Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Takklättrartips  (läst 7268 gånger)

henkek

• Skåne
Takklättrartips
« skrivet: 22 feb-12 kl 08:40 »
Det gamla eternittaket på ladugården behöver en rejäl genomgång, vilket medför vissa logistiska problem. :)

Såklart hade det varit optimalt att hyra en skylift men det är liksom inte en hållbar lösning varje gång det kommer en höststorm som flyttar på någon platta.

Jag hittade en nockkrok (http://www.aztools.se/content/zarges-nockkrok-med-hjul) med hjul att fästa på stege som verkar fiffig, så tänkte nog testa det. Hur brukar ni göra?

(ps. Hej forumet, detta är mitt första, och troligen inte sista, inlägg :) ds.)

Henrik Uddemar

• Gotland
SV: Takklättrartips
« Svar #1 skrivet: 22 feb-12 kl 22:50 »
Hur brukar ni göra?
Teleskopisk brandstege.
Nu är det ju iofs inte världen vanligaste mojäng men annars är det nog traktorvagn och stege som gäller.

Skulle inte råda dig att använda nockkroken, verkar farlig.
Tänk också på att kasta ett rep över på andra sidan av taket till livlinan.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Halte

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 feb-12 kl 23:00 »
Vet ju inte hur hållbart taket är, men går det gå på det utan stege så skulle jag nog använda ett rep över taket, en sele och så ha repet förankrat på andra sidan taket med någon som kan släppa efter/dra in vid behov.

Nockstegen borde väl kunna funka med om man gör på samma vis, dvs ett rep i stegen fäst på andra sidan och så en sele med ett kortare rep fäst i stegen..

Slarva inte med säkerheten uppepå tak bara, vad du än gör.. Det gjorde jag för 2 vintrar sedan, jag "skulle bara" uppepå ladugårdstaket och det kostade mig så när livet och med en förmodligen livslång benskada som följd.

henkek

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 feb-12 kl 07:45 »
Taket är olämpligt att gå på. Dels för att det är brant (och så här års väldigt halt) och dels för att eternitplattorna riskerar att spricka. Jag planerar att göra ett test med nockkroken trots allt, med en påbyggnad av någon skiva eller liknande för att sprida ut trycket vid nocken och för att minska risken för att den skulle "hoppa över" nocken av någon anledning. Men först ska jag skaffa mig rejält rep och en fallskyddssele! :)

Rav3n

• Småland
« Svar #4 skrivet: 29 feb-12 kl 14:56 »
Använd ett spännband över nocken och fäst det på andra sidan av byggnaden. Det fördelar vikten bättre och skär inte in som ett rep. Eller lägg en sandsäck mellan rep och nock. Tänk också på att det är rätt hårda bestämmelser när man ska handskas med eternit vad gäller skyddsklädsel och hantering av skivorna.
Kan man inte göra det själv......då behöver man det inte

henkek

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 01 mar-12 kl 14:39 »
Spännband istället för rep var en bra idé!

Jag fick hem nockkroken igår och ska testa den i helgen om vädret tillåter, återkommer när jag vet om det funkar bra.

Vad jag vet finns inga direkta bestämmelser vad gäller eternit förutom deponering? Det finns ju såklart  (som jag förstår rimliga) bestämmelser och regler för de som hanterar det professionellt, men för mig som privatperson gäller endast sunt förnuft. Hur som helst bedömer jag det att vara safe att laga några pannor här och där; det nog svårt att hitta ett mer ventilerat ställe än ett tak på den skånska slätten. ;P

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 06 mar-12 kl 22:12 »
Hur gick det med takklättringen?

Lyckades det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

252 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser