Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ge mig förslag på bra ( och billiga) Kläckmaskiner??  (läst 12850 gånger)

_PoLo_

• -
SV: Ge mig förslag på bra ( och billiga) Kläckmaskiner??
« Svar #40 skrivet: 28 feb-12 kl 10:01 »
Jag kläckte fram massa kycklingar i ugnen förra året.
Om bara lampan var tänd blev det rätt temp och så en liten glipa i luckan.
Startade fläkten ibland för extra ventilation.
Å ett fat med vatten på botten.

Svårare än så är det inte.
När vi skulle använda ugnen till matlagning så la jag äggen i en spann,
 inlindade i en filt :-*

Haha, lekte faktiskt med tanken ifjol då jag konstatera att vår ugn går att ställa på 35 grader... :p är dock inte så säker på att sambon skulle godkänna en mer lr mindre 3veckors ockupering av ugnen... =D

tinna.m

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 28 feb-12 kl 12:03 »
Vet folk som gömt plånboken i ugnen och fått svarta pengar.
Himla praktisk kuvös, med fönster & allt. Går dett mjölka ur en sugga så råmjölken ligger i frysen? (OT, jo men..)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Valmet

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 28 feb-12 kl 12:12 »
Nej det gör det inte >:D

R.I.P Madeleine, hon var den ilsknaste sugga jag haft här.
HON hamnade i frysen.

Men om man har en snäll så kan det gå, fast man får ut så himla lite
så det blir svårt att få ihop ens en dl
Jag provade med min snälla Elsa som grisade samtidigt, men hennes kultingar var hopplösa
till att slåss. Spillde ut det lilla jag kom åt.

Bulan

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 28 feb-12 kl 12:46 »

Valmet- hur många grader har du haft ugnen på, 37? För det blir väl inte tillräckligt varmt m bara lampa eller? Jag är sjukt nyfiken på hur du gjorde, lägg gärna ut en steg för steg beskrivning "Hur man kläcker kycklingar i ugn!"  ;D
Bulan

Valmet

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 28 feb-12 kl 13:03 »
Jo! Bara lampan värmde exakt rätt. Ca 38 grader.
Jag använde en termometer från en riktig kläckare som har ett streck vid rätt temp

Kökets temp var ca 17-18 grader. Sen fin-justera jag med att ha en liten glipa i luckan.
Men har man för mkt öppet så blev ju luftfuktigheten för låg

Kläckte så några gånger, sen använde jag min riktiga Covattu-24.
Äggen låg i ugnen 2 veckor, sen lystes dom och lades i kläckaren för kläckning.

På så sätt kunde jag maxa min lilla kläckare med ett kläck varje vecka :)
Å då blev ju inte ugnen ohygienisk heller ifall man faktiskt vill laga mat i den oxå..

Bulan

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 28 feb-12 kl 20:35 »
Jösses så haftigt!!! :D Ska genast ge mig ut på jakt efter en kasserad ugn, bara lampan funkar så är det ju lugnt ;-) TACK Valmet för det tipset!! :D
Bulan

ivy

• Gotland
« Svar #46 skrivet: 28 feb-12 kl 20:38 »
häftigt de måste testas, har ju en "extra ugn" i flygeln så den kan man ju ockupera helt fritt...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #47 skrivet: 28 feb-12 kl 22:41 »
Behån funkar ju också... billigt och bra, fast lite begränsat med plats... jag har kläckt en kyckling där, visserligen bara sista dygnet men ändå.

Jag vill minnas att Linkoso har testat att ruva i behån från start men minns inte hur det gick har för mig att det hände nåt halvvägs?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Valmet

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 28 feb-12 kl 23:00 »
Behån funkar ju också... billigt och bra, fast lite begränsat med plats... jag har kläckt en kyckling där, visserligen bara sista dygnet men ändå.

Jag vill minnas att Linkoso har testat att ruva i behån från start men minns inte hur det gick har för mig att det hände nåt halvvägs?

Å vad gulligt ;D Får man vara mamma-ledig då?

Valmet

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 28 feb-12 kl 23:08 »
Jösses så haftigt!!! :D Ska genast ge mig ut på jakt efter en kasserad ugn, bara lampan funkar så är det ju lugnt ;-) TACK Valmet för det tipset!! :D

;DLycka till!

Det gör nog inget om ugnen har lite för låg temp,
då kan man finjustera med en liten extra värmekälla.
En liten extra-lampa tex.

Det viktigaste är att även den omgivande tempen är hyfsat stabil.
Man kan ju inte springa å vakta en gång i timmen direkt.
Blir det för varmt så är det kört..Bättre isåfall att ligga i underkant

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #50 skrivet: 28 feb-12 kl 23:11 »
Å vad gulligt ;D Får man vara mamma-ledig då?

VAK... vård av kyckling, troligen inte...

Min enda lilla erfarenhet av behåruvning inträffade en lördag eller söndag morgon (jag var ledig hela dagen iaf) när jag kom ut till ruvhönan och hon hade klivit av äggen med sina kläckta omkring sig. Jag skulle slänga återstående ägg i tron att det inte skulle bli något av dem och då pep det i ett av äggen så rent instinktivt stoppade jag det i behån, sen blev det hålslag och spricka i ägget så nån gång sent på kvällen fick det ett bo i en plastlåda med en handduk och en värmelampa över och sen fick hon, för det blev en liten höna flytta ut till mamma och syskonen dagen efter. Det gick jättebra.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 01 mar-12 kl 10:30 »
Jag vill också köpa kläckare. Vad tror ni om den här? http://www.theincubatorshop.co.uk/products/details/250.html
Fattar jag rätt om frakten är £25? Hur betalar man till ett annat land?
« Senast ändrad: 01 mar-12 kl 10:32 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #52 skrivet: 01 mar-12 kl 10:47 »
Bra fråga de undrar jag med

Mewz

• Småland
« Svar #53 skrivet: 01 mar-12 kl 11:14 »
Jag vill också köpa kläckare. Vad tror ni om den här? http://www.theincubatorshop.co.uk/products/details/250.html

Paypal eller kreditkort :) Tänk dock på att det kommer behövas en adapter till kontakten eftersom dom inte ha samma standard i UK som vi har.
Lyxhustru, kattuppfödare, genetiknörd och renrasfantast. Bor utanför stan med make, 4 ½ barn, ett dussin raskatter, 2 hundar, 2 hästar, blekingeankor och jumbovaktlar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #54 skrivet: 01 mar-12 kl 11:27 »
Paypal eller kreditkort :) Tänk dock på att det kommer behövas en adapter till kontakten eftersom dom inte ha samma standard i UK som vi har.
Adapter köpes billigt på t ex Claes Olsson, Jula eller liknande ställen. Vissa kläckare levereras istället med en engelsk adapter kopplad på den vanliga, den tar man då bort, och har en vanlig svensk kontakt. Detta gäller såklart kläckare som säljs i England, men som tillverkats i övriga Europa.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #55 skrivet: 01 mar-12 kl 11:55 »
Ja eller så klipper du bara bort kontakten och stoppar dit en svensk kontakt, ännu billigare och bättre. Storbritannien har samma nätspänning och frekvens som vi i sverige.

För övrigt så är storbritanniens kontakt-standard mycket smartare än våra svenska, de har inbyggd säkring direkt i kontakten och uttagen släpper inte fram ström om inte kontaktens-jordstift är ordentligt instoppat i uttaget. Alltså bra mycket säkrare än våra svenska...

FM

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 01 mar-12 kl 12:03 »

Jag fick min med rätt sladd  ;D var bara att stoppa i väggen

Tror den funkar alldeles utmärkt! Betalning går hur lätt som hälst man bara fyller i kortuppgifter, tar 5 minuter ;)

MvH/Frida
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Brahmaputra

• Gotland
« Svar #57 skrivet: 01 mar-12 kl 18:41 »

Nu går skam på torra land ;D Här har man köpt kläckare för flera tusenlappar o staplat o knökat ner dom stackars äggen o kört våningssängar i liksom lager på lager o här står man med dubbla Mieleugnar. Nej nu ska det kläckas! Helt otroligt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

275 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser