt så bra som möjligt. Jag funderar lite på service att erbjuda och tänker lite i banor som hälsa/spa upplevelser, elcyklar, surfplattor att hyra billigt.. Jag tänkte också att det kanske skulle funka att ha helgfrukostar för allmänheten när det är högsässong, självklart ekologiskt och så mycket närproducerat som möjligt. Det skulle också vara bra reklam för att locka till sig återkommande turister i området. Det kanske skulle gå att locka till sig fiskarna som kommer dit på nåt sätt?

Vad har du själv för erfarenhet av att semestra på den svenska landsbygden? Av att bo på B&B, vandrarhem, pensionat etc?
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Broberg

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 28 jan-12 kl 23:11 »
Rosten: Jag la ut en fejk annons en dag på blocket med bilder på huset och ville ha 9500. Jag fick 6 svar på en dag från personer som verkade seriösa, några barnfamiljer bl.a. Några pratade om att dom ville skriva kontrakt på allt från 1 år till 3 år. Det är såklart bara en uppfattning jag fått men jag tror att man säkert skulle kunna hitta nån vettig person att hyra ut till, alla kan inte vara skojare. Huset är som sagt väldigt unikt så det har attraktionskraft.

Storlyckans Anna har rätt, här är länken: http://www2.skandiamaklarna.se/beskrivning.aspx?guid=408RLDEG405GL2RI&typ=CMVilla

hajens: Tack för visdomsorden! Jag tänker i dom banorna som du beskriver men jag hoppas att jag inte bara följer mitt hjärta utan hjärnan också, men med mycket som är riktigt gott här i livet måste man också chansa och våga hoppa. Vi kan ju lika gärna köpa ett hus att bo i och göra en förlust, sån är verkligheten och vad som helst kan hända på vägen.

Jag skulle tänkt som dig för ett par år sen när jag läste massa böcker om byggnadsvård, då tyckte jag att ett hus skulle se ut som det hade gjort förr. Men nu ser jag bortom det och uppskattar mer moderna lösningar, jag har förändrats på den punkten. Huset har ju inte mycket karaktär kvar från förr invändigt men ägarna har skapat nåt nytt som är väldigt vackert och harmoniskt i mitt tycke iaf. Och jag tror att dom flesta hade valt detta hus framför samma hus med en mer traditionell renovering ärligt talat. Det är en liten klick som vill bevara det gamla, dom flesta andra renoverar efter smak och tycke och efter rådande trender, det gjorde man ju även på 1800-talet, på gott och ont. Iofs kunde det gärna ha fått vara trägolv i alla rum men för att vara plastmatta så är golvet väldigt fint.

mig: Mäklaren hävdar att uppvärmningskostnaden faktiskt är så låg. Jag kan inte mycket om uppvärmning. Han pratade om att huset var välisolerat och att ägarna hade investerat 300 000 i bergvärmesystemet med två hål 150 meter ner i marken vad jag förstått. Vad jag vet har dom bott där och på fotografier och inredning såg det ut att ha varit en barnfamilj så dom har nog inte snålat med varmvatten osv. Jag antar att dom värmt upp hela huset med tanke på att det är så få rum, annars hade dom fått skita i att ha vardagsrum, sorvrum eller kök verkar det som. Det värkar ju kört för våran del men jag hoppas att den som köper huset är lika kär i det som jag och att dom helst startar ett b&b så att jag kan komma dit och njuta av det ibland :)

Välisolerat gammalt hus, speciellt på insidan, betyder antagligen riv ut och gör rätt. Ganska kostsamt..

kackelmann

• Skåne
« Svar #74 skrivet: 28 jan-12 kl 23:22 »
Välisolerat gammalt hus, speciellt på insidan, betyder antagligen riv ut och gör rätt. Ganska kostsamt..

Väggarna ser inte särskilt tjocka ut på bilderna. Kanske är vinden som har fått lite lösull. Vem vet. Mäklare är sällan byggnadstekniskt intresserade eller insatta, de snackar mest.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #75 skrivet: 29 jan-12 kl 00:03 »
Vad har du själv för erfarenhet av att semestra på den svenska landsbygden? Av att bo på B&B, vandrarhem, pensionat etc?

Jag har inte semestrat så mycket här i Sverige, även om jag vill blir det oftast att det blir utomlands. Men några vandrarhem och liknande har jag sett i mina dar :)

Broberg

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 29 jan-12 kl 00:14 »
Väggarna ser inte särskilt tjocka ut på bilderna. Kanske är vinden som har fått lite lösull. Vem vet. Mäklare är sällan byggnadstekniskt intresserade eller insatta, de snackar mest.

Snåhetsluppreglingar för el och platthetens skull, utan isolering, i är nästan ännu värre. Trevligt utomhusdrag där bakom skivorna gör det som att bo i ett hus av bara skivorna det är uppreglat med. Mys...

Rosten

• Närke
« Svar #77 skrivet: 29 jan-12 kl 00:55 »
"Plastbygge" eller inte, "så här" renoverar man nuförtiden. Det ser absolut ut mer som en modern lägenhet mer än ett 1800-tals hus, ingen tvekan. Och det finns dom som tycker om att bo i ett genuint 1800-tals hus, och dom som föredrar att bo ett modernare hus. Jag tror ändå att dom flesta skulle välja det senare som b&b alternativ utan att har gjort någon vetenskaplig undersökning. Det är vad jag tror. Och för att vara en modern renovering föll det mig i smaken. Självklart kommer ingen byggnadsvårdare vilja bo där och en del skulle säkert svära lite över renoveringen men andra skulle säkert trivas där. Det är stort, ljust och fräscht.

Jag är inte så säker på att dom flesta som vill övernatta på landet vill bo i ett genuint 1800-tals hus. Titta på alla som flyttar ut på landet och renoverar bort allt som påminner om äldre dar.

Precis som dig så tror jag inte på att storstadsmänniskor vill bo i "gammal" genuina hus med såpskurade golv mm på sin fritid.
Inte ens alternativar brukar vilja bo så någon längre stund. Vilket man kan se om man tittar runt i tråden (så här bor vi)

Tittar man på vilka turistanläggningar som går bra här så är alla byggda i nytt material.
Våran golfbana som ligger 3 km från mig har 2200 övernattningar om året.
Dom tar 1100:- natten/för en person. Vi satte upp två skylt vid infarterna till golfbanan och skrev att vi tar 400:-/familj.
Inte en enda golfare hörde av sig på hela sommaren.

Därimot så är jag tveksam till B&B. Huset ligger långt ifrån storstaden och långt ifrån havet (ca 5 km). Om det inte finns något väldigt stort som drar turister precis runt hörnet så tror jag att du inte kan få in några pengar på det.
Utan jag skulle istället fundera på att hyra ut rum, vilket har väldigt bra skatteregler idag. ;)
http://www.villaagarna.se/Villaagaren/2011/Nr-2-2011/Hyr-ut-rum/
Ex tar du in 36 000:- i hyra för ett rum så skattar du 3240:- Alltså nästan 33 000:- skattefritt!

Alternativ så skulle jag dela huset och hyra ut lägenheter. Men då måste du ha flera kök och badrum.
« Senast ändrad: 29 jan-12 kl 01:05 av Rosten »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #78 skrivet: 29 jan-12 kl 07:36 »
Ska du göra rum på övervåningen måste du göra takkupor, räkna med 50tkr/kupan om du gör det själv.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Rosten

• Närke
« Svar #79 skrivet: 29 jan-12 kl 10:40 »
Ska du göra rum på övervåningen måste du göra takkupor, räkna med 50tkr/kupan om du gör det själv.

Är det högt i taket även på övervåningen så kan man montera takfönster istället.
Då borde man klara sig på 10 000:-/fönstret.
Själva fönstret kostar ca 3500:- sen så beror det på vad man får tag på för material.

Själva så använder vi mycket begagnat.

Byte av 3 fönster i garaget gick på ungefär 1000:- totalt för alla tre.

'

Kostnader.
3-glas fönster "Blocket" 100:-/styck
Bensinkostnad för att hämta dom. 60:-
Karmskruv totalt 114:-
Isolering fogskum. 150:-
6 stycken begagnade reglar köpta av grannen 5:-/styck
Skruv, vinklar, spik, blad till tigersåg mm. ca 100:-
Plåt till fönster, färg, virke till fönsterfoder mm fanns i vårt byggföråd på gården. ca 250:-
Totalkostnad ca 1000:-

Dela detta:

* Inloggade just nu

157 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser