Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp ägg utan värme!  (läst 9052 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hjälp ägg utan värme!
« Svar #20 skrivet: 23 feb-12 kl 16:56 »
jag har ölandshöns o när de är redo att börja värpa "svär" de åt mig så det osar, det går inte att ta fel, de skriker o hackar efter mig bara jag böjer mig ner för att titta in i redet om de ligger där o värper just då! (Eftersom mina envisas med att vilja ruva på golvet får de göra det, även om jag drar gränsen vid att värpa på några plankor uppe under taket som en envisades med (rulle, rulle, kras...))
Å, min stackars mage!  ;D  Jag SER henne ju för min inre blick, och hör äggen, plask, krasch.  Å, jag skrattar så jag ramlar av stolen!

OBS!  Jag skrattar egentligen inte åt att äggen gick sönder, utan åt att Du beskrev det så levande!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 23 feb-12 kl 16:59 »
varsågod, jag skrattade ganska gott själv när det hande, men gillade inte hennes val av ruvplats, så jag fixade så att hon såg mig plocka äggen däruppe o la plankorna så att äggen inte kunde rulla ner mera. Hon slutade lägga där efter ett tag
Västgötamor

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #22 skrivet: 23 feb-12 kl 18:02 »
Har fått låna en mindre kläckare NOVITAL av en granne, face-book är ibland bra att ha ;D Nu ligger äggen där så får vi se hur det utvecklas.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #23 skrivet: 23 feb-12 kl 18:29 »
Men det verkar bli för varmt? Ska jag då glänta lite på locket så det håller sig på runt 37-38 grader?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #24 skrivet: 23 feb-12 kl 18:43 »
ja gör det o ring grannen så du får veta hur du sänker värmen.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #25 skrivet: 23 feb-12 kl 19:55 »
Fick inte tag i grannen men hittade bruksanvisning på nätet! Det tog en stund innan temperaturen har stabiliserat sig, nu tänds och släcks lampan med oregelbundna intervaller för att hålla "rätt" temperatur. Oj vilken dag det har varit!! Nervpress! :o Nu håller jag tummarna för att detta ska gå vägen, om det gör det kanske jag provar kläcka fram en till kull med kläckaren innan den ska lämnas tillbaka!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #26 skrivet: 23 feb-12 kl 20:33 »
Lys äggen sen så ser du ju om dom lever .
Hur många dagar låg dom under hönan?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #27 skrivet: 23 feb-12 kl 22:05 »
Jag la dem under hönan på måndag eftermiddag, hon kan ju ha klivit av längre stunder innan utan att jag märkt det men idag hade jag tid att kolla dom lite noggrannare och släppte ut dem och då kom hon ju inte in i tid till äggen. tog ett par timmar innan hon la sig igen, fräser och kurrar åt mig och spärrar upp alla fjädrar och ser allmänt hotfull ut nu, ligger på fyra redägg istället. Tänkte lysa dem på måndag och se om de har utvecklats något, är det lätt att se med en ficklampa? Det är Isbarägg och Hedemora och några Araucana.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #28 skrivet: 23 feb-12 kl 23:27 »
Dom gröna o blåa äggen är skitsvåra att se igenom , jag använder en ficklampa jag med här.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #29 skrivet: 24 feb-12 kl 12:19 »
Jag använder mig av en LED ficklampa (bra att se till att akkus är välladdade) och en tomt toarulle.. in i mörka gästtoan och svips.. ser man ;)
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #30 skrivet: 24 feb-12 kl 17:14 »
Led ficklampa ska införskaffas då! Känns skönt att äggen ligger i tryggt förvar i kläckaren, hoppas bara att det går att se något, testar nog i morgon, Hönan började själv ruva i måndags em.  och då är de 5 dygn på lörda.
Nu ligger hönan platt på redägg, om hon fortfarande ligger i helgen så pillar jag in sex ägg och tar bort de redägg jag kommer åt.  Jag har 11 ägg i kläckaren och lägger ev. in sex under hönan. OM detta lyckas, kan en Hedemora ta hand om 17 kycklingar?? Det kanske blir för många men alla kanske inte överlever denna resa i och för sig!

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #31 skrivet: 24 feb-12 kl 18:57 »
Vi hade led-pannlampor så jag kunde inte vänta till i morgon!!! In i mörklagda sovrummet med toarulle och pannlampa. Jag kollade ett par ägg och minst 5 av 11 är det någon sorts spindel innuti ;D HURRA :D :D ser läskigt ut! Jättesvårt att se på Isbaräggen men även där kunde jag urskilja något spindelaktigt. Hur vet jag om dessa lever? På något ägg såg jag inget, är det obefruktat eller dött då? Ska jag vänta ett par dagar till innan jag tar bort de som ser "tomma" ut? Ruvningen startade i måndags em.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #32 skrivet: 24 feb-12 kl 18:58 »
Låt äggen ligga , dom gröna är svåra att se så det är bättre att låta dom vara kvar.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #33 skrivet: 24 feb-12 kl 19:07 »
En Isbar, 2 Araucana och 1 Hedemora kundet jag se en spindel i, de andra är mer osäkert. Men om jag ser en "spindel" betyder det att det är ett levande foster i eller kan det vara ett dött foster?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #34 skrivet: 24 feb-12 kl 19:20 »
Levande om du ser en spindel.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #35 skrivet: 24 feb-12 kl 19:50 »
JIPPYY ;D :D Jag såg "spindel" i 7 av 11 ägg, av de andra var det ett som var svårt pga. mörkt grönt skal, och 3 tveksamma men får ligga kvar ett par dagar till! Som det ser ut idag, efter 4 dygn så lever i alla fall 7 st. ;D

Lurpa

• Gästrikland
« Svar #36 skrivet: 26 feb-12 kl 16:12 »
hur länge var dina ägg utan värme. jag hade en kläckare som stannade i natt så har också ägg jag är rädd har dött.. men av att läsa din tråd får jag ju en strima hopp.
Bor med min make, mina 3 barn, en powderpuff tik och 2 katter.
Jag samäger även några höns med min mamma (hönan-agda)

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #37 skrivet: 26 feb-12 kl 16:29 »
Jag tog in äggen efter ca. 45 minuter men fick inte upp någon bra temperatur förrän 2-3 timmar senare. De lever än så länge i alla fall.  :P

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #38 skrivet: 26 feb-12 kl 18:01 »
hur länge var dina ägg utan värme. jag hade en kläckare som stannade i natt så har också ägg jag är rädd har dött.. men av att läsa din tråd får jag ju en strima hopp.
Jag vet folk som har haft strömavbrott i över 6 timmar och ändå fått kycklingar! Står kläckaren i rumstemperatur så klara äggen rätt många timmar även om kläcket kan bli fördröjt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lurpa

• Gästrikland
« Svar #39 skrivet: 26 feb-12 kl 19:58 »
Jag vet folk som har haft strömavbrott i över 6 timmar och ändå fått kycklingar! Står kläckaren i rumstemperatur så klara äggen rätt många timmar även om kläcket kan bli fördröjt.

Å va bra. då finns det ju hopp för  min kläckare står brevid min dator så de är mellan 23-25 grader minst i rummet.

Jag får väl lysa dom om några dagar igen. Sjukt jobbigt när jag är så otålig med att vänta :P
Bor med min make, mina 3 barn, en powderpuff tik och 2 katter.
Jag samäger även några höns med min mamma (hönan-agda)

Dela detta:

* Inloggade just nu

251 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser