Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Begangnade bikupor. Ska jag rengöra m.m.?  (läst 7224 gånger)

urskog

• Södermanland
Begangnade bikupor. Ska jag rengöra m.m.?
« skrivet: 08 feb-12 kl 20:17 »
Hej!
Jag har fått ha över ett gäng begagnade lågnormalkupor och undrar vad jag skall göra med dom innan säsongen börjar och jag skall fylla dom med bin? Bränna med gasbrännare, skrubba med såpa och rotborste eller skrapa med färgskrapa?
När är det lämpligt att skaffa bina? Mars/april?
Går det utan att ha gått en massa kurser att ha 2-3 samhällen?

Gideon i Roslagen

SV: Begangnade bikupor. Ska jag rengöra m.m.?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-12 kl 21:02 »
Om det är trä! Så gäller hela köret!! En bra kurs betalar sig själv. Bin är dyra att förlora!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 08 feb-12 kl 21:16 »
Bränna med gasbrännare, skrubba med såpa och rotborste eller skrapa med färgskrapa?
Ja fast jag hade gjort det i omvänd ordning.

Citera
Lite för tidigt. Bin måste besiktigas om de flyttas över en församlingsgräns (och BÖR alltid besiktigas vid köp även om det är inom samma församling, det ligger i bådas intresse) och jag vill inte gärna få mina besiktigade förrän det är minst +15ºC i skuggan och bara svag vind. Dessutom ska det ha krupit ut 1½ omgång yngel för att man ska se tydligt att de faktiskt är friska så ca 4 veckor efter rensningsflygning och då brukar man hamna i slutet av april (jo jag vet att många besiktigar tidigare, men det vill inte jag).

Lämpligt är kanske inte heller samma sak som möjligt. Jag tycker det är mera lärorikt att vara med och skapa sina avläggare mitt i sommaren.

Citera
Ja, men en kurs är bra för att få lite kontakter att fråga till råds när bina inte gör som man tänkt (vilket de aldrig gör).

knutte

• -
« Svar #3 skrivet: 08 feb-12 kl 23:25 »
Hej!
Jag har fått ha över ett gäng begagnade lågnormalkupor och undrar vad jag skall göra med dom innan säsongen börjar och jag skall fylla dom med bin? Bränna med gasbrännare, skrubba med såpa och rotborste eller skrapa med färgskrapa?
Har du ramar till lådorna och hur ser dom ut?

urskog

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 09 feb-12 kl 10:22 »
Finn Tips :)

Så jag bör både skrapa, skrubba och bränna. Antar att det är för att förhindra att sjukdomar sprids till det nya sammhället.

Jag har ramar men det behöver dras ny tråd i dom flästa. Dom ska väll också renas och stoppas vax i?

Vart är bästa stället att fä/köpa/beställa vaxkakor i från? Jag bor i Järna utanför Södertelje.

klarre

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 09 feb-12 kl 10:34 »
Järna Södertälje en granne alltså själv är jag i Mölnbo Södertälje, jag handlar jag på SBIO i Järfälla men det är knappats nära. Men du kan nog köpa vax av Freddy Duwe i Södertörn:

http://www.freddyduwe.com/

urskog

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 09 feb-12 kl 13:41 »
hej klarre =)
är det du som har en skylt vid 57:an inne i mölnbo? järfälla är som du säger en bit och åka!
jag och en vän på väg att sätta igång med biodling. Det skulle vara kul att svänga förbi och se hur du sköter dina odlingar.. typ som ett litet studiebesök  ::)
mvh - peter och per!

klarre

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 09 feb-12 kl 13:56 »
Hej
Nej det är inte jag som har den skylten, det finns en hel del biodlare i Mölnbo området. Jag har kupor i Mölnbo, Gnesta och faktiskt Järna. Ni skulle kunna få komma förbi någon gång i vår om ni är intresserade av att titta.

/Klas

urskog

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 09 feb-12 kl 15:06 »
Toppen:-) Vi kommer gärna förbi och tittar i vår.
Vi kan väll höras närmare. Kan man kontakta dig här då?

klarre

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 09 feb-12 kl 16:20 »
Ja det är bara att skicka ett PM.

urskog

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 10 feb-12 kl 13:03 »
Nu är vi anmälda till en kurs ;).

Tack för alla tips.

Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser