Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp tack  (läst 1028 gånger)

Nawid

• Uppland
Hjälp tack
« skrivet: 15 feb-12 kl 16:52 »
Hej
Det är så att jag vill börja kläcka höns kycklingar och vet inte vad jag ska tänka på som tex
Hur varmt det ska vara i ägg kläckaren
Hur mycket ska luftfuktigheten vara
Hur många dagar ska man ha dem i kläckaren
Hur många gånger ska man vända äggen.
Kanske jag har missat nåt så säg det också tack

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Hjälp tack
« Svar #1 skrivet: 15 feb-12 kl 17:05 »
Hej! Har sett att du ruvat vaktelägg (?). Du kan köra med samma inställningar på hönsägg som du gjort för vaktelägg. Det tar 21 dagar från start till kläck. Ibland kan de komma någon dag tidigare och ibland någon dag senare (tempen kan påverka, om du ruvat äggen på lite lägre temp så kan det ta någon dag eller två extra).

37,7 grader kör jag, fuktighet 30-40% under ruvning för att sedan 3 dagar innan kläck höja till 55%. Min maskin är även inställd så att 3 dagar innan kläck så sänks tempen till 37 grader, brukar ha så den vänder äggen 1 - 2 gånger i timmen. Det där med tempen behöver du dock inte tänka på och hålla på o fiffla med utan kör på samma temp hela tiden och vända äggen duger det att göra 2-3 gånger om dagen. T.ex. en gång på morgonen, en gång på em och en gång innan du ska lägga dig... Eller tex en gång på morgonen och en gång på kvällen. =) Sluta vända äggen 3 dagar innan beräknad kläckning.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nawid

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 15 feb-12 kl 17:22 »
Tack för hjälpen och jag undrar också känner du någon som har ägg för att skicka till stockholm

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 15 feb-12 kl 21:24 »
Lär nog finnas en hel del. Gå in på annonser - ägg finnes så lär du hitta något. :)
Jag själv kommer att ha lite olika ägg, dock inte just nu.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser