Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp en nybörjare! Hur gör jag??  (läst 1402 gånger)

Bulan

• Västergötland
Hjälp en nybörjare! Hur gör jag??
« skrivet: 23 feb-12 kl 16:06 »
Förlåt om jag nu frågar samma sak som nån annan kanske tidigare gjort... Men som nybliven tvåbarnsmamma har jag inte tiden att sitta och läsa igenom massa olika trådar utan gör ett försök med en egen ;)

Min ena höna har nu lagt sig för att ruva... Men hon ligger bara på två fejkägg som vi la in för att se om nån var ruvvillig. Om jag nu vill lägga in ägg under henne, kan jag ta de ägg som vi har hemma i kylen från hönsen (de äldsta är max 5 dagar) Eller är det bättre att jag beställer hem ett gäng ägg snabbt som attan?

Tacksam för snabbt svar!  :D

Bulan

magnus g

• Småland
SV: Hjälp en nybörjare! Hur gör jag??
« Svar #1 skrivet: 23 feb-12 kl 16:13 »
Förlåt om jag nu frågar samma sak som nån annan kanske tidigare gjort... Men som nybliven tvåbarnsmamma har jag inte tiden att sitta och läsa igenom massa olika trådar utan gör ett försök med en egen ;)

Min ena höna har nu lagt sig för att ruva... Men hon ligger bara på två fejkägg som vi la in för att se om nån var ruvvillig. Om jag nu vill lägga in ägg under henne, kan jag ta de ägg som vi har hemma i kylen från hönsen (de äldsta är max 5 dagar) Eller är det bättre att jag beställer hem ett gäng ägg snabbt som attan?

Tacksam för snabbt svar!  :D

hej bulan! tack för din tråd. hm, mitt tips är att du går till willys - de brukar nämligen rea ut ägg med så kallat "kort datum". som sann smålänning bedömer jag det som prisvärda.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #2 skrivet: 23 feb-12 kl 16:18 »
Eftersom du har höns har du väl kanske nya ägg som inte legat i kylskåpet. de skulle jag valt. Men det finns folk som kläcker ägg ur kylskåpet också och lyckas få fram bra resultat.
Avelsägg kan man spara en god stund upp mot 2 veckor är helt ok bara de vänds morgon och kväll, men även äldre kan man prova om inget annat finns att tillgå.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Bulan

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 23 feb-12 kl 16:23 »
Hahaha, ja äkta Smålänningstips är alltid välkomna ;) Om jag nu ändå gör ett försök med mina egna som jag har i kylen, ska de ligga framme först då så de får rumstemperatur innan jag lägger in dem under hönan, eller hur gör jag? Hur gör ni andra när ni samlar ägg?? Har ni dem i rumstemperatur då och vänder dem två gånger per dag? Jag har inte så många höns än, bara fyra stycken som värper och fyra unghöns, så jag har lixom inga "färska" idag att stoppa in under henne.   :P
Bulan

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 23 feb-12 kl 16:35 »
Om du  inte känner dina hönor och deras ruv-egenskaper mycket bra, bör du vänta ett par - tre  dagar med att lägga dit avelsäggen.  Det är inget som helst problem med att hönan ligger några dagar extra. Hellre det än att hon ligger lite till och från,  vilket kan vara fallet innan hon lagt sig stadigt. Hon bör också ha slutat med att värpa.
Under tiden hinner dina andra hönor lägga flera ägg,  plus att det är god chans att även dina kylskåpsägg kan gå fram. Sätt igång och vänd dem genast och förvara dem  i skafferi eller
sval.  Lys äggen efter en vecka, så inte hönan behöver ruva ut obefruktade ägg.
Ge också hönorna som ska värpa fler ägg åt henne kraftig , proteinrik mat så det blir starka foster. Ruvhönan själv däremot äter gärna mer spannmål än annars.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Bulan

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 feb-12 kl 16:39 »
Tusen tack för råden!!  :D 
Bulan

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #6 skrivet: 23 feb-12 kl 16:49 »
Jag är också nybörjare och min höna la sig förra veckan, jag var då i Skåne och passade på att köpa avelsägg, la under henne i måndags då hon legat  i fyra dagar men idag gick hon av äggen. Blev störd av två nyinflyttade hönor + att jag har rumstrerat om i hönshuset och de andra hönsen gick ut och då ville hon gå med dem.  jag har tagit in dem och försökt göra en egen kläckare. Dock gick hon in och la sig igen på mina fyra redägg fast 3-4 timmar försent! Jag har lagt de ägg jag har nu i sval så att jag kan göra ett nytt försök om det verkar som att hon ligger kvar.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

264 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser