Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honung slår ut ökänd bakterier  (läst 4167 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
Honung slår ut ökänd bakterier
« skrivet: 01 feb-12 kl 08:42 »
Brittiska forskare har funnit en dunderhonung mot antibiotikaresistenta bakterier. Det är Manukahonung från Nya Zeeland, rapporterar tidskriften Microbiology.
Mycket små mängder av honungen slår snabbt ut en streptokock som är ökänd för svårläkta, öppna sår med hög dödlighet. Bakterien vållar även halsfluss, barnsängsfeber och blodförgiftning.
Bakterien bildar en skyddsfilm som antibiotika har svårt att passera medan honungen gör detta lätt, skriver Svenska Dagbladet.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/honung-slar-ut-okand-bakterier

http://mic.sgmjournals.org/content/early/2012/01/31/mic.0.053959-0.full.pdf+html?sid=68efabe0-41e7-41ba-bf9e-ef24326b96bd

mvh edward :P
« Senast ändrad: 01 feb-12 kl 08:53 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Bi alive

• Bohuslän
SV: Honung slår ut ökänd bakterier
« Svar #1 skrivet: 01 feb-12 kl 09:56 »
Kilopriset på manukahonung är ca 1400:- :'(
Men det kan det va värt ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 01 feb-12 kl 10:21 »
Nu blir jag lite intresserad. Min vilda gissning är att det som gör honungen speciell är vad bina äter... sant ??? Isåfall.... e det nån som vet vad Manukahonungs-bina har för växtmaterial i sin omgivning ???

MVH en bi-lös, men intresserad Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

mt_knot

• Skåne

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 01 feb-12 kl 11:13 »
Å jag som trodde det var propolis som var så himla bra. Brukar försöka få tag på oslungad honung (vaxkaka) att tugga på om jag känner mig krasslig.
Ännu en myt sen man var barn?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 01 feb-12 kl 11:17 »
Så spännande alltihop. Hoppas att nån kommer igång och forskar mer på vår inhemska honung, så att man kan se likheter/skillnader. Även för att se likheter/ skilnnader på ljunghonung, kontra hallonhonung eller rapshonung tex.Tea tree har ju annars kända läkande egenskaper i sig, men det finns det ju många andra växter som oxå har ..... hmmmm .... tänk om jag ändå var i forskarbranchen ;) ;D

Här äter vi vår dagliga tesked honung (minst), för att se om det gör något väl vid våra allergier...

Tack för bra svar från er båda :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

parpen

• Halland
« Svar #6 skrivet: 01 feb-12 kl 11:33 »
Jag vet inte så mycket om Manukahonung mer än att den är god. Var på nyazeeländsk restaurang i Brooklyn i höstas och såg att de använde denna honung i en av huvudrätterna. Nyfiken som jag är frågade jag servitrisen om jag fick smaka, och det fick jag. En burk med sked kom fram och servitrisen berättade att det var en väldigt nyttig honung. Även i övrigt var det ett trevligt restaurangbesök med god mat och trevlig personal.

Pär

Edward.

• Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 01 feb-12 kl 15:06 »
Min vilda gissning är att det som gör honungen speciell är vad bina äter... sant ??? Isåfall.... e det nån som vet vad Manukahonungs-bina har för växtmaterial i sin omgivning

Det är nektar/polen från Mānuka trädets blommor .

Å jag som trodde det var propolis som var så himla bra. Ännu en myt sen man var barn?

Nej propolis är även bra mot mycket !

att nån kommer igång och forskar mer på vår inhemska honung, så att man kan se likheter/skillnader. Även för att se likheter/ skilnnader på ljunghonung,

Ljunghonung visar sig vara också bra , fast det verkar vara så att Mānuka honey är ett snäpp vassare

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 01 feb-12 kl 15:09 »
Citera
Det är nektar/polen från Mānuka trädets blommor .
Det låter ju troligt ;D ;)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #9 skrivet: 01 feb-12 kl 15:36 »
Manuka verkar vara en av Cooks "tea tree"-buskar. Intressant kombination...
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Edward.

• Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 02 feb-12 kl 19:56 »
Manuka Honey Production

Pamp

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 13 mar-12 kl 23:21 »
Idag fick jag min Manukahonung från Nya Zelanad.

Den luktar lite linement och smakar som en blandning mellan honung/mint/toffé.

Det var kul att testa den !

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #12 skrivet: 14 mar-12 kl 08:24 »
Så spännande alltihop. Hoppas att nån kommer igång och forskar mer på vår inhemska honung, så att man kan se likheter/skillnader. Även för att se likheter/ skilnnader på ljunghonung, kontra hallonhonung eller rapshonung tex.Tea tree har ju annars kända läkande egenskaper i sig, men det finns det ju många andra växter som oxå har ..... hmmmm .... tänk om jag ändå var i forskarbranchen ;) ;D

Här äter vi vår dagliga tesked honung (minst), för att se om det gör något väl vid våra allergier...

Tack för bra svar från er båda :D
Jag köpte Manukahonung för nåt år sen och änvände den som vanlig honung. Nu hör jag ju till alternativmedicin och flumtestar som de flesta av oss.  Har inte hittat nåt outstanding med den burk jag köpte. Kan det va så med tanke på att Nya Zealand är ett liten landö som behöver större marknad ww och därför lagt ner forskning som belägger honungens hälsoeffeter.

Jag tror honung är hälsosamt öht.  Sen borde det väl va skillnad ur medicinsk synpunkt från vilka växter som bina dragit från. Har det gjorts forskning på honung generellt tex för streptococcer? Minns jag rätt med timjanhonung att den skall var extra nyttig? Eller var det te på timjan sötad med honung?   

Hälsokosthandeln behöver alltid nya produkter för sina kunder och kanske är det Manukans tid. Inom AyurVeda betraktas  honung som medicin. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Lexikon

• Halland
« Svar #13 skrivet: 14 mar-12 kl 09:01 »
Jag köpte Manukahonung för nåt år sen och änvände den som vanlig honung. Nu hör jag ju till alternativmedicin och flumtestar som de flesta av oss.  Har inte hittat nåt outstanding med den burk jag köpte. Kan det va så med tanke på att Nya Zealand är ett liten landö som behöver större marknad ww och därför lagt ner forskning som belägger honungens hälsoeffeter.

Jag tror honung är hälsosamt öht.  Sen borde det väl va skillnad ur medicinsk synpunkt från vilka växter som bina dragit från. Har det gjorts forskning på honung generellt tex för streptococcer? Minns jag rätt med timjanhonung att den skall var extra nyttig? Eller var det te på timjan sötad med honung?   

Hälsokosthandeln behöver alltid nya produkter för sina kunder och kanske är det Manukans tid. Inom AyurVeda betraktas  honung som medicin.

Honung är generellt nyttigt, mycket beroende på väteperoxidens antibakteriella egenskaper. Men på just streptokockerna så är problemet att de bildar en biofilm, men denna bryts ner i kontakt med manuka-honung och då kan antibiotikan sedan slå ut dem.

Innehållet i honung blir väldigt olika beroende från vilka växter bina besöker. Troligtvis borde man kunna använda manuka-trädet till mer direkt framställning också. Just manuka-honungen innehåller ett speciellt enzym (tror jag det var, ett par veckor sedan jag läste själva forskningsrapporten) som gör den mer effektiv än annan honung.
Gammalsvensk dvärg, med förhoppning om att bli godkänd genbank våren 2013.

Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser