Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HÖNSFÖRENINGAR.  (läst 7581 gånger)

sonja på slätten

• Halland
HÖNSFÖRENINGAR.
« skrivet: 17 feb-12 kl 10:27 »
Jag tycker mig se två helt disparata tendenser.

1. Intresset för höns är jättestort.  Massor av folk vill ha höns eller har redan.
2. Jättesvårt att få folk som deltar i hönsföreningarnas arbete eller ens deras aktiviteter.

Låt mig ta min egen lokala klubb som exempel. Vi har ett trevligt och varierat program, inte bara för utställare/uppfödare. Ändå är det alltid bara styrelsen och några få till som kommer, förutom på den stora utställningen och Danmarksresan. Vi har gått ut och vädjat till medlemmarna om förslag på vad de vill ha.  Inte ett enda  förslag kom.  Vi har gott om medlemmar, men en stor del av dem har vi aldrig över huvud taget sett.
Och jag vet att det är liknande i andra klubbar.

VARFÖR???  VAD  SKA  VI GÖRA???
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
SV: HÖNSFÖRENINGAR.
« Svar #1 skrivet: 17 feb-12 kl 10:54 »
Jag tror inte att man varken kan eller ska göra så mycket, utan att det ligger i föreningslivets natur att en del är "passiva" medlemmar i föreningar och andra deltar i styrelsearbete och är drivande.

Vad gäller höns, kanin och hund (som jag själv har) tror jag att många är med i diverse föreningar för att ha möjligheten att delta på en eller annan aktivitet, tex utställningar, och för att få klubbtidningen.

Att medlemmarna inte kommit med förslag på aktiviteter när de blivit tillfrågade är ju ett tecken på att de är nöjda som det är!
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 17 feb-12 kl 14:33 »
Internet har tagit över flera av de viktiga funktionerna som föreningar tidigare hade. Förr gick man på möten för att träffa hönsfolk, få svar på frågor och lära sig något nytt. Numera kan man göra det via Internet.

Vi har precis samma problem i vår hönsklubb. Styrelse och några få tappra medlemmar som möter upp på våra träffar.

Förmodligen skulle det komma mångdubbelt fler om jag skrev här eller på FB och bjöd på hönsfika hemma hos mig än om vi skulle bjuda in alla medlemmarna i båda våra klubbar  ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 17 feb-12 kl 15:20 »
Samma här  :-\
Nu är det ju så att det är så långt för oss som bor  häromkring att
åka ner till S-vall där alla möten och utställningar håller hus.
Självklart åker vi på utställningar och bytardagar.
Men man kan ju inte ta på sig ngt styrelse uppdrag.
Föreningen har absolut ingen kassa att ge oss bensinpengar.
ja det är jättsynd att det ska bli så här,
Hedemorahöns

Jonte76

• -
« Svar #4 skrivet: 19 feb-12 kl 13:26 »
   Så är det vel tyvärr i alla förengar nu .

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 20 feb-12 kl 17:54 »
Jag håller med  Lina, internet kan ersätta mycket.
Men inte en utställning, t.ex.(foton i all ära, men...) Och hur ska det gå den dag då vi gamlingar inte längre orkar bära och baxa  alla dessa tunga bord och burar som krävs?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 20 feb-12 kl 18:08 »
Jag håller med  Lina, internet kan ersätta mycket.
Men inte en utställning, t.ex.(foton i all ära, men...) Och hur ska det gå den dag då vi gamlingar inte längre orkar bära och baxa  alla dessa tunga bord och burar som krävs?
Då blir det nog inga mer utställningar....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #7 skrivet: 21 feb-12 kl 05:16 »
Varför inte kolla med föreningarna om det är möjligt att hålla alla möten via datorn?

Mailmöten fungerar superbra  ;D och då kan alla vara med.. man behöver inte ens "mötas" samtidigt  :-[
Eller kanske chat??

En av föreningarna jag är med i (dock inte höns) har vi enbart tre fysiska möten per år..   Ett en halvtimme före Årsmötet för att sammanställa lite innan.. Årsmötet.. och konstituerande direkt efter att årsmötet är avslutat...  dvs ... ett långmöte med tre protokoll  8)
Sen hjälps vi åt på olika håll med alla arrangemang.. och mail möts om det dyker upp frågor.. (protokollförs).. Fungerar super.. faktiskt bättre är föreningen där vi har minst 12 möten per år  ::)

Alternativt att vara med via telefon ?
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 21 feb-12 kl 05:23 »
Finns faktiskt utställning på internet också "Online Poultry show" eller vad den kallas...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

_olfi_

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 24 feb-12 kl 00:40 »
Det är otroligt sorgligt den utveckling som sker, vi upplever exakt samma problem i den klubb jag arbetar i styrelsen hos. På årsmötet nyligen kom styrelsen plus tre andra personer som får anses vara "närmast sörjande". Det är ALLTID exakt samma personer som kommer på våra möten, ALLTID exakt samma personer som ställer upp och arbetar på våra aktiviteter. Det är en situation som inte håller hur länge som helst, jag är frustrerad över bristen på engagemang, eller bara allmänna bristen på intresse som medlemmarna visar.. Eller inte visar.. Naturligtvis förstår man de som bor långt ifrån, men det finns också många som bor mer eller mindre nära.

Men ja, vad tusan ska man göra då...? 
« Senast ändrad: 24 feb-12 kl 00:45 av _olfi_ »
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #10 skrivet: 24 feb-12 kl 03:13 »
vi kör i en annan förening än höns med telefonmöte, ett i månaden och sedan är det fysiska möten ca 3 ggr per år.
eftersom det är en förening som täcker hela sverige så är det svårt för alla att åka på dom fysiska mötena, men eftersom vi kör telefonmöte så ofta så håller vi god kontakt och mötena går snabbt över då saker kan disskuteras direkt när dom dyker upp =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

sonja på slätten

• Halland
« Svar #11 skrivet: 24 feb-12 kl 09:02 »
Jag håller med om att en del kan tas per telefon, mail o.d. alltså sådant som bara ska pratas. Nu har vi i vår klubb i och för sig gärna styerlsemöten, för vi gillar att träffa varandra och har roligt när vi ses.
Men i en hönsklubbs verksamhet ingår en massa rent praktiska saker. En viktig del är att sprida kunskap hos allmänheten om att det finns olika hönsraser med fantastiska färger och mönster, och att höns kan vara trevliga att umgås med.  Man visar upp sig alltså, på något evenemang .  Då krävs burar. Dessa ska lastas, transporteras och ställas upp. Under visningen ska det finnas folk som svarar på frågor. Man kanske har informationsmaterial att dela ut. Hönsen ska ha strö och mat och vatten. Efteråt ska allt packas ihop, och man behöver troligen städa upp efter sig.
Dessa burar  benöver dessutom ses över och lagas ibland, ny masonit sågas till,  kopparna rengöras.
Är man många som delar på dessa jobb blir det lättvindigt,  men är man bara 3 -4 stycken blir det mycket.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 24 feb-12 kl 09:21 »
Styrelsemöten är ju inget problem att ha på distans. Men en hönsresa för att hälsa på andra uppfödare och titta på deras djur är ju inte så lätt att ordna via datorn ;) och ger definitivt inte lika mycket  ::)

Ordnade själv en sådan resa åt vår klubb i våras och det var en medlem utanför styrelsen som tyckte det var roligt att åka med. Priset hade förmodligen landat på ca 50kr/person +att man fick ta med egen matsäck eller betala lunch själv. Så jag har svårt att tro att det var priset... Ändå är det denna typ av aktiviteter som efterfrågas mest....

Kista

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 feb-12 kl 10:25 »
Det är just det, alltid samma personer som träffas. Känner varandra väl. Jag kan tänka mig att folk tycker det är lite "läskigt" att komma dit ensam som ny medlem utan att känna någon i klubben. "Vad tycker dom om mig?"

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #14 skrivet: 24 feb-12 kl 11:18 »
Jag tror folk mest är lite blyga för folk de inte känner så bra.  Sen är det kanske så att man är med i många föreningar och ibland kolliderar datum fr möten.

I år tex så lyckades den lokala historiska dansföreningen som jag är med i ha årsmötet samtidigt som  den lokala 1700-tals föreningen.

När det gäller djur är jag bara med i nordsvenskföreningen.

Totalt sett är jag med i ca 6-7 föreningar och är ordförande i en av dessa.

Det blir rätt dyrt med alla medlemsavgifter också då de i regel är kring 300:-/år.  Alla föreningar tycker att "ja men  ca 300:- är ju inte så mycket pengar det kan alla ha råd med". Sedan tänker man inte på att folk ofta är med i flera föreningar och det finns en gräns hur mycket pengar man har.  Jag gjorde ett litet överslag här och jag lägger över 2000:-/år i föreningsavgifter redan. Så det vete tusan om jag har råd att vara med i en hönsförening också... ( kan man betala med ägg?  >:D).

Däremot skulle jag ha tid att gå på möten i  en till förening som finns inom Skåne för de flesta av de andra föreningarna är sådana som är på andra orter så där går det inte att vara med på möten och alla andra mindre aktiviteter.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

_olfi_

• Medelpad
« Svar #15 skrivet: 24 feb-12 kl 12:49 »
Det är svårt att veta hur man ska arbeta sig till en bättre kontakt med medlemmarna. Man måste ju tro på att det nånstans därute sitter människor som skulle kunna bidra med nya idéer till verksamheten, och lite nya krafter till styrelsen. Klubben har ju en låg årsavgift (100 kr om man betalar gemensam avgift till SRF + lokalklubben, annars 120 kr). På grund av bristande intresse har vi nu motvilligt gjort nedskärningar i styrelsen. Vi kämpar i övrigt på med aktiviteterna som vi brukar göra.

Kolla in hemsidan: www.mittsverige.dinstudio.se
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #16 skrivet: 24 feb-12 kl 14:33 »
Det finns i alla fall ett undantag: norska Østfold Rasefjærfeklubb som gränsar till Västergötland. Klubben blir större och större, deltar på alla möjliga "happenings" och har det jättetrevligt. Aktivitet föder aktivitet. Hemsidan är väl inte så jättespännande med kolla här vad som sker: http://www.ostfold-rasefjerfeklubb.com
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

sonja på slätten

• Halland
« Svar #17 skrivet: 24 feb-12 kl 17:09 »
Det skulle vara roligt att få kommentarer från alla entusiastiska nybörjare som håller till här på ALTERNATIV.  Vad skulle få er att gå med i en hönsklubb?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #18 skrivet: 24 feb-12 kl 17:14 »
Angående medlemsavgifter i hönsklubbar så kostar det 100kr/år i medlemsavgift i de flesta svenska lokalklubbar.

FM

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 24 feb-12 kl 18:37 »
Jag är juh en entusiastisk nybörjare om jag får säga det själv och även självutnämd djurnörd  ;D Jag sitter och tittar på klubbar SRF + lokalklubb och även kollat Sydsvenska Dvärghönsklubben dock fanns inte mycket info. Jag vill gå med för att kunna ställa ut, köpa ringar, lära mig mer. Har vart medlem i flera olika djurföreningar och andra föreningar, det verkar svårt i alla föreningar att ena folk etc... Flera föreningar har det vart mycket oenigheter och tråkigheter i.
Vad jag tror endel är att föreningar måste synas mer. Sedan kan jag tro att det finns en viss 'nördfaktor' att va med i föreningar (alltså folk som tycker det är nördigt, själv har jag inget problem med mina nörderier som sagt  :P ) Så kanske få bort lite nördfaktor och så flurerar nog viss steriotyp bild; av bonniga, enstöriga, udda människor...
Okey, hoppas inte någon tog illa vid sig av vad jag skriver, då ber jag om ursäkt i förväg. Skriver bara rakt på sak om hur vissa kanske ser på hönsklubb.
Själv så tycker jag om föreningar även om jag ej vart superaktiv.

MVH/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser