Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myskankor??  (läst 6407 gånger)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
Myskankor??
« skrivet: 19 okt-06 kl 08:18 »
Hej!
Jag skulle gärna vilja ha ett par ankor på gården och då gärna några som äter upp sniglar och annan ohyra.  Vilken ras är lämplig? Vill bara ha 2 eller högst tre stycken. Jag har ett oisolerat stall och ett lika oisolerat kaninstall som de kan gå in i. Behöver de värmelampa på vintern? Är köttet likartat på alla anksorter?? Tacksam för tips!
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Tranhultarn

• www.tranhult.se
Re:Myskankor??
« Svar #1 skrivet: 19 okt-06 kl 09:45 »
jag rekomenderar Myskankor för det har jag erfarenhet av.
de äter bland annat sniglar och andra små kryp samt det mesta som är grönt. På vintern går det bra med samma foder som till höns.
Det går bra med ett oisolerat utrymme men det får inte vara dragit och de vill ha tillgång till vatten i stora mått.Om du vill äta dom så är det ett magert kött som har en dragning åt de vilda,(mycket gott).

orloff

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 okt-06 kl 19:40 »
Vill du slippa så mycket bajs är Mignonankan ett allternativ. Mycket söta små snigelätande varelser.  ::)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 20 okt-06 kl 20:55 »
Hur mkt. kött är det på en mignonanka? ::)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #4 skrivet: 20 okt-06 kl 22:04 »
En mignonanka....Äter även de mördarsniglar??  Hur är de annars? Låter de mycket? snälla? lätt att få tama? mm  Berätta!!!
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

orloff

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 okt-06 kl 09:20 »
Alla ankor äter sniglar.... om de vill förståss  ::)
Mignonankan är lätt att få tam, låter lite  och jag har aldrig hört om arga Mignoner.  Visst, mycket mat blir det inte på dem men i gengäld äter inte dom en ur huset heller.  :-[ Finns i flera färger. Lycka till!

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #6 skrivet: 21 okt-06 kl 14:10 »
Hehehe en av mina ankor smällde i sig en hel fullstor groda i ett glufs....äckligt värre såg det ut.....
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Lena A

« Svar #7 skrivet: 21 okt-06 kl 16:33 »
« Senast ändrad: 21 okt-06 kl 16:37 av Lena A »

rina

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 okt-06 kl 16:23 »
Heja!!!
Jadå måste jag ju bara få göra reklam för Löpankan då !!! Bara helt underbar anka duktiga värpare äter inte så himla mycke bajsar inte så himla mycke....ruvar fram sin ällingar bra och sen blir man ju bara SÅ GLAD av att se dom strutta omkring och dom blir väldigt tama mot matte eller husse men vaksam mot främmande......sen är ju även mignon underbar har både löpankor och mingon sen 7 år tillbaka. Och dessa ankor är mina lyckopiller. Jag äter inte mina djur men vet att många slaktar ju löpanka och den är god.....men jag äter som sagt var inte mina djur...

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #9 skrivet: 23 okt-06 kl 09:08 »
Tack för svar i "Ankjungeln" Får se vad det blir....

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
Det får ändå bli myskanka!!
« Svar #10 skrivet: 25 okt-06 kl 15:21 »
Jag har bestämt mig för att försöka få tag på en hane och två honor av myskankan.

Lena A

« Svar #11 skrivet: 25 okt-06 kl 16:07 »
Eufemia, jag har skickat ett PM till dig.

Louiseen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 okt-06 kl 16:43 »
Hej , under min tid som fritidsbonde(20år) så hade jag myskänder eller myskankor vilket namn som är rätt vet jag inte. En fågel som är mycket trevlig. Äter det mesta av insekter och annat gott ett tips om du har jordgubbar och fint trädgårdsland hägna in det. Jag tycker nog att deras stall bör hålla sig över frostgränsen för att deras vatten inte ska frysa. De är ofta goda ruvare och tar väl hand om sin avkomma. De klarar lätt av att ruva fram kullar om 10 -14 ungar. Goda att äta, har man tänkt sig att plocka dem efter slakt bör det göras vid rätt ålder för att slippa halvt utvuxna fjädrar som sitter Väldigt hårt.
« Senast ändrad: 25 okt-06 kl 16:45 av Louiseen »

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #13 skrivet: 25 okt-06 kl 20:20 »
Tack för fakta, Louiseen. jag kallar dem myskankor för jag tycker det låter bättre men om det är rätt vet jag inte. Jag har tänkt att ha dem i ett oisolerat kaninstall med ett isolerat byggt ankhus men blir det jättekallt kan man kanske ha dem i garaget där det är frostfritt.  
Hur många kullar kan de få per år?? När är de slaktfärdiga? Ålder/vikt?

Tedarix

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 25 okt-06 kl 20:56 »
Hej , under min tid som fritidsbonde(20år) så hade jag myskänder eller myskankor vilket namn som är rätt vet jag inte.

Hej!
Rent generellt brukar man säga ankor om tamfåglar och änder om vilda fåglar så dom myskor vi har som husdjur är myskankor och myskänder är deras vilda ursprung i Sydamerika. :)

Men sen förekommer säkert en del lokala variationer förstås..
I Danmark t ex finns ju inget som heter ankor för där säger man and om tamankor också..  ::)
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Louiseen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 okt-06 kl 23:10 »
Hej igen Jag vet inte om jag skulle vilja ha myskänder i garaget.  Kyla är egentligen inget problem för djuren bara det är torrt och fint. Har faktiskt sett korsningar mellan myskänder och andra ute i frihet. Men det blir ju lite synd när vattnet fryser. Det finns ju fler alternativ än garaget . Jag bor sen tre år tillbaka i villa utan ladugård men kunde inte låta bli att skaffa höns som skall bo i en mindre isolerad byggnad på tomten och jag tänkte hänga upp en värmelampa en sån som man har till smågrisar över deras vatten, den värmer ganska bra om man sen dessutom ställer baljan på en skiva av ecoprim typ så vill det nog till många minusgrader innan vattnet fryser. Jag kommer inte ihåg exakt hur gamla de skall vara vid slakt för plockning jag tror det är 90 dagar. doppa då gärna i hett vatten före. Att flå går snabbare.
Slaktvikten (menar då slaktad & urtagen) varierar efter 90 dagar mellan 1,2 kilo och upp till 2,5 ca det är stor skillnad på hanar och honor.  Om den första kullen föds riktigt tidigt låt säga i april (det är det tidigaste jag haft ) så hinner hon med en kull till den sommaren. Mer än två ska man nog inte ha. avvänjningen kan ske ganska tidigt så snart dunen är borta, de är lite känsliga för regn den första tiden. Förresten en liten kuriosagrej. Honan på bilden jag lade in ruvade fram sina ungar på vårat höloft. Hon gömde äggen väl och det var först sista veckan när hon som de brukar skulle fukta skalen inför kläckningen vi såg vart hon flög upp. Hon tog med sig vatten upp i fjäderdräkten, det såg rätt kul ut.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #16 skrivet: 26 okt-06 kl 14:03 »
Jag har oxå tänkt på en grislampa eller så finns det vattenbaljor som håller vattnet ofruset. Då kan jag ha dem i kaninstallet.  Jättefin bild förresten....  tack för alla tips!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

294 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser