Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  icke elektrisk frostvakt  (läst 3052 gånger)

AntiUrban

• Backwoods Home
icke elektrisk frostvakt
« skrivet: 13 okt-06 kl 21:22 »
Finns det ngn icke elektrisk frostvakt man kan använda som komplement till el. Om det blir elavbrott så är man ju illa ute om man skulle vare borta.

Jag föreställermig ett gasolelement med batteristyrd tändning???

Durandahl

Re:icke elektrisk frostvakt
« Svar #1 skrivet: 15 nov-06 kl 22:40 »
Sunwind har en del smarta lösningar (och dessvärre dyra) med "stugvakten" kan du styra antingen med telefonen (GSM) eller när tempen sjunker, en "Wallas"dieselkamin

http://www.sunwind.se/

eka

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 17 nov-06 kl 15:31 »
Kan inte låta bli att berätta om en mycket enkel lösning på övervakning.
En person hade ett hus (ett dödsbo) på avstånd som måste kontrolleras så inte det skulle frysa sönder.

En skarvsladd till telefonen ordnades så att man placerade telefonen framför pannan.
telefonluren bands i givaren för dragluckan.
Stannade pannan och den blev kall lyfte den på telefonluren.

Nu var det bara att ringa. Upptaget eller hänvisning så hade pannan stannat. vanlig ton. allt ok!

Kostar inget att ringa och inte få något svar  ;D
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Skald

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 nov-06 kl 03:22 »

Nu var det bara att ringa. Upptaget eller hänvisning så hade pannan stannat. vanlig ton. allt ok!

Otroligt smart :D

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #4 skrivet: 20 jan-07 kl 15:38 »
Skitsmart!  ;D

Undrar hur man ska lösa det med direktverkande el uppvärmning? Kanske en bimetal som böjer sig?

eka

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 21 jan-07 kl 17:24 »
Med risk att få på pälsen av telia  ;D

Köp en bimetall typ http:\\www.elfa.se  och sök på 37-912-66
Sätt den tvärs över inkommande telefontråd  i serie med ett 600 ohms motstånd. När termostaten sluter vid +4 grader så kommer telefonlinjen att bli upptagen.
Du simmulerar en lyft telefonlur.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser