Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge ska hon ruva?  (läst 898 gånger)

Rookie

• -
Hur länge ska hon ruva?
« skrivet: 22 feb-12 kl 14:03 »
Är ny i gemet och har inte nån koll på när hönan började ruva. Är de bara att avvakta? Hon låg och ruvade tyckte jag för ca 2 veckor sen. Sen var hon ute med de andra och gick in och ruvade igen efter en timme eller två. Nu ligger hon bara och trycker i lådan. Har inte sett att hon varit ute från lådan på säkert en vecka. När och om ska jag ta bort henne från lådan eller ska jag bara låta henne ligga tills hon känner själv att hon är färdig?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur länge ska hon ruva?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-12 kl 14:07 »
Det tar 21 dagar för kycklingar att kläckas. Du bör ha koll på att alla äggen är lika gamla, dvs inga nya får tillkomma. Och hon bör ruva på ganska många ägg, eftersom kläckresultatet ibland blir dåligt, särskilt vid den här årstiden.

Det finns mycket info om detta här på alternativ, läs runt lite i trådarna så lär du dig massor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

MittUtopia

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 feb-12 kl 14:40 »
Är ny i gemet och har inte nån koll på när hönan började ruva. Är de bara att avvakta? Hon låg och ruvade tyckte jag för ca 2 veckor sen. Sen var hon ute med de andra och gick in och ruvade igen efter en timme eller två. Nu ligger hon bara och trycker i lådan. Har inte sett att hon varit ute från lådan på säkert en vecka. När och om ska jag ta bort henne från lådan eller ska jag bara låta henne ligga tills hon känner själv att hon är färdig?

De ruvar i ca 21-23 dygn. Är det inte ett väldigt högt rede så låt henne ligga där. Kan du flytta redet ner på golvet så gör det- mest om det blir bebbar och så dom inte faller ut.
Hon ligger nog kvar ett tag till, snart pyllingar kanske?! :)
-Ditt liv är summan av alla dina val-

Rookie

• -
« Svar #3 skrivet: 22 feb-12 kl 14:49 »
Ok, de där med att flytta ner redet ska jag göra när jag kommer hem. Är de nått annat jag ska göra? Ska de ha någon speciell mat eller annan näring. Nått mer att tänka på?

Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser