Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthus med värmelager  (läst 3715 gånger)

granis

Växthus med värmelager
« skrivet: 02 feb-12 kl 12:57 »
Vi kommer till våren att bygga ett ca 40 m2 stort glasväxthus. Min fundering gäller hur jag ska göra grunden.
Jag har hört om en variant som går ut på att man gräver en djup grop (ca 1,5 m?) och fyller den med sten. Ovanpå detta bygger man växthuset. I ena änden av växthuset gör man ett luftintag till stengropen, och i andra änden av växthuset gör man utblås från stengropen. Varm luft blåses in i stengropen och värmer upp stenarna under dagen och dessa värmer sedan växthuset på natten(passivt). Ex på växthus byggda enligt denna princip finns på odlingshus.se och http://people.umass.edu/caffery/greenhouse/index.html. Dock kan jag inte hitta några mer detaljerade byggbeskrivningar etc.
Har någon av er erfarenhet av detta?

kbh

• Gäst
SV: Växthus med värmelager
« Svar #1 skrivet: 02 feb-12 kl 13:05 »
Länken värkar inte fungera .

Starstone

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 02 feb-12 kl 13:45 »
När man klickar på länken kommer en ruta upp, klicka på tredje alternativet och öppna den googlesidan som visas och SIMSALABIM  ;D
5 barn, 2 barnbarn och massor med djur. 8 hästar, ett par ankor, ödlor, kungspython, katter, hundar kaniner,chinchillor,sköldpaddor,några japanska vaktlar och så HÖNS:Bresse, Blomme, Minorka, Brahma, Isbar, Araucana,Dv.araucana ,Dv.kochin,  Plymuth Rock, Australorp, Orusthöns, Vorwerk och blandisar

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 02 feb-12 kl 15:05 »
Länken värkar inte fungera .

Det ska inte vara någon punkt på slutet  av länken.

http://people.umass.edu/caffery/greenhouse/index.html

ca

« Svar #4 skrivet: 02 feb-12 kl 16:29 »
Hade själv ett liknande på 80-talet. Värmelagret fubgerade bra men  växthuset byggde jag under verandan så det fick för lite ljus ovanifrån. Sedan byggde vi ett vid en skola där vi även kompletterade med luftsolfångare som fick stå för värmen på tidig vår då det inte gick att stjäla nån värme från själva växthuset. Fläkten fick då alternera mellan att ta varmluft från luftsolfångaren och blåsa ner den i stenmagasinet alternativt att ta luften vid taket i växthuset. Effektiv kylning och vädringsluckor behövdes inte. Vi använde dräneringsslang som lades i slingor i stenmagasinet.

granis

« Svar #5 skrivet: 07 feb-12 kl 12:27 »
Vi använde dräneringsslang som lades i slingor i stenmagasinet.

För att sprida värmen bättre i stenlagret? Hur mycket lade ni ned?

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #6 skrivet: 07 feb-12 kl 12:53 »
nyfiken hundöra
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 feb-12 kl 16:52 »
Det vanligaste är annars att man murar norrväggen. Vanligtvis med tegel, men gråsten funkar nog lika bra. Då skiner ju solen genom växthuset på stenen, och den värms även av den varma luften i växthuset. Men man missar ju ljusinsläppet från norr, visserligen är det väderstrecket det mörkaste men det kommer ändå in en hel del ljus

Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser