Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svaga killingar  (läst 8764 gånger)

LillSkruttet

• Jämtland
Svaga killingar
« skrivet: 02 feb-12 kl 23:27 »
Killing med vikta bakben. (släpar dom efter sig) sen en killing som står på knä med frambenen.

En av mina getter killa igår kväll och allt gick bra under förlossningen.
Men i morse när jag kom ut så låg den ena killingen själv och mamman låg i ett hörn med den andra och försökte locka till sig den ensamma, men den gick inte ett steg men man såg att den hade koll på mamman.

Lyfte upp killingen och kände att ena bakbenet var iskallt. Tog killingen med mig in där vi tina upp benet med våra händer (var bara just de benet som var kallt och resten av killingen var normalt) sen såg det bättre ut.
Gick sedan ut för att mjölka ur mamman lite mjölk till denna lilla killing, då märkte jag att hon knappt hade någon mjölk. Då tog vi mamma get och hennes båda killingar till ett annat bås som det var mer värme i och lite mer avskilt från alla de andra. När vi kom dit så såg vi att den andra killingen blev svagare och svagare den med på frambenen.

Nu flaskmatar vi dom och den ena killingen (fel på frambenen) dia mamman ibland.
Men vad kan det ha blivit för fel?

Det mamman fått innan killning är fri tillgång till är hö, tallkvistar, vatten. (även varmt vatten sista veckorna) saltsten för getter. Sen ger vi dom kornkross/havre ibland som lite godis.
Dom går helt lösa vintertid så dom går ut och in som dom vill och dom kan komma åt allt som finns i skogen nu.

Det är dvärggetter.

Den med fel på frambenen klara av att stå upp nu, så den är lite bättre. Den med bakbenen står oxå, men bakbenen är ändå inte med i svängarna.
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Svaga killingar
« Svar #1 skrivet: 02 feb-12 kl 23:55 »
Det mamman fått innan killning är fri tillgång till är hö, tallkvistar, vatten. (även varmt vatten sista veckorna) saltsten för getter. Sen ger vi dom kornkross/havre ibland som lite godis.
Saltsten för getter?
Getetr brukar man väl ge Viltsaltsten.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Sussilo

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 feb-12 kl 06:39 »
LillSkruttet, jag skulle gissa på selen- och/eller kopparbrist. Ring en vet som kan komma och ge injektioner. Läs tråden som tar upp samma problem:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=104974.0

Berätta hur det går.
« Senast ändrad: 03 feb-12 kl 06:46 av Sussilo »

ninna b

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 feb-12 kl 07:55 »
Veterinär...??

Slamma upp selenpulver i lite vatten och ge alla 3... både mamman och killingarna. En sådan dos brukar få dom mest krokiga ben att bli fina.
Har du möjlighet att hänga upp en värmelampa så gör det.
Hur mår mamma get... ser hon pigg ut...

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 03 feb-12 kl 08:37 »
har blanda pulver i flaskan när jag mata dom igår, så en dos har dom fått och mamman fick i kornkrosset.
Mamman mår som vanligt, är bara killingarna som är klen. Ska snart iväg till dom igen. Vi delar på att mata dom, så jag har inte träffat dom idag.
Men jag hoppas de är bättre, sen ena killingen blev bättre redan igår, men han med fel på bakbenet har det gått segt för.

Jag bad om en viltsten på Granngården i östersund, men då sa dom att dom hade en sten som var för getter. Litar på att dom kan sin sak.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 03 feb-12 kl 09:05 »
Jag bad om en viltsten på Granngården i östersund, men då sa dom att dom hade en sten som var för getter. Litar på att dom kan sin sak.
Då är du mer godtrogen än vad jag är. Det är sällan som personalen på Granngården har en susning om vad de pratar om. Finns det en saltsten för getter? Det är mer än vad jag känner till i alla fall, det är ju ganska få som har getter i Sverige, så jag tvivlar på att de har en speciell saltsten för dem i sitt sortiment.

Är det en ren saltsten, eller finns där mineraler också? Annars är nog det problemet, de behöver mineraler. Året runt, inte bara när de killar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ninna b

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 feb-12 kl 11:16 »
Helt riktigt så behöver dom mineraler också.... det finns slickbaljor som man kan sätta upp tillsammans med slicksten. Jag brukar köpa dom som är till kreatur för dom innehåller koppar och det behöver iaf lantrasgetter... dvärgisar vet jag inte så mycket om.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 03 feb-12 kl 12:07 »
Hoppas det går bra med killingarna.

Saltstenen ska vara grå och inte den vita.

Man har tur om personalen på Granngården  vet vad getter ska ha för mat. Tyvärr finns det många som svarar utan att veta.
Första handlingen på granngården kom jag hem med vit saltstern kraftfoder till får och fårmineraler, med god hjälp från personalen.
Andra försöket och annan personal så fick jag svaret. Då får jag gå och slå i listorna för det är något lurt med getter.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

hustran

« Svar #8 skrivet: 03 feb-12 kl 12:26 »
B-vitamin kanske.Finns på Granngården.

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 03 feb-12 kl 14:30 »
Den killing som hade fel på frambenen går nu runt som en helt vanlig killing. Men den andra vet vi dock inte än, vi tycker den ser ut att bli bättre å bättre, men mamma get tyckte tydligen annat.. hon har nu sluta locka på den och tittar bara åt den killing som nu kan gå runt.

Jag har får getter och hästar.. fåren å hästarna har en mycket ljusare sten än den getterna har, så jag anar att jag har den mer grå stenen=)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 03 feb-12 kl 16:02 »
Vad de ska ha för mineral osv beror även på mineraltillgången i det övriga fodret, inte minst vattnet.  Jag tänkte också först på selenbrist, men riktigt typiskt är det ju inte, eller hur ni andra?

Att en get som inte får med sig sin ena killing ägnar all kraft åt den andra är grymt men naturligt.  Antagligen anser hon den för död, eftersom den inte följde med från början.  och att ta sig an en annans äckliga killing, nääää  !  :P

Men nåt roligt ska Ni ha, en flaskmatad killing följer i regel med som en hund, utan koppel, i de flesta miljöer!  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 03 feb-12 kl 18:52 »
Ja i de vilda kan dom ju inte ligga och vänta på en skadad killing när rovdjuren kommer, så jag klandrar henne inte ;D Men nu börja den bli bättre i benet, så jag och min sambo har valt att försöka iaf :) Min sambo som hade förbjude killingar i huset, nu har vi ett litet knyte här ändå som han pysslar om o:)

Men nu undrar jag om det funkar med lammnäring på en gång, för vi fick ju inte ur mamma get någon mjölk, och nu kommer de lite mjölk ur henne (någon droppe) men vi vill ju inte ta mjölken så killingen som är pigg inte har nått.

ninna b

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 feb-12 kl 20:19 »
Killingen måste få i sig råmjölk men sen funkar det med lammnäring

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 04 feb-12 kl 09:25 »
Men mjölken bör ha runnit till för mamma get nu, så det bör finnas att mjölka ur om du vill ge den lilla redig getmjölk. Mjölka ur ofta, före varje gång du ska ge killingen flaskan, det stimulerar mjölkproduktionen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 04 feb-12 kl 09:44 »
ja de ska jag nog göra. men bara den friska killingen får i sig mjölk så jag inte tar för mycket...
Men den killing jag har mår mycket bättre idag=)
« Senast ändrad: 04 feb-12 kl 09:47 av LillSkruttet »

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #15 skrivet: 04 feb-12 kl 18:36 »
Det är nog så att killingarna, båda, behöver lammnäring men spädd med dubbelmängd vatten.  Geten behöver förmodligen näringen själv, då det krånglat och det har alltid en orsak. Det finns ingen saltsten för getter i Granngårdens sortiment men väl för får både med och utan koppar.
LG- produkter i Skåne har RÅMJÖLK i pulverform för får som går fint till getter. Deras Lammnäring kostar mycket men är den som mina djur mått bäst av.

Om saltsten: Jag brukar ge dem ren NaCl, Fårsten med koppar (röd) och Viltsten (grå) samt Får-mineral-foder-hink på 22 kg (röd). Då väljer de det de behöver själva. Saltsten och mineralhink är inte utbytbara!!! Ge kanske geten lite (1dl) betfor per dag också! Den får lite mer energi och lite mer mineraler på så sätt!

Om mineralfoder/slickbaljor/slickhinkar: Se upp med att ge getter sådana som är avsedda för nötdjur!  De innehåller helt riktigt bra med koppar men också Mangan i stora mängder. Får och getter kan av förstora doser Mangan (finns mycket i Grangrenar och bark) få många och klena killingar.
Köper DU den på Grangården skall den vara röd till getter inte blå (=nöt) och inte grön (=får utan koppar).

OBS!Håll koll på att benen som  varit kalla på killingarna, inte börjar svulna upp, kolla att det gör ont om ni försiktigt klämmer samman den  ena klövhalvan med en spetstång, kolla båda båda klöv-halvorna. Finns ingen reflex att dra undan benet har klöven och ev benet förfrusit och kommer att dö. Tvekar Du  på om reflex finns eller ej så gör om provet efter ett par timmar och jämför med ett friskt ben.
Tyvärr kommer också killingen att dö om den förfrusit ett ben eller en klövhalva pga likförgiftning.  :'(  Det är då  bättre att ge killingen god omvårdnad och att den får äta sig mätt och tas bort i sömnen. Killingen kan lära sig att gå trots att den saknar känsel i klöven, så det är inget säkert tecken - att den går, tyvärr.

Lycka till trots allt!
/Tt
« Senast ändrad: 04 feb-12 kl 18:48 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #16 skrivet: 04 feb-12 kl 22:32 »
Röd saltsten till får?  Aldrig sett, men det är ett tag sen jag var på Granngården.

I stället för tång kan Du nog använda en nagel.  Det intressanta är att killingen har känsel i klöven, och drar undan den om det börjar bli obehagligt.  Såklart att det inte ska göra ont på riktigt; Du vill endast veta att den har känsel!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 05 feb-12 kl 11:34 »
Om mamma get har tidigare uppkomna brister kan det vara knepigt att kompensera dem tillräckligt nu när hon varit dräktig och ska ge di. Därför tyckte jag att både mamman och killingarna borde få en skjuts med mineraler/vitaminer av en veterinär. Men var och en blir salig på sin tro :). Huvudsaken är att djuren mår bra.

Mjölkproduktionen hos mammageten stimuleras av att killingarna diar eller att du mjölkar henne. Ju mer mjölk som går åt, desto mer producerar geten - om den är frisk, utfodras rätt och inte har brister. Jag skulle försöka få upp getens mjölkproduktion, om den fortfarande är otillräcklig, genom att se till att killingarna diar innan de får tillägg i flaska, massera och försiktigt buffa på juvret (som en killing) så ofta som möjligt. Kraftfoder kan geten behöva nu och mineraler ska hon alltid ha tillgång till.
För att kolla känseln i klöven på en späd killing räcker det med att sticka med ett halmstrå på klövsulan. Lycka till  :)!

Per Gynt

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 07 feb-12 kl 09:42 »
Eftersom båda killingarna fötts med en svaghet ligger problemet antagligen hos geten. Det foder som du skriver att hon har fått under dräktigheten innehåller inte tillräckligt med mineraler. Hur mår killingarna nu?

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 08 feb-12 kl 13:35 »
Den ena killingen är helt frisk och dricker mjölk från mamman, även mamman är helt frisk.
Men den andra killingen som det såg så illa ut med är väldigt pigg och hoppar lekfullt, men benet ser inte bra ut. Så vi tro vi ska låta den få mat och mys och sen får den somna in.

Dela detta:

* Inloggade just nu

97 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser