Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fullt skyddad eller helt naken?  (läst 2147 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Fullt skyddad eller helt naken?
« skrivet: 08 feb-12 kl 00:04 »
Hur är ni klädda i bigården?

Hela paketet på, bara huva, eller i enbart underkläder :P? Tycker att man får se alla varianter på youtube iaf...

Åsikter om hur man "borde" vara klädd?
//Lina

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Fullt skyddad eller helt naken?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-12 kl 00:52 »
Själv kör jag med hel dräckt ! Kan varm rekomenderar detta model http://www.lpsbiodling.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=3&artnr=105091r&visa=1-33&Sort=Beskr&Visn=Std

Varför ?

Dom gamla bi odlarena måste haft den av någon anledning  ;D

Med hatten och slöjan fram och bak blir det svalare än rymd dräkten + slöjan kommer längre i från ansiktet och gör det lättare att se eggen längst ner i cellerna.

Började med en rymd dräkts jacka , sen heldräkt rymddräkt ,och har fastnat för den gamla dräkten.

Kan konstatera att det underlättar bi odlandet om man är bi tät i kläderna och blir där igenom säkrare i sitt bi odlande med större själv förtroende. Finns det ett hål eller glipa så hittar de på den  >:D

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 08 feb-12 kl 00:55 »
Fast det finns även de som inte har råd eller beehöver dråckt  ::)

Naked Beekeeper.dv

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 08 feb-12 kl 07:15 »
Jag håller helt med Edward, man ska vara skyddad, jag har biodlarjacka och biodlarbyxor och alltid handskar. Det är rätt sällan de försöker sticka en, men det faktum att man är skyddad gör att man lugnt kan jobba vidare med det man hade tänkt göra.

Men det finns en utbredd kultur bland biodlare att skratta åt de som har rymddräkt och att man ska kunna hantera sina bin utan slöja och absolut utan handskar. Jag ser ingen anledning att ens öva, varje stick är ett potentiellt steg på vägen mot en allgeri.

Men handskar har onekligen en och annan nackdel också, t.ex. klumpigt och smittbärare. Jag har aldrig samma handskar i mina egna bigårdar som i föreningens.

Beisla

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 11 feb-12 kl 22:09 »
Jag har bara hållit på i sommar med mina två kupor, hade då den sk rymdjackan oftast, men bara tröja och tunna byxor när det var som varmast. Hade i början även handskar, men bina gillade kanske inte gummilukten eller nåt för de surrade ganska kraftigt kring händerna. Så jag lade av mig handskarna, då blev det mycket lugnare.
Om jag ska ha handskar igen så blir det nog tunna smidiga i skinn tror jag.

Fast sanning och säga så var mitt samhälle nr två (som var från en annan bigård med friparade drottningar, tror jag han sade) lite väl arga för att inget skydd ha på sig. De anföll ganska aggressivt mot hela kroppen. Stor chock, jag var ju van sen några veckor vid mina snälla lugna i kupa 1. (OT, jag bytte i höstas drottning hos de arga till en snäll en  o:))

Ja, jag vet att det kanske var dumt utan skydd, men min mentor sa att om bina är lugna och fina så behövs det inte, bara vid skattningen.
Blev stungen två gånger i somras.
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 11 feb-12 kl 23:29 »
Har hatt med slöja, sweatshirt från stor sprortklädes kjedja och gröna (!) snickarbyxor från Idefix.
Av någon anledning använder jag också vanliga arbetshandskar som bina lätt sticker igenom på handryggen när dom är på dåligt humör.

Har av erfarenhet märkt att man absolut bör kolla att det verkligen kommer rök ur puffen, om inte blir bina bara sura när man bara blåser på dem...

Så länge puffen fungerar bli jag aldrig stungen, men som sagt gör den tydligen inte alltid det.
Man ska föresten inte heller blåsa på bina som sitter på flustert för att se om dom lever, det gör dom och dom blir jättearga... ::)
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Edward.

• Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 11 feb-12 kl 23:52 »
Har bierna börjat stick vid ett område kommer de att fortsätta , gadden och gift blåsan skickar ut dofter som fungerar som ett fyr och signalerar de andra var de ska sticka  >:D

Tvätt och rena redskap för att slippa bli ett nål dyna  o:)

jakobsdal

• Halland
« Svar #7 skrivet: 12 feb-12 kl 00:45 »
Själv har jag blivigt stucken 100tals gånger utan någon reaktion så därför har jag inte tagit på några skyddskläder.Men när jag  i höstas skulle kolla fick jag några stick och en kraftig allergichock som varade i5 tim. Så jag kommer i fortsättningen ha alla skyddskläder på och rekomenderar alla andra ta på skyddskläder för man kan riskera sitt liv utan.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #8 skrivet: 12 feb-12 kl 02:56 »
Jag började lite kaxigt med bara slöja ibland, men efter att ha svullnat ordentligt några gånger så har jag nu rymddräktsjacka, bibyxor och ser till att det är så tätt som det går emellan kläderna. Det funkar mycket bättre när jag känner mig trygg och jag klarar av om bina surnar till. För det gör de ibland.

Better safe than sorry... ;)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser