Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ditt bästa tips!  (läst 2913 gånger)

Mimmla

• Västmanland
Ditt bästa tips!
« skrivet: 15 feb-12 kl 22:21 »
Jag som nybörjare är väldigt nyfiken på era smarta lösningar!
Vad har du i anslutning till dina höns som du tycker är väldigt smart?

Det kan vara något i hönshuset, eller med utfodringen.
Det kan vara att du för bok på värpta ägg och kycklingar eller om du hittat på något kul som hönsen tycker om ute i rastgården tex.

Misstänker att hönsfolket här besitter en hel del godingar när det gäller finurligheter :)

Dela gärna bilder som visar det du beskriver!
Att tänka är hårt arbete, det är därför så få människor ägnar sig åt det.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
SV: Ditt bästa tips!
« Svar #1 skrivet: 16 feb-12 kl 09:04 »
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=126161.0

jag tycker om återbruk och alternativ till dyra produkter. den här tråden handlar om alternativa reden.
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 16 feb-12 kl 21:36 »
Växthus strax intill hönshuset. Under den långa svenska vintern får hönsen en snöfri mark med jord och hö att sprätta i, samt ljust och vindstilla. Sen när man ska odla är det färdiggödslat.

Eller som ett alternativ, ha ett litet tak utanför hönsluckan där man kan liksom rigga upp ett plasttält under vintern och få en bit snöfri mark.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 16 feb-12 kl 22:17 »
Jag gillar min lösning på redena som bara har ingången inne hos hönsen, resten av redet hänger in i "förrummet", så jag kan bara lyfta upp taket på redena och plocka ägg utan att gå in till hönsen.  :)
Även bajsbrädan städas från "förrummet", vilket är mycket bekvämt!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Eurydike

• Småland
« Svar #4 skrivet: 17 feb-12 kl 08:44 »
Mina höns är vansinnigt förtjusta i att ha en egen kompost i sitt hägn. En pallgrage med en liten gop under som jag fyller på med löv, gräsklipp och lite grönsaksrester från husållet. 

En annan sak de gillar är att jag odlar grönfoder till dem. Så de har även nu på vintern. Vetegräs och solrosskott odlas lätt i små plastbackar i fönstret. Ställer ut hos hönsen när det rotat sig ordentligt så de inte sliter upp hela plantan. Sen tar jag in den igen så växer vetet vidare. Har två backar så jag kan växla.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 17 feb-12 kl 09:20 »
Vad är det dör typ av backar du har? :) Så skulle jag också vilja göra :D.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Eurydike

• Småland
« Svar #6 skrivet: 17 feb-12 kl 10:24 »
Med risk för att bli hängd... här på Alternativ... Så är det plastbackar från IKEA.  ;)
Finns billiga även på Biltema. Jag har dem annars för att vinterså perenner i. Men funkar nu utmärkt att odla vintergrönt till hönsen i.

Går ju så klart att ta vilken gammal glassburk som helst. Bara de kan hålla jord och vatten. Bra att det är lite högre kant på backen/plastburken, så hönsen inte snaggar grödan för långt ner. På så vis går det snabbare att odla upp lite längd på det igen, utan att behöva börja om från början.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60206319/

http://www.biltema.se/sv/Hem/Forvaring/Lador/Forvaringslada-28438/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 17 feb-12 kl 14:49 »
Bästa sortens backar till att odla i, till att ösa foder med, till att förvara människomat i, är diskade lösgodisburkar. Går att få gratis från ställen som säljer lösgodis, de slängs annars. Och de är livsmedelsgodkända, så man får inga otrevliga ämnen i maten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 17 feb-12 kl 15:47 »
Jaha, jag tänkte mig större backar, men då kan jag säkert hitta något bra här hemma :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Mimmla

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 18 feb-12 kl 01:03 »
Jag gillar min lösning på redena som bara har ingången inne hos hönsen, resten av redet hänger in i "förrummet", så jag kan bara lyfta upp taket på redena och plocka ägg utan att gå in till hönsen.  :)

/Sara

Det var smart!
Man kanske skulle ta och bygga det så nu när man ska göra iordning ^^

Mimmla

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 18 feb-12 kl 01:04 »
Mina höns är vansinnigt förtjusta i att ha en egen kompost i sitt hägn. En pallgrage med en liten gop under som jag fyller på med löv, gräsklipp och lite grönsaksrester från husållet. 

En annan sak de gillar är att jag odlar grönfoder till dem. Så de har även nu på vintern. Vetegräs och solrosskott odlas lätt i små plastbackar i fönstret. Ställer ut hos hönsen när det rotat sig ordentligt så de inte sliter upp hela plantan. Sen tar jag in den igen så växer vetet vidare. Har två backar så jag kan växla.

Också supertips!
Gäller bara att katten och hunden inte sätter i sig allt bara här hemma :D

Brahmaputra

• Gotland
« Svar #11 skrivet: 18 feb-12 kl 22:30 »
Har ett bra utfodringstips! Jag satte upp en vanlig trådkorg modell "sopkorg" (kan även funka med cykelkorg) i lagom höjd på väggen där jag trycker ner hö eller lucernhack nu på vintern. Hönsen gillar den verkligen. Gulare gula och lite pyssel för hönsen. Lägger man det på golvet så blir det snabbt smutsigt... ;)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #12 skrivet: 18 feb-12 kl 22:40 »

/Sara

jag förstår inte riktigt hur du menar, har du nån bild att visa?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Mimmla

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 19 feb-12 kl 00:23 »
Har ett bra utfodringstips! Jag satte upp en vanlig trådkorg modell "sopkorg" (kan även funka med cykelkorg) i lagom höjd på väggen där jag trycker ner hö eller lucernhack nu på vintern. Hönsen gillar den verkligen. Gulare gula och lite pyssel för hönsen. Lägger man det på golvet så blir det snabbt smutsigt... ;)

Tummen upp för det!

Eurydike

• Småland
« Svar #14 skrivet: 19 feb-12 kl 08:45 »
Finns en jättebra cykelkorg billigt på Biltema som passar suveränt som hö-korg. Jag fick tips om den här på Alternativ  :)

Mimmla

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 19 feb-12 kl 13:32 »
Någon som har löst det med utgången i rastgården på något roligt smidigt sätt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

166 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser