Har man surdegen i kylen så klarar den lugnt någon vecka utan att matas och fungerar ändå när man ska använda den. När du tar av den för att baka är det bara röra ner lite till mjöl i för att få den att bibehålla samma mängd i burken och få den aktiv nog för att vara aktiv tills nästa bak.
Jäst blir aktivt igen väldigt fort när temperaturen går upp och begränsas inte nästan alls om temperaturen är minst 16 grader (det finns lab-studier på bagar jäst som visat det tydligt).
Jag tror helt enkelt du tar lite väl lite surdeg åt gången i degen. Sen att tillsätta en väldigt liten del färsk-jäst som Emmalita skrev är perfekt. Du får inte jästsmakande bröd då men det blir luftigt och fint.
Vi brukar baka s.k. autolys-bröd där man inte ens knådar alls. Ca 2 dl surdeg rakt från kylen och ca 1/10 dels vanlig jäst i en deg med mycket vatten. Den låter man bara stå i rumstemp i en timme och sen i kylen över natt (eller i uterummet typ). På den tiden kommer jästen komma igång och bli riktigt aktiv och mjölcellerna 'lysera' (sprängas av sig själva) så att glutenet kommer ut och brödet blir tokfint.
Googla 'kastrullbröd' eller 'pain de martin' eller kolla den här sidan för exempel
http://bakalitet.blogspot.com/2010/10/forsta-surdegen-kastrullbrod.html(min fru har börjat bli något av en expert på surdegsbröd och och jag tokigt bortskämd med gott nybakat bröd