Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cellstorlek  (läst 2286 gånger)

urskog

• Södermanland
Cellstorlek
« skrivet: 09 feb-12 kl 11:36 »
Jag undrar vad ni har för erfarenheter av olika cellstorlekar. T.ex 4,9 5,1 eller 5,3.

Jag skall nämligen dra i gång med biodling och skulle gärna ta del av eran erfarenhet :).

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Cellstorlek
« Svar #1 skrivet: 09 feb-12 kl 15:38 »
Små celler = små bin

Stora celler = stora bin.

Man ska kanske inte gå från 5.3 till 4.9 helt och hållet på samma år i yngelkammare , blir lite svår över gång för bierna som kommer resulterar i en massa fri bygge.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Gideon i Roslagen

« Svar #2 skrivet: 09 feb-12 kl 19:00 »
Små celler = små bin

Stora celler = stora bin.

Man ska kanske inte gå från 5.3 till 4.9 helt och hållet på samma år i yngelkammare , blir lite svår över gång för bierna som kommer resulterar i en massa fri bygge

Någonstans så måste du börja. Om det är stora bin från start så bör du börja med det måttet. Annars så tappar du fart i onödan.  För binas del så betyder stor eller liten cell ingenting. Och när det gäller varroan så är det ren bluff att det skulle påverka

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #3 skrivet: 12 feb-12 kl 10:47 »
Jag undrar vad ni har för erfarenheter av olika cellstorlekar. T.ex 4,9 5,1 eller 5,3.

Jag skall nämligen dra i gång med biodling och skulle gärna ta del av eran erfarenhet :).

Är det för vaxmellanväggarna som du undrar?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

klarre

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 12 feb-12 kl 11:46 »
Finns en gammal tråd som det står mycket matnyttigt i:

www.alternativ.nu/index.php?topic=1311.msg

Bla. en seriös undersökning som bevisar att storleken på cellen inte har någon betydelse för varroa populationen i kupan.

Sparris

« Svar #5 skrivet: 12 feb-12 kl 20:10 »
Finns en gammal tråd som det står mycket matnyttigt i:

www.alternativ.nu/index.php?topic=1311.msg

Bla. en seriös undersökning som bevisar att storleken på cellen inte har någon betydelse för varroa populationen i kupan.

Vet du mer om undersökningen? Hittade inte mycket info på hemsidan. Möjligt att det var en vetenskaplig undersökning men det står inget om under vilken tid det här undersöktes. 3 samhällen känns lite tunt för en seriös vetenskaplig undersökning.

klarre

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 12 feb-12 kl 21:15 »
Nej jag vet inte något mer om undersökningen, jag basera att undersökningen var seriös pga. den var på P-O sida och den som hade gjort undersökningen har gjort den som ett examens arbete på universitet. Om du googlar på hennes namn och varroa så hittar du andra som har publicerat artikeln och diskuterat runt den.

Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser