Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tamast  (läst 2315 gånger)

AnnikaE

• Södermanland
tamast
« skrivet: 17 feb-12 kl 19:13 »
Vilken ankras blir tamast. AnnikaE
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: tamast
« Svar #1 skrivet: 17 feb-12 kl 19:20 »
Tamast blir den anka du håller på mycket med. De tyngre raserna är lugnare, men alla jag provat har blivit väldigt tama när jag hållit på med dem, särskilt de som jag själv fött upp från ägg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 17 feb-12 kl 20:15 »
Vilken ankras blir tamast. AnnikaE
Kan man ha ankor lösa på tomten, jag har höns och de håller sig på tomten. AnnikaE
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 17 feb-12 kl 20:19 »
Kan man ha ankor lösa på tomten, jag har höns och de håller sig på tomten. AnnikaE
Ja, om du inte har problem med rovdjur och du inte har en damm eller liknande som får dem att vilja rymma. Och om du inte har känsliga grannar, de kan lägga rätt stora bajsklumpar, och de gillar att äta dyra växter, om de kommer åt dem. Stängsla in antingen växterna eller ankorna, så går det bra.

I normalfallet går de inte mer än ca 20 m från sitt hus om det inte är något som drar dem iväg till en plats som de tycker är trevligare.

Ha gärna några olika skydd i trädgården, typ låga bord, buskar eller liknande som de kan skula under, och som de kan gömma sig från ev rovfåglar under. De brukar uppskatta detta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 18 feb-12 kl 01:08 »
Precis, ankorna blir det du gör de till. Dock så upplever jag myskankor för mer sociala och kontaktsökande än andra ankor.
Upplever även Löpankor som vildare än andra :P
Alla mina ankor växte upp på samma sätt, dvs inget kel, bara mat, lite sällskap etc.
Myskankorna blev supertama även fast jag inte direkt lärde dem det.
Löpankorna blev vilda, såfort jag kom in sprang de i panik :X De rev upp varandrar ryggar med klorna :(
Cayuga blev lagom, inte lika tama som mysk, och inte lika vilda som löp..
Alla dessa växte upp exakt likadant.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 18 feb-12 kl 08:49 »
Hur gör ni med deras bad på vintern.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 18 feb-12 kl 08:58 »
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=124910.0

Ankor måste kunna doppa huvudet, annars ökar risken för ögoninflammation, men måste inte bada på vintern. Mina får inte badvatten om det är kallare än ca -5.

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 18 feb-12 kl 09:15 »
Våra ankor kom från ett hem där de var vana att vara vid höns. De bildar nu flock med hönorna och lärde sig snabbt (med lite vallning av oss också) rutten vi har mellan höns/ankhus och trädgård.  :-[ De håller sig i trädgården och är vi ute är de gärna med oss. Inte handtama (inte tränat på det än), men snälla när jag fångat dem. De pratar mycket med oss och är mycket gulliga och sociala. Rasen är den lilla vita mignonankan. (hanne och hona) Har inget att jämföra med, men de är följsamma och trevliga  :)
De är mycket lyckliga över att få ta ett bad varje dag så våra badar ute varje dag i en vanlig liten plastbalja och är det mycket kallt (bra bit under nollan) har de ett eget utrymme i hönsgården där de får vatten i skål för dricka och mat och ett bad. De plaskar tyvärr väldigt bra så inomhus har vi vaxduk under och kring området de badar på och sovlådan på en upphöjning så det ska vara lite torrare. Men jag tycker de kan få ett dagligt bad då jag tycker de verkar hålla sig tillgivna, glada och fräscha av det. Mvh Vendela
Grangården

Dela detta:

* Inloggade just nu

221 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser