Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höna som inte kan stå på benen och som "checker" med gapet?  (läst 5312 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
Hittade en av våra rirhönor idag sittandes "på huk"  hon darrar till och från med huvudet, checker med gapet ibland som om hon har nåt i halsen, har kikat och dör finns inget. Försöker man ställa henne upp så välter hon direkt.  Men hon ligger inte på sidan, utan hon halvsitter mer.

Men jag är lite fundersam på vad det kan vara?  Någon som har någon idé?

Smittsamt?

Hon är ca 2 år.  Vill inte äta ,och inte dricka.

Givetvis ska hon så fort möjligt avlivas. :-\
« Senast ändrad: 22 feb-12 kl 13:13 av Midsommaren »

Midsommaren

• Bohuslän
SV: höna som inte kan stå på benen och som "checker" med gapet?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-12 kl 15:03 »
ingen som vet verkligen? Nu är jag mest orolig för hur jag ska göra med övriga besättningen... kan det vara marek?  Om de nu är det behöver jag avliva alla då? :'(

OM de nu är marek, ska jag flytta över mina yngre djur till ett annat utrymme då? Eftersom dom löper störst risk att bli smittade?
« Senast ändrad: 22 feb-12 kl 15:08 av Midsommaren »

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 22 feb-12 kl 15:32 »
På din beskrivning låter det definitivt inte som marek utan som hon har satt något i halsen. Gapandet kan man också se på hönor som har stopp i krävan, har infektion i svalget eller sår i svalget. Lukatar hon illa ur näbben? Är krävan större än normalt?

Det finns också en parasit som heter Gapmask som kan ge symptomet att hönsen verkar kippa efter luft.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 22 feb-12 kl 16:36 »
okej, jag har kollat noga i svalget och där ser det väldigt tomt ut. Krävan är tom. Har inte noterat någon lukt från näbben.

Hon har normal färg i ansiktet och småpratar som vanligt, men sitter helt stilla och ställer man henne upp så faller hon ihop.

Om de skulle vara gapmask, blir dom så risiga så dom inte kan stå då?  Hon visar gapandet som en kräkreflex..

jag tänkte kolla här först så ja inte tar bort henne i onödan.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 22 feb-12 kl 18:08 »
Isolera hönan o vänta lite, ingen panikavlivning (är det smittsamt har hon redan smittat de andra)
Håll noga koll på henne ikväll om du ser något mer ovanligt på henne. Har hon diarre?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 22 feb-12 kl 22:04 »
Jag har hällt i henne lite vatten och tvingat i henne lite mat. När det väl kommer in i munnen så tar hon hand om det. Men tar inga egna initaitiv.  Ibland så darrar hon väldigt i ansiktet som parkinsson? Men efter att vi fått i henne vatten slutade hon med det.

Man man får verkligen bända upp näbben för att få i henne, hon kämpar med att hålla den stängd. Gav henne lite räksallad. Vågar inte ge nåt torrt ifall de sätter sig i halsen när hon är såpass ovillig.

Hon ligger framåtlutat på sina ben som hon har under sig.  Hon är stark och inte svag på nåt vis. Men benen vill inte bära henne. Hon sitter i en enskild bur nu med värmelampa. Hon är kvar i samma rum som dom andra hönsen, fast i en egen avdelning.

Undrar verkligen vad detta kan vara... ???

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 22 feb-12 kl 22:06 »
funderar på botulism?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 23 feb-12 kl 10:31 »
funderar på botulism?
Njee det har interiktigt dom symptomen, dessutom dör de snabbt vanligast inom 12 timmar och senast vid 24.
Diarre liksom flaxande för att försöka gå är typiska symptom.

Hur är det med hönan lever hon?
« Senast ändrad: 23 feb-12 kl 14:50 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 23 feb-12 kl 12:41 »
Jaha, okej ja då är det nog inte det heller.  Hon lever men jag kan inte se någon förändring från igår. Samma beteende.  Men ja tycker inte att hon gapar något mer, iband men inte mycket.

Nu är dom tydligaste symtomen att hon inte kan stå på sina ben, hon halvsitter i samma ställning som igår. skakar i i huvudet ibland.

Jag tycker att de piper lite i andningen på henne.

För övrigt så är hon väldigt medveten om omgivningen, hon kikar sig omkring och är med i blicken.

Jag har fått i henne lite mosad ost och vatten idag. Det ser ju inte vidare ljust ut. Eller?

Den veterinär som är fågelkunnig  är inte anträffbar förrän på måndag och så länge vill jag inte att hon ska behöva vänta.  Om det nu är den sjukdomen som du funderar på, kan man göra något åt den? smittsam?

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 23 feb-12 kl 14:01 »
låter inte som om hon är sjuk tycker jag, kan hon ha satt ett sädeskorn i halsen, syrebrist kan ju ge de symptomen du beskriver och ett kokrn kan sitta så långt ner att man inte ser det
Västgötamor

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 23 feb-12 kl 14:21 »
men vad gör man åt det?

korpa

• Jämtland
    • Hökbäck
« Svar #11 skrivet: 23 feb-12 kl 14:35 »
Jag hade liknande symptom på min tupp i somras. Han gapade och kippade som efter andan, lite speciell andning. Åt och drack med god aptit, bajsade normalt tyckte jag. Konsulterade veterinär som trodde det var coccidios, tyckte vi skulle avvakta.
Jag gjorde så. Tänkte efter en vecka att det måste vara gapmask, avmaskade. Ingen skillnad. Värme och filmjölk och så vidare, under tiden.
Nu är han den största brahmatupp jag nånsin sett, och han gapar fortfarande lite ibland när han andas? Är dessutom darrig på benen ibland, vilket jag först trodde var växtvärk eftersom han sköt i höjden så snabbt. Det verkar inte gå nån nöd på honom, han bossar över allt och alla, men av och till kommer dessa bendarrningar som gör att han sätter sej ner och "vilar" mellan varven.

Vet inte om det är till nån hjälp för dej, men det kanske ger lite hopp iallafall  :-\
Heavy metal farmer :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: höna som inte kan stå på benen?
« Svar #12 skrivet: 23 feb-12 kl 16:00 »
Hittade en av våra rirhönor idag sittandes "på huk" hon darrar till och från med huvudet, checker med gapet.
Försöker man ställa henne upp så välter hon direkt. Men hon ligger inte på sidan, utan hon halvsitter mer.
Vill inte äta ,och inte dricka.

Men jag är lite fundersam på vad det kan vara?
Någon som har någon idé?

Det finns en virussjukdom med dessa symptom:
Hönorna sitter på huk, kan ha darrningar i huvud/hals, kan inte stå, äter inte ,dricker inte.
Senare inträffar förlamning och plötslig död.

En möjlighet..

PetraL

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 23 feb-12 kl 19:06 »
Jag hade något liknande i våras, en silkeshöna satte sig bara ner, om någon annan råkade knuffa ner henne så kom hon inte upp igen, hon gapade också ibland, men hon åt och drack för glatta livet så fort hon kom åt. Efter ett par dagar med värme, vatten, vila, och extra god mat valde jag att ta bort henne. Hon blev varken bättre eller sämre, så hon fick gå vidare. Hoppas dock att din höna blir bättre snart!!

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 23 feb-12 kl 19:34 »
okej, ja känner mig väldigt klyven till hur jag ska göra..  Om de nu är gapmask, vart kan man få tag i maskmedel?  Grimla: Det är liknande så som hon sitter..  det trista är ju att hon inte kan äta och dricka själv.. man måste tvinga i henne, och det lilla som jag nu får i henne kan knappast släcka törst eller mättnad. Iallafall inte törst..

Vet att de är en himla omöjlig fråga , men tycker ni jag ska avvakta eller ska vi ta bort henne?

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 23 feb-12 kl 19:35 »
Vi valde att ta bort henne, då det stämmer väldigt bra in på bilde som Grimla skickade om hönan som hade en virussjukdom.  Grimla: Vet du vad sjukdomen heter? Kan vara bra att veta.. och även om den är smittsam?

Tack till alla som engagerat sig  :)
« Senast ändrad: 23 feb-12 kl 19:55 av Midsommaren »

Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser