Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingshjälp tack. Sankt Bernhard?  (läst 9073 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Funderingshjälp tack. Sankt Bernhard?
« skrivet: 24 feb-12 kl 10:18 »
Vi (eller ja, mest jag - mannen är ju inte så djurintresserad :-[) funderar fram och tillbaka på att skaffa en gårdshund. Främsta uppgiften skulle vara att vara avskräckande för oinbjudna gäster. Sedan är det ett plus om den kan hålla lite koll på djuren och skrämma bort rovdjur. Har funderat mycket på Kuvasz, maremma, pyrenéer och liknande, men de är ju inte helt vanliga och ofta dyra. Vi har ingen tjock plånbok, så att slänga ut mellan 5 och 12 tusen på en hund går helt enkelt inte. Plus att jag kommit fram till att jag vill ha en vuxen hund för att jag pga hälsa inte orkar med bebisåldern, så då minskar ju valmöjligheterna radikalt också - vuxna gårdshundar finns det inte så många till salu. I alla fall, nu finns det en Sankt Bernhardshane som verkar intressant. Han trivs inte inne utan vill ströva fritt ute för sig själv och det passar ju oss utmärkt då mannen vägrar att ha hunden inne.

Utifrån våra önskemål, skulle ni vilja hjälpa oss att fundera lite? Vad säger ni om Sankt Bernhard? Vad kostar en så stor hund i foder etc. Andra erfarenheter?
« Senast ändrad: 24 feb-12 kl 10:38 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

BK

• Västmanland
SV: Funderingshjälp tack. Sankt Bernhard?
« Svar #1 skrivet: 09 mar-12 kl 18:04 »
Ger du torrfoder går det åt ca 1,5 säck i månaden beroende på hur aktiv hunden är och vilket foder du köper.  Ger du färskfoder kan du räkna med ca 1,5 kg för en hanhund.
Min erfarenhet av S:t Bernharder är att de helst vill vara med sina ägare, dvs är matte/husse inne vill hunden vara inne och är matte/husse ute är hunden där. Vet att det finns vissa hundar med stark vaktinstinkt, men mina har inte haft speciellt mkt vakt i sig. Kan på sin höjd skälla ett skall om det kommer ngn okänd.
Ngt du ska ta med i beräkningen är att de dräglar, mer eller mindre. Så tycker du det är äckligt med slem på kläderna eller drägel på väggarna ska du välja en annan ras.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 09 mar-12 kl 18:47 »
Mitt tips är Berner Sennen! Utmärkt gårdshund och den jag hade är underbart vänlig mot andra djur och har sen han flyttade härifrån visat oanade talanger som vallhund. Saknar honom massor. Dregglar inte som Sankt Bernard.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Vargerik

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 mar-12 kl 19:01 »
Nu känner jag att jag måste öppna truten.

"Mannen vägrar ha hunden inne" - det viktigaste för en hund är att vara en i gänget, får den inte vara inne med sina kompisar blir den olycklig.

Sen det ekonomiska - inköpspriset är försumbart i sammanhanget - hur ska ni ha råd att punga upp en hel hög pengar då er utfrusna vän behöver vård?

För hundens skull och er egen - skaffa ingen hund.

irma56

• Småland
« Svar #4 skrivet: 09 mar-12 kl 19:08 »
Umgås med hunden några timmar och bestäm dig sen. Är det så att du inte känner de som skall sälja hunden bör du träffa den för att tex kolla om den har ovanor som säljaren glömt att berätta om, tex jagar alla bilar, skäller oavbrutet mm mm. Be också om ett nytt veterinärintyg, du behöver det om du skall försäkra hunden och även för att veta att det är en frisk hund du får hem. Det kan bli ett väldigt dyrt köp annars.
Det du bör tänka på är att alla hundar, oavsett ras, måste aktiveras på det ena eller andra sättet. De blir inte lyckliga (eller lydiga) om de ensamma skall gå omkring på gården och aldrig få göra något. En sådan stor hund kräver också några timmars motionerande/dag.

Lycka till

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 09 mar-12 kl 19:34 »
Åh, svar "redan" ;). Nä, kom fram till att de är FÖR stora och äter för mycket. Ja, berner sennen överväger jag :). Vi får väl se vad det blir i slutänden. Det blir inget förrän nästa år så jag har ju tid att fundera ordentligt. Just nu lutar det åt någon lite mer "vanlig" ras än herdehundarna, helt enkelt för att jag känner mig mer bekväm med dem då jag redan känner raserna. Gissar att det blir någon blandras tillslut, med collie/bernen sennen/schäfer/rottwailer eller liknande i någon bra mix med max tre raser i så man i alla fall kan försöka gissa hur hunden kommer bli ungefär. Har träffat flera väldigt trevliga collie/schäfer-blandisar, så något liknande känns det som just nu :).

P.s. Vän Af Ordning:
   Det är skillnad på att köpa en dyr hund bara för att, när man kan få en passande vän som skulle trivas med uppgiften vi ger den för betydligt mindre och att betala en veterinärskostnad. Självklart gör vi det om det behövs, och köper vi en hund med lägre inköpspris har man ju i stället möjligheten att spara de pengarna till oförutsedda händelser istället för att de försvinner innan man ens fått hem hunden. Hunden kommer präglas på djuren och ha varmt ställe att sova på. Den kommer få vara lös på gården och strosa runt som den vill, med arbetsuppgiften att vakta gården och djuren, plus att jag är väldigt mycket ute i trädgården och med djuren och då får naturligtvis hunden vara med och kommer få aktivering och kärlek, så den lär inte bli ensam. Jag är hemma hela dagarna. Så i mina ögon får en hund som bor ute och har en matte som är hemma hela dagarna det bättre än en som bor instängd inne bara får komma ut på promenad ett par grr om dagen och har "föräldrar" som jobbar heltid och ev. kommer hem på lunchen. Vad gäller inlägget här ovan gällde det en specifik individ av rasen St Bernhard, som inte trivs att vara inne utan vill och trivs att vara ute själv och strosa runt och ha uppsikt på gården - det gällde inte vilken St Bernhard som helst. Vi skaffar naturligtvis ingen äldre hund som inte redan är van vid ett "fritt" liv. Och hittar vi ingen passande för oss och den, vilket verkar svårt så blir det en valp som får komman in det hela från början, successivt.
   Eller är det nu plötsligt förbjudet att ha en gårdshund, trots att de flesta raser från början var det?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Vargerik

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 mar-12 kl 19:40 »
Kanske jag överreagerar. Jag har sett alltför många djurmissbrukare.. (:)

tinna.m

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 09 mar-12 kl 19:50 »
Citera
Hunden kommer präglas på djuren och ha varmt ställe att sova på
Hundars präglingsperiod infaller runt 10 veckor. Kommer du att lämna en 10 veckors hund ensam(ingen annan hund, ingen mäniska) nånstans ?
En vuxen hund som lämnas ensam är stor skilnad.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

zeina66

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 09 mar-12 kl 20:06 »
Hej En Berner Sennen känns inte särskilt skräckinjagande...kanske på harar i så fall. Mkt trevlig hundras :)
Hunden kommer präglas på djuren och ha varmt ställe att sova på. Den kommer få vara lös på gården och strosa runt som den vill, med arbetsuppgiften att vakta gården och djuren, plus att jag är väldigt mycket ute i trädgården och med djuren och då får naturligtvis hunden vara med och kommer få aktivering och kärlek, så den lär inte bli ensam. Jag är hemma hela dagarna. Så i mina ögon får en hund som bor ute och har en matte som är hemma hela dagarna det bättre än en som bor instängd inne bara får komma ut på promenad ett par grr om dagen och har "föräldrar" som jobbar heltid och ev. kommer hem på lunchen. Vad gäller inlägget här ovan gällde det en specifik individ av rasen St Bernhard, som inte trivs att vara inne utan vill och trivs att vara ute själv och strosa runt och ha uppsikt på gården - det gällde inte vilken St Bernhard som helst. Vi skaffar naturligtvis ingen äldre hund som inte redan är van vid ett "fritt" liv. Och hittar vi ingen passande för oss och den, vilket verkar svårt så blir det en valp som får komman in det hela från början, successivt.
   Eller är det nu plötsligt förbjudet att ha en gårdshund, trots att de flesta raser från början var det?

Det är inte förbjudet att ha en gårdshund...men faktum är att kunskapen har vuxit om vad en hund behöver. Det som du beskriver som en underbar tillvaro för en hund som ska präglas på dhuren....det speglar din okunnighet om hur en hund fungerar. En hangarhund är vad du ska ha om den ska vara "skräckinjagande på oinbjudande gäster".. Om du ska ha en gårdshund på dina premisser blir hunden väldigt ensam,vad är det för liv? Hunden är ett flockdjur.

Skaffa en gåskarl & någon hona...de lär tala om ifall något händer på gården (:) Det kan jag lova och dom kan vara nog så respektingivande - inte många som vågar sätta upp sig mot gäss som vaktar ;D
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 09 mar-12 kl 20:14 »
Kan inte detta vara något: (hoppas bara länken fungerar fast jag krånglar med mobilen, annars får du söka Jämtland vakthund).
http://mobil.blocket.se/jamtland/Vakthund_39059476.htm?ca=3&w=1
Jag är inte personen som skulle vilja ha en hund boende ute ( tror jag skulle kasta ut gubben istället ;) ), jag tycker jag skulle missa en massa "vardagsträning" och "umgänge" och "kamratsksp" som jag tycker är den stora "grejen" med att ha hund.
Men samtidigt tror jag säkert att lämpliga raser och individer trivs med utelivet hur bra som helst om dom har en flock av andra djur eller en hund till att leva med.
 Och hundarna i annonsen är redan präglade på det livet.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Luff

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 09 mar-12 kl 20:20 »
Fundering runt det här att gå på gården - har ni staket runt?
Hundar som går och lufsar som dom vill - spec blandning schäfer/bc o lite annat smått o gott brukar JAGA.
Vet en "liten" hund som strosade runt...och kom hem med rådjur...vuxna...ägaren hade ingen aaaaning om att hund jagade.
Hur många rådjur den jagat innan den fick fatt på ett vete gudarna.
//Luff

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 09 mar-12 kl 20:20 »
Hej En Berner Sennen känns inte särskilt skräckinjagande...kanske på harar i så fall. Mkt trevlig hundras :)

Du har nog rätt där... De ser för snälla ut men tack vare storlek och dovt skall så kan de vara lite respektingivande ändå... Iaf för folk som inte är hundvana. Och vissa Berner är väl vaktiga tycker jag mig förstått. Min vaktade inte, inte här iaf.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

anders50

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 mar-12 kl 20:33 »
Byt man först då...om du ska ha hund! Annars ingen hund!

Jag har Irländsk Varghund, och än har ingen okänd vågat stiga ur bilen eller vågat sig in på tomten när den är ute!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #13 skrivet: 09 mar-12 kl 21:20 »
 En blandis kanske är billigare i inköp, men tänk bara på att ställa samma krav  på föräldradjuren  i fråga om t.ex. höftleder, armbågar, ögon etc. som  det ställs på rashundar för avel,  Annars blir kanske den billiga valpen dyr i längden.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 09 mar-12 kl 22:24 »
Tack för alla kommentarer :)

zeina66: Jag vet mycket väl att hundar är flockdjur :). Trivs den inte att vara ensam hund, vilket många hundar gör, får man väl helt enkalt skaffa en kompis till den :). Det finns många möjligheter och lösningar som inte innebär att hunden måste bo inne i boningshuset :).

Charlotte: Ja, maremma har stått högt upp på intresselistan ganska länge :). Just nu snurrar ju tankarna runt lite mer "vanliga" raser som sagt, men jag har tänkt göra studiebesök hos någon maremma-kennel :)

Hundars präglingsperiod infaller runt 10 veckor. Kommer du att lämna en 10 veckors hund ensam(ingen annan hund, ingen mäniska) nånstans ?
En vuxen hund som lämnas ensam är stor skilnad.

Självklart inte - "successivt" skrev jag ;).  Jag menade inte att hunden ALDRIG får komma in, blir det valp måste den naturligtvis få vänja sig.
En blandis kanske är billigare i inköp, men tänk bara på att ställa samma krav  på föräldradjuren  i fråga om t.ex. höftleder, armbågar, ögon etc. som  det ställs på rashundar för avel,  Annars blir kanske den billiga valpen dyr i längden.

Självklart :)

Då vi nu frångår ämnet väldigt och det inte var detta jag undrade om så tycker jag vi avslutar den här tråden, om ingen vill prata vidare om St Bernhard förstås :). Vill ni fortsätta diskutera för och emot att ha gårdshund finns det ju en tråd om gårdshundar :)

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 10 mar-12 kl 23:24 »
... mannen är ju inte så djurintresserad :-[ ... mannen vägrar att ha hunden inne.

Jag säger som någon annan gjorde tidigare, byt man först i så fall. Väldigt få hundar trivs med ett liv enbart ute, och ska ni dessutom skaffa en vuxen omplacering så tappar ni ju möjligheten att ens i någon mån prägla den på era egna djur vilket gör det ännu svårare.

Har funderat mycket på Kuvasz, maremma, pyrenéer och liknande, men de är ju inte helt vanliga och ofta dyra. Vi har ingen tjock plånbok, så att slänga ut mellan 5 och 12 tusen på en hund går helt enkelt inte.

Tio- eller ens tjugotusen är, rent ut sagt, en piss i havet jämfört med vad det kostar att ha hunden. En vuxen kuvasz väger lätt i storleksordningen 50 kg, bara att hålla den kroppen i bra hull kräver en del energi som måste komma från maten. Flera andra boskapsvaktarraser ligger i samma viktklass. Att hålla en sån hund, som dessutom skulle vara utomhus största delen av tiden, i gott hull, får du räkna med kostar minst i storleksordningen 700-800 kr i månaden, och antagligen väsentligt mer än så, bara i foderkostnad. En hyfsat heltäckande försäkring kostar minst några hundralappar i månaden, och så fort det händer något så blir det ändå genast ett antal tusen kronor som ska hostas upp pronto. Och saker kommer att hända som kräver veterinärbesök, tro mig.

Min första egna hund, en äldre omplacering, fick jag gratis. Han var inte billigare i drift för det. Jag erbjöd mig faktiskt att betala, men den tidigare ägaren tyckte att det var viktigare att han kom till rätt hem.

Om inköpspriset är ett problem för er plånbok, börja med att sätta in minst en tusenlapp varje månad på ett särskilt sparkonto. Varje månad, utan undantag. Det är vad det rimligt realistiskt minst kommer att kosta er att ha den där hunden. Prata också med rasklubbar, olika uppfödare osv - det händer att hundar omplaceras via uppfödaren utan att någonsin annonseras ut, och om folk som är aktiva inom de raser ni funderar på känner till er och vet vad ni letar efter så kan det vara en ingång. Att vara ute i god tid om man ska skaffa en hund vilken som helst skadar i vilket fall inte, den uppfödare som jag hoppas få köpa en valp av framåt hösten har jag haft kontakt med sedan 2009 och det är ju inte säkert bara därför heller...
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 11 mar-12 kl 19:04 »
Tack för tipsen :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

216 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser