Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  göra hål utan borr?  (läst 12494 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: göra hål utan borr?
« Svar #20 skrivet: 04 jul-14 kl 20:05 »
Verkar lite overkill ;) Då är det nog bättre att göra en liten trevlig vedbrasa i en kopparmantlad gjutjärnsgryta.

Issåg går ju fint, så en sladdlös tigersåg med lämpligt blad borde gå fint om isen inte är mer än 30 cm.

Men visst, om man kunde smälta bara en 5-6 mm bred ring så kanske energåtgången inte blir så stor att den blir ohanterlig med en liten gasoltub på ett halvkilo. Men mekanisk bearbetning kräver betydligt mindre energi.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #21 skrivet: 11 jul-14 kl 07:52 »
När jag var i tonåren fiskade jag mycket med gäddsax och då lade jag granris och snö över hålen,mvh
Ekologisk pärlhöns uppfödning

slainte

• Västmanland
« Svar #22 skrivet: 12 aug-14 kl 23:44 »
Angående att göra hål med hålsåg i isen.... Nej tack! Om isen är så tunn att det går göra hål med en hålsåg går jag inte ut på den. Om den trots allt bär går det fortare med en liten yxa.  Jag har en spiralborr 220 mm som drivs med en makita skruvdragare, både lätt att göra hål och liten.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 13 aug-14 kl 12:17 »
Lång hålsåg ;) De vanliga som bottnar vid 4 cm ger en så kort fiskesäsong ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser