Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skört skal, vad gör man?  (läst 5353 gånger)

Fru Kall

• Uppland
Skört skal, vad gör man?
« skrivet: 21 feb-12 kl 10:57 »
Hej. Någon utav mina hönor läggen konformade ägg med mycket poröst skal. Jag har tidigare märkt när jag knäcker dessa ägg att man bara behöver stöta lite lätt mot kanten för att skalet ska gå sönder (De andra äggen som jag får måste man dänga till ganska hårt). Idag när jag skulle plocka in ägg så gick det konformade av på mitten, fast jag tog försiktigt.  ???
De har fri tillgång till snäckskal. Kan det vara en som inte fattar att hon behöver snäckskal?  :-\
Mvh
Fru Kall

David97

• Gäst
SV: Skört skal, vad gör man?
« Svar #1 skrivet: 21 feb-12 kl 11:07 »
Endel hönor kan inte ta upp kalken i snäckskal, så fortsätter detta, så får du nog tyvärr ta bort henne :(

allvetarn

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 21 feb-12 kl 11:15 »
Jag tycker du ska vänta och se om hönan blir sämre allmänt, kan hända om det är så att hon inte kan ta upp kalken.
Är det bara äggen så är det ju inte hela världen, om hon mår bra. :)
Brevduvor, höns

Fru Kall

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 21 feb-12 kl 11:19 »
Jag har inte den blekast aning om vem av dem det är som lägger dessa ägg. Det är sällan jag ser dem i redena. Jag får nog rigga upp en kamera på redena.  :-\

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 feb-12 kl 11:20 »
Unga höns lägger ofta smala ägg. Är skalen tunna så bör du ge snäckskal. Vissa raser värper ägg med tunna skal..
Fjäderfän och kaniner

Fru Kall

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 21 feb-12 kl 11:25 »
Fri tillgång till snäckskal har de. De är av samma ras allihopa. Hedemora, från genbank. De andra hönorna har mycket hårt skal på sina ägg. Jag har 10 hönor. Åtta av dem är snart ett år. Två av hönorna är snart två år.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 21 feb-12 kl 16:33 »
Unga höns lägger ofta smala ägg.

Konformat ägg är ju spetsigt i ena änden och brett i den andra, ett smalt ägg är ju jämntjockt o smalt.
« Senast ändrad: 21 feb-12 kl 17:07 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Fru Kall

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 21 feb-12 kl 16:45 »
Det är format som ett ägg men är liksom längre och toppigare än ett vanligt ägg.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #8 skrivet: 21 feb-12 kl 20:33 »
Så är det med mina smålandshöns, långsmala ägg med tunna skal. De andra har riktigt hårda skal allrahelst maranerna. Vet inte om smålandshönsen fick snäckskal där de bodde innan eller om de inte vet att det ska ätas. De verkar inte så nyfikna på nyheter som de andra hönorna. Men höns är kanske som alla andra djur, en del äter ju inte allt. Så är det ju bara, tyvärr.

Fru Kall

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 22 feb-12 kl 08:08 »
Nu såg jag bilderna.  :D Någon lägger långsmala ägg i redena. Jag är lite rädd för att en utav hönorna inte äter snäckskalen. Finns det inte en viss risk att hon börjar lida utav kalkbrist då?  :-\

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 22 feb-12 kl 08:21 »
Sköra äggskal kan ju bero på andra saker än kalkbist. Det kan vara att hönan är ung och precis börjat värpa. Ibland tar det några veckor innan det blir ordning i äggfabriken  ;)

Infektioner i äggledaren kan också ge sköra skal, eller stress. Genetiska faktorer kan också spela in. Att hönor inte äter kalk om de har tillgång och behöver kalk är ovanligt. Skulle det vara problemet bör man inte avla på en sådan höna i viket fall. Dåliga instinkter är inget att spara på.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Fru Kall

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 22 feb-12 kl 09:41 »
Tack för alla svar.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser