Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Letar efter en tråd angående arrende  (läst 1294 gånger)

snuskmumrik

• Dalarna
Letar efter en tråd angående arrende
« skrivet: 12 feb-12 kl 19:41 »
Läste en tråd för längesedan om arrendator som fick köpa loss mark mot markägarens vilja. Är det någon som kan länka till tråden eller kanske tidningsartikeln som det berörde vore jag hemskt tacksam, jag har använt sökfunktion i 2 timmar samt googlat men inte hittat någonting

Xoot

• Gäst
SV: Letar efter en tråd angående arrende
« Svar #1 skrivet: 12 feb-12 kl 19:43 »
Mot markägarens vilja?
Det måste man ju läsa. Hakar på.

Ek

• Västergötland
SV: Letar efter en tråd angående arrende
« Svar #2 skrivet: 17 feb-12 kl 23:32 »
utan att veta vilken tråd du talar om . Så kommer jag ihåg när jag var ung yngre måste varit på 70-80talet . då var det en följetong om Koberg fiedikommis och såkallade historiska arrenden . Det var en sista kvarleva från någon historisk adlig rätt som greven vägrade släppa jorden till arrendatorerna som imånga fall brukat den igenerationer. Jag tror arrendatorena vann och fick köpa loss jorden. Nu fick du lite info att googla på... Greven var Nicklas silversköld gift med kungens syster...

Dela detta:

* Inloggade just nu

183 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser