Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppens favorit  (läst 1811 gånger)

linderödssvinet

• Uppland
Tuppens favorit
« skrivet: 21 feb-12 kl 11:23 »
Hej!

Tuppen här hemma har tagit sig en favorithöna. Hönan föddes i somras och för ca 1 månad sen så märkte vi att han var på henne vädligt mycket samt att hon nu mera är fjäderlös i nacken (inget blodvite, "bara" ryckta fjädrar). Hon trivs verkligen inte med uppmärksamheten och sitter hellre kvar inne än går ut med honom och de andra på dagarna. Hon äter bra, verkar pigg och lägger ägg, men nu senaste dygnet har hon lagt 2 ägg utan skal. Jag tror att det beror på stress. Mina frågor är följande:
Bör jag oroa mig?
Hur länge brukar en höna vara favorit? (Tror ni att det kommer det vara såhär så länge hon eller tuppen är kvar?)
Vad kan jag göra för att hon inte ska känna sig stressad?
Om jag tar ut henne ur flocken ett tag, tror ni att det blir likadant så fort hon kommer tillbaka? 

lena70

• Gäst
SV: Tuppens favorit
« Svar #1 skrivet: 21 feb-12 kl 11:32 »
Du har ingen annan tupp, du kan ha hos hönsen istället??.

linderödssvinet

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 21 feb-12 kl 12:06 »
Nej, ingen annan tupp.

Vet inte om det här någon betydelse men det är Åsbohöns. Tuppen född -10.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 21 feb-12 kl 12:19 »
Hej Om hon värkar väldigt stressad och medtagen kan det ju vara bra att ta henne från tuppen ett tag så hon får vila upp sej. Hade en höna som ruvade mycket förra sommaren och när hon kom ut och var med gänget igen var tuppen på henne i ett men hon höll sej undan ett tag och sen lugnade han ner sej. Så de löste det själva.

Risken finns väll att han förtfarande tycker bäst om henne när hon kommer tillbaka, men då har hönan iaf fått lite vila och kanske har han hittat ngn ny det är svårt att säga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

290 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser