Hej igen Jag vet inte om jag skulle vilja ha myskänder i garaget. Kyla är egentligen inget problem för djuren bara det är torrt och fint. Har faktiskt sett korsningar mellan myskänder och andra ute i frihet. Men det blir ju lite synd när vattnet fryser. Det finns ju fler alternativ än garaget . Jag bor sen tre år tillbaka i villa utan ladugård men kunde inte låta bli att skaffa höns som skall bo i en mindre isolerad byggnad på tomten och jag tänkte hänga upp en värmelampa en sån som man har till smågrisar över deras vatten, den värmer ganska bra om man sen dessutom ställer baljan på en skiva av ecoprim typ så vill det nog till många minusgrader innan vattnet fryser. Jag kommer inte ihåg exakt hur gamla de skall vara vid slakt för plockning jag tror det är 90 dagar. doppa då gärna i hett vatten före. Att flå går snabbare.
Slaktvikten (menar då slaktad & urtagen) varierar efter 90 dagar mellan 1,2 kilo och upp till 2,5 ca det är stor skillnad på hanar och honor. Om den första kullen föds riktigt tidigt låt säga i april (det är det tidigaste jag haft ) så hinner hon med en kull till den sommaren. Mer än två ska man nog inte ha. avvänjningen kan ske ganska tidigt så snart dunen är borta, de är lite känsliga för regn den första tiden. Förresten en liten kuriosagrej. Honan på bilden jag lade in ruvade fram sina ungar på vårat höloft. Hon gömde äggen väl och det var först sista veckan när hon som de brukar skulle fukta skalen inför kläckningen vi såg vart hon flög upp. Hon tog med sig vatten upp i fjäderdräkten, det såg rätt kul ut.