Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många tuppar?  (läst 6256 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Hur många tuppar?
« skrivet: 23 feb-12 kl 10:01 »
Jag läste någonstans att man inte ska ha två tuppar utan antingen en eller tre. Ligger det något i det?

Jag är på gång att göra den sista utplockningen av fjolårets ungtuppar. Jag har två stora härliga killar som jag tänkte att ha kvar. De har vuxit upp tillsammans och kommer väldigt bra överens idag. Frågan är alltså om jag även ska behålla en tredje tupp. Min gamla tupp ryker för han är en riktig mespropp och har inte lyckats leda flocken eller hålla koll på hönorna. Han fungerade som ytterligare en höna. Fast utan att lägga ägg ;)!

De alternativa tupparna jag har att tillgå utöver de två stora (om jag ska behålla en till av fjolårets) är små dvärgkoccin. Jag vill i första hand behålla stora djur för att få större ägg så jag vill ju helst inte att en liten tupp ska bli pappa till några av årets kycklingar. Nu tror jag att de två stora killarna är så dominanta att de inte tillåter de små dvärgarna att para någon höna. I alla fall inte när dom ser.

Vad tror ni? Om jag bara behåller de två stora tupparna som nu kommer så bra överens, kommer de att börja slåss och härja?

Jag ska väl också säga att jag har 16 hönor.

/Eva
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Lycka

• Ångermanland
SV: Hur många tuppar?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-12 kl 10:29 »
Ibland går det bra .
hade två trevliga wyandotte tuppar förra året uppfödda tillsammans.
Men en vacker dag slogs de på" liv och död"
Nu hade jag så jag kunde ha två grupper.
det är bara att se tiden an det visar sig.
Det kan bli så att den "svagare" får sitta på pinnen hela tiden.
Hedemorahöns

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 23 feb-12 kl 10:44 »
Jag har fått lära mig att det är bäst med ojämt antal tuppar, det skulle enligt denna princip bli mindre bråk så. (:)

Detta för att om "ettan" och "tvåan" bråkar passar "trean på att para typ hela flocken.
Värsta tänkbara om man är tupp, att låta någon anna ta för sig av hönorna. >:D

Alltså måste killarna hålla koll på varandra och hinner inte bråka lika mycket som om dom är två.
Är de bara två kan se slåss obehindrat för det finns ju ingen annan som kan tjuvpara sig med hönorna då.

Sen spelar det så klart roll vilken storlek hönsen har. En liten dvärgkoccin har kanske värt att befrukta riktigt stora raser.
Men skulle den lille få till det blir olycksfall i arbetet och ger säkert bara ovanligt söta blandisar  :-*

Utger mig inte för att vara någon expert men med tre tuppar har det funkar jättebra hemma hon oss.
Vi har idag 17 höns.
Vill man så kan man ;P

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 23 feb-12 kl 13:10 »
Jag har i princip alltid 2 tuppar i mina avelsgrupper. Och det är aldrig några problem. Den enda gruppen jag bara har en tupp i är Marangruppen och det är inte för att tupparna slåss utan för att två tuppar går för hårt åt hönorna då marantuppar tenderar att var väldigt på sina damer......
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 23 feb-12 kl 16:51 »
Eftersom du har såpass många hönor som 16, kan det hända att tupparna delar upp hönorna mellan sig.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

David97

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 feb-12 kl 17:03 »
I nuläget har jag 17 hönor, och 7 tuppar, 2 tuppar ska snart avlivas, o när min Sussex blivit könmogen ryker även han.. Så jag ska endast ha 4 tuppar.. Jag har lärt mej att har man 3 tuppar, o 2 bråkar, så går den tredje emellan.. Dock inget jag märkt..

jerker_s

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 23 feb-12 kl 17:15 »
Jag har i princip alltid 2 tuppar i mina avelsgrupper. Och det är aldrig några problem. Den enda gruppen jag bara har en tupp i är Marangruppen och det är inte för att tupparna slåss utan för att två tuppar går för hårt åt hönorna då marantuppar tenderar att var väldigt på sina damer......

Hur många hönor har du då till Marantuppen?

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 23 feb-12 kl 21:29 »
Hm, nu blev jag lite orolig nästan... jag har två tuppar till sju hönor,och det går bra än så länge i alla fall. De är alla kläckta i somras och alltså inte ett år gamla än. Förhoppningsvis blir det ju kycklingar och då blir det ju fler hönor, men det dröjer ju... bör jag försöka göra mig av med den ena tuppen alltså? Eller är det bara att ha is i magen och vänta och se?
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

FM

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 23 feb-12 kl 21:56 »
Hm, nu blev jag lite orolig nästan... jag har två tuppar till sju hönor,och det går bra än så länge i alla fall. De är alla kläckta i somras och alltså inte ett år gamla än. Förhoppningsvis blir det ju kycklingar och då blir det ju fler hönor, men det dröjer ju... bör jag försöka göra mig av med den ena tuppen alltså? Eller är det bara att ha is i magen och vänta och se?

Nä ha is i magen, du behöver inte få några problem alls. Det är flera som kör med 2 tuppar i avelsgrupperna. Just nu går mina grupper blandade, det gick 4 tuppar ihop på typ 10 höns, nu går det 3 på 10 funkar fin fint ;)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 23 feb-12 kl 22:05 »

Min pojkvän hade lika många om inte fler tuppar än hönor under förra vintern i sin blandrasgrupp efter räven varit framme och norpat massa hönor (bara hönor... Osså favorittuppen, såklart...). En del av mina avelgrupper kan se ut t.ex. - 4 tuppar, 5 hönor och har aldrig varit några problem hittills. Just nu hos pojkvännen går det en "tuppgrupp" med "en och en halv höna i" (ena hönan flyger ut från inhägnaden ibland och gör andra saker och flyger sedan tillbaka ::) ) ... Nu är det bara Ca 4 tuppar kvar där då många slaktats bort men har varit uppåt 10 grabbar där och till och med där har det gått bra, hönorna är inte ens nötta i fjäderdräkten vilket man skulle kunna tro att de lätt skulle kunna bli ... Inget kacklande och bråkande och stressande/kaotiskt, allt bra ...

Sedan har man varit med om grupper där det bara går en tupp som skapar nervvrakhöns ... En tupp som parade hönsen blodiga (parade hela, hela, hela tiden, och våldsamt), han ingick i en grupp höns vi skulle ta över, tuppen fick inte vara kvar, om ni inte redan gissat er till det. ::)

Sedan har man ju även varit med om grupper med flera översexuella ungtuppar som turats om och jagad o våldtagit hönsstackarna.  :-\

Kan alltså variera väldigt mycket beroende på hur tuppen/tupparna är som individ/er.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 24 feb-12 kl 16:54 »
tack för era svar!" Jag hade ju visserligen inte tänkt kasta mig ut och singla slant om dem nu på en gång, men kan vara bra att vara förberedd.. :)
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser