Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! En oväntad killing upptäcktes för 2 timmar sedan  (läst 7262 gånger)

susanne78

• Det finns en anledning till allt!!
    • Medelpad
    • carolinehulinder.blogg.se
Och klillingen kan max vara 6 timmar gammal!
Vi har kall stall och nu är det -15 grader :S
Snacka om att jag blev chockad när jag skulle mata mina 2 enda getter!!! Och där stod en söt liten killing!!! Hur sjutton...???
Köpte dom i Augusti, slutet. Kan det ha tagit så lång tid... Tänkte om hon redan var betäckt. Eller kan den andre geten vara en bock??!! Jag tog för givet att det var två getter! Men nu är den stora frågan; Klarar små killingar kyla?? Den har mycket päls (lång) och den är torr. Jag har fyllt boxen med massor av hö. Mamman har hela tiden fått Hö och vilt (rådjurs) tillskott, som jag blev rekomenderad. Hon är ca 10 månader gammal (bara)..... Åh herregud vilken uppståndelse det ska bli när barnen vaknar i morgon! =/
Men äter killingen av sig själv? Jag har nu tittat på dom i 2 timmar och även förslökt hjälpt till. Men ungen äter/suger inte.... Mamman pratar med ungen och står lugn och fint.  Jag placerar ungen bak och försöker hjälpa till och hitta spenan. Men ungen vägrar gapa!!
Nu gick jag därifrån... Tänker gå ut om 3 timmar igen och kolla till. Men vad tror ni? Kommer ungen att klara sig? Vad är vanligast? Huga så söt!! Svart/vit/grå långhårig =) Jag är så överlycklig och överrumplad!! Hjälp mig någon med lite erfarenhet???
Mvh/ oroliga Carro
Jag bor 20 m från älven Ljungan. Tillsammans med min man och våra 3 underbara döttrar.
Vi delar alla ett starkt djurintresse! På gården finns hästar, hundar, katter, kaniner och höns! :) Butikschef (På butiken Zizzi) som älskar jakt, fiske och naturen i sin storhet!!

mosesmia

• Lappland
SV: HJÄLP! En oväntad killing upptäcktes för 2 timmar sedan
« Svar #1 skrivet: 14 feb-12 kl 09:30 »
Hejsan
Det är alltid kul med djur, Vilken överraskning.
Killingarna klarar kylan rätt bra, så länge de är helt torra, i lä och får mat. Men se efter så att den verkligen får äta. Man kan känna på magen om den känns rund. Och ha koll på juvret så att den inte känns spänt, i så fall kan den behövas mjölkas ur lite.
Du kan också klippa lite runt juvret, så har den lättare att hitta spenorna.  (om det behövs såklart).

Berätta gärna hur det går /Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 14 feb-12 kl 09:52 »
He he, välkommen till klubben :D ! En morgon tidigare i vintras mötte min man mig i lagårdsdörren med ett mystiskt leende, "Kom så ska du få se nåt!"...och där var en liten bockkilling halvtorr inne hos min vita get! Jag bara gapade som en julgris..."Vvvva? Hon var ju inte ens tjock?" :o

Du måste hålla koll så att killingen äter, i början finns det små mängder av den viktiga råmjölken i getens juver, det är inte mycket, men innehåller både näring och viktiga antikroppar till killingen. En frisk killing är uppe och går, pratar med sin mamma och försöker tutta ivrigt. Är killingen medtagen och slö måste du se till att den får i sig extra mjölk, finns någon i närheten som du kan få köpa getmjölk av om så skulle behövas? Mjölken serveras isf kroppsvarm i nappflaska (det behövs inte mycket, bara ½-1 dl åt gången), gärna i boxen inne hos mamma get, så att killingen fortfarande finns kvar i sitt getsammanhang. Endel killingar behöver detta som en extra energikick för att sedan orka tutta på sin mamma igen.
Lycka till!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 feb-12 kl 17:27 »
Hej och välkommen till de lurades skara  :D!

Vid det här laget är ju killingen ca 1 dygn och jag hoppas allt är bra. För det mesta klarar geten sin mammaroll utan större inblandning av oss, men en förstföderska kan ibland behöva litet hjälp. Jag skulle kolla att mjölk kommer ur båda spenarna genom att mjölka lite och sedan hjälpa killingen till en spene - om det behövs. Som skräptanten skriver, måste killingen få i sig råmjölk. "Jag placerar ungen bak och försöker hjälpa till och hitta spenan" skriver du. Placera killingen så den har baken vänd mot getens huvud. Får den mat så kommer den att klara sig hur bra som helst.

Killingar brukar klara kyla och den här var ju torr när du upptäckte den. Men en värmelampa skulle jag nog hänga upp till en nyfödd när det är -15 gr. En bild på sötnosen vill vi gärna se här  :)!

Ta reda på om den andra är en bock eller get. En get som killat kan brunsta ganska snart igen och geten du har bör inte bli betäckt förrän till hösten. Skriv och berätta hur det går.

Tösen

• Småland
« Svar #4 skrivet: 14 feb-12 kl 18:16 »
Oj oj stort grattis! Hoppas det har gått bra nu första dygnet!? Jag var själv i din sits för 2 månader sedan ;D ..Du har visst fått många bra tips från erfarna här ser jag så jag nöjer mig med att konstatera att jag inte är ensam om att totalmissa en hel get-dräktighet!
(Bild bild bild!!!)
Det blir vad du gör det till!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 14 feb-12 kl 18:28 »
Som flera sagt:  Välkommen i klubben för Oss Som Blivit Lurade Av Våra Getter ...  ;D

Och som sagt:  GRATTIS! :D

Den står, sa Du?  Då har den nog fått råmjölk.  Klart Du ska hålla koll (och det är väl inte så svårt att övertala Dig till ...  ;) ) men titta i första hand på den lille.  Om den står, går, skuttar och växer, så får den vad den behöver.

Den  andra geten, hur ser den ut?  Hur gör den när den kissar?  Mitt under, eller i bak?  Hur ser den ut under svansen?

Visst förekommer det att getter går över tiden, men ...  en hel månad ???

Och jaaaaa!  Bild, bild !!!  ;)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

nina77

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 14 feb-12 kl 18:32 »
Det måste ju gå att titta/känna efter om det är en bock eller get. Har den spenar eller pung  ;) eller den kanske är skygg så det är svårt att undersöka. Lycka till, berätta hur det går.

susanne78

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 14 feb-12 kl 20:47 »
Åh tusen TACK snälla ni!!
Jodå, det gick bra inatt. Jag gick å la mig kl 01.00 efter hårt kämpande med att försöka få killingen att äta. Men icke!
Imorse kl 06.00 när jag och mina totalt överlyckliga flickor kom ut till stallet, så var Geten mjuk om juvren och killingen rund om magen =) När mamman sedan fick kraftfodret så gick lillsvansen på sötisen och HON sökte sig direkt till spenan. SÅÅ bra!!! Jo jag hittade ju en bra länk här i natt om hur man såg skillnaden lättast på könet. Och alla 3 är getter =) (2 vuxna och 1 killing)
Vi har döpt henne till "Busan" som äldsta dottern (13 år) tyckte var passande =D

Tycker ni att jag ska ge något mer än Hö, Kornkross och någon slags pellets man ger till vilt (rådjur) Som Granngården rekomenderade för 2 månader sedan??

Nu har vi bara -1 grad och killingen ser ut att vara stadig på benen =)

Jag ska försöka få fram någon bild! =)
Jag bor 20 m från älven Ljungan. Tillsammans med min man och våra 3 underbara döttrar.
Vi delar alla ett starkt djurintresse! På gården finns hästar, hundar, katter, kaniner och höns! :) Butikschef (På butiken Zizzi) som älskar jakt, fiske och naturen i sin storhet!!

Annamax

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 14 feb-12 kl 21:04 »
Grattis till tillökningen:) Jag har absolut noll kunskaper om getter, och var tvungen att googla dräktighetstid, som var fem månader. Om man räknar från slutet av augusti borde killingen komma i slutet av januari, det kanske kan stämma? Annars är det väl jungfrufödsel?  ;)
Kul iaf, och det verkr ju gå bra:)

Och jag sällar mig till de andra, vi vill se en bild! :)

susanne78

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 14 feb-12 kl 21:07 »
Här kommer en bild på Busan =)

susanne78

• Medelpad
« Svar #10 skrivet: 14 feb-12 kl 21:08 »
Här kommer en bild på Busan =)

Men vilken liten bild!! Det är första gången som jag lägger ut en bild här....

Annamax

• Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 14 feb-12 kl 21:12 »
Men vilken fin liten skrutta! Och tur (?) att det blev en tjej, då slipper du kanske lite krångel med att dela på dem och så:) Men som sagt, vad vet jag;)

susanne78

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 14 feb-12 kl 21:14 »
Men vilken fin liten skrutta! Och tur (?) att det blev en tjej, då slipper du kanske lite krångel med att dela på dem och så:) Men som sagt, vad vet jag;)
Jadu, jag säger som du, TUR! Såå himla roligt =))) Hon är så söt lilla Busan =)
Nu ska jag testa lägga ut bilder på mina fina höns också =) Fast på den sidan =)

Sussilo

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 feb-12 kl 22:31 »
Jösses, vilken söt och lurvig liten Busan  :D! Vad är det för ras? Härligt att allt tycks funka med mat till den lilla. Moder Natur brukar ta över och är oslagbar!
Finns många teorier om foder. Förutom ett bra hö och vatten skulle jag ge geten ett mineralfoder, slicksten, lucern och ev. lite kraftfoder (t.ex. havre/korn), ris och grenar.

Kommer de två vuxna getterna från samma ställe? I så fall är den andra kanske också dräktig och kommer att få killingar :)!
« Senast ändrad: 14 feb-12 kl 22:36 av Sussilo »

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 15 feb-12 kl 10:44 »
Normal dräktighetstid för svenska lantrasgetter är OMKRING 148 dygn.

Men vilken liten bild!! Det är första gången som jag lägger ut en bild här....
Mig passar den utmärkt!  Den behöver bara klämma sig igenom mitt långsamma modem EN gång, nämligen när jag klickar på den!  För all del, modemet kan nog klara en liiiite större bild.  Men söt är hon, fast liite hungrig ser hon ut.  Under fostertiden har hon kanske mått lite dåligt under en period, eftersom hon tydligen skitit i fostervattnet.  Men med god omvårdnad från modern kan hon reparera det på ett par dagar!

Söööt !!  :D

susanne78

• Medelpad
« Svar #15 skrivet: 15 feb-12 kl 10:54 »
Jösses, vilken söt och lurvig liten Busan  :D! Vad är det för ras? Härligt att allt tycks funka med mat till den lilla. Moder Natur brukar ta över och är oslagbar!
Finns många teorier om foder. Förutom ett bra hö och vatten skulle jag ge geten ett mineralfoder, slicksten, lucern och ev. lite kraftfoder (t.ex. havre/korn), ris och grenar.

Kommer de två vuxna getterna från samma ställe? I så fall är den andra kanske också dräktig och kommer att få killingar :)!

Ja hon är såå söt! Det är Svensk lantras, sa dom jag köpte henne av.
Tack för mat tips! =)
Och JA dom kommer från samma ställe. Men...?? Måste juvren vara fyllda innan dom ska killa?? För den andra geten har inte alls stora juver.... Det har jag gått och funderat över.
Tycker dock att hon är lite rund/hängig om magen. Men känner inga sparkar när jag håller om henne kring magen....
Ja ja, vi ser väl =)
I så fall är den såå välkommen!! <3
Nu kläcks det i äggkläckaren, gåsen som vi inte visste könet på har värpt 3 ägg och geten har killat!! Snacka om vårkänslor! =)

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 15 feb-12 kl 11:21 »
Om Du kan lägga ut en bild även på den andra geten, så kan vi hjälpa till att klia oss i skallarna!

Och kanske bli lurade allihop igen ...  ;)

Sussilo

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 15 feb-12 kl 18:08 »
Det är Svensk lantras, sa dom jag köpte henne av.
Måste juvren vara fyllda innan dom ska killa??
Nu kläcks det i äggkläckaren, gåsen som vi inte visste könet på har värpt 3 ägg och geten har killat!! Snacka om vårkänslor! =)

Sv. lantras är trevliga getter  :). Nja, det är väl inte troligt att den andra geten killar, om du haft dem sedan slutet av aug utan bock? Juvret behöver inte vara fyllt innan getter killar. En del sätter juver i god tid, en del någon vecka/ett par dagar/timmar före killningen, en del i samband med födseln och ännu en del alldeles strax efter - allt för att lura oss förväntansfulla och otåliga människor  :).

Jaså, gåsen är också lurig av sig ?! Ja se våren kan få oss alla att bli litet - luriga...... ;)

Annamax

• Övriga världen
« Svar #18 skrivet: 15 feb-12 kl 21:31 »
Nja, det är väl inte troligt att den andra geten killar, om du haft dem sedan slutet av aug utan bock?

Fast om en av dem har gjort det så kan väl den andra lika gärna göra det? De kom väl från samma ställe, samtidigt?

susanne78

• Medelpad
« Svar #19 skrivet: 15 feb-12 kl 22:14 »
Fast om en av dem har gjort det så kan väl den andra lika gärna göra det? De kom väl från samma ställe, samtidigt?

Jo dom gör ju det... Hmmm... Måste kolla upp exakt hur länge jag har haft dom. Nu på studs =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

140 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser